Blinkande lampor efter någon timme

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Blinkande lampor efter någon timme

Inlägg av __plunkan__ »

Hej igen!!!

Senast jag var in här hade jag problem med brännaren men fick till slut igång den och allt gick bra MEN efter 9 Dagar skulle jag sota ur den,
(väldigt mycke sot) fick ur allt och det blev rent och snyggt.
Efter det satte jag ditt brännaren (viking bio) samt alla kontakter, startade och gick bra tills att jag skulle gå ner för att titta så den gick men då stod den med alla lampor blinkandes. SUCK.
Sotade ur den igen och tittade på pelletsen och det som fanns var fin fin aska, starta om igen och den starta fint.
blinkar efter nån timma gång efter gång efter gång.
Väldigt less på att springa ner och sota och slå på den flera gånger om dagen.


Nägon som har liknande fel kanske som skulle kunna hjälpa mig?
Är nybörjare på pellets så gärna svenska tack :-)
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Tittar man i manualen står följande.

Samtliga indikeringar blinkar=Brännaren försedd med temperaturgivare. Panntermostaten har lägre temperaturinställning än brännaren

Åtgärd= Höj termostaten på pannan alternativt ställ in brännaretemperaturgivaren så att den ej kommer in i panntermostatens temperaturinställning.

Som det verkar ha du brännarens tempgivare inkopplad på pannan i serie med panntermostat exempelvis gammal oljebrännaretermostat. Brännarens termostat har en högre tempinställning än panntermostatens. Typ brännaren står på 75grader och panntermostaten står på 70 grader. Då bryter panntermostaten sttrömmen innan brännarenstermostaten nått önskad temperatur.

(larmåterställning nödvändig, bryt strömmen ca 10sekunder)

Om så är fallet kan du antingen höja panntermostaten till exempelvis 85grader eller sänka brännarens termostat till 65. (eller kanske rent av båda delarna)

Det du måste tänka på är att dels är värdena på termostaterna inte exakta den siffran som står på termostaten behöver inte stämma med den verkliga temperaturen. Dessutom har de båda termsotaterna olika Hysteres (arbetsområden ). Dvs om pannas termsotat står på 80grader slår den från vid ca80 och slår vanligtvis på vid ca 74grader. Medan brännaretermostatens hysteres är större. Dvs står den på 75grader slår den från vid 75 (eller kanske även 80) och slår på igen vid runt 60grader.

Rekomendationen i instruktionen är att ställa brännarens termostat 10 till 15grader lägre än panntermostaten.

Som sagt dels varierar hysteresen sedan är inte värdena exakta. Sedan sitter ju inte termostaternas kännselkropp exakt på samma ställe så den verkliga tempen på pannan kan ju även variera några grader beroende på givarens placering.

Jag hoppas du förstod vad jag menar. Summa sumarum eftersom du uppenabarligen har en brännaretermsotat ställ den på önskat värde och höj panntermostaten till 10-15grader högre värde. Villken siffra som visas på resp termostat är inte det som avgör helt utan vilken temp de verkligen slår i från på.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Inlägg av __plunkan__ »

Tack så mycke för detta svar men har haft brännaren på 85 grader och pannan på 70 grader sedan första gången jag använde den.
Ska jag testa med att sänka pannans temp. lite till?

Funkade som sagt fint för några dagar sedan men efter sotning så ville den inge mer verkar det som.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Fast tvärt om. Pannans termostat måste stå 10 till 15grader högre än brännarens.

Ställ brännarens termostat på ca 70-75 och pannas på ca 85-90grader.

Om du har en fungerande termostat på brännaren så behövs inte pannas termostat ställ den i så fall på max då används bara pannans överhettningsskydd. Men det är under förutsättning att du har en fungerande termostatpå brännaren (Vi vet ju bara vad du beskriver för symptom, inte exakt vad du har för utrusning installerad där av reservationen).
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Inlägg av __plunkan__ »

Oj mitt fel där, den står tvärtom.

ökade med någon grad på pannan nu så får vi se i morgonbitti hur det ser ut.
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Inlägg av __plunkan__ »

Kan ju säga att pannan lade av igen efter att jag ställt upp graderna så jag tog bort allt och gjorde rent igen. Satte sedan tillbaka brännaren utan den vita kåpan och nu har den gått utan några som helst problem.

Kan det bero på kåpan på något sett????
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Det tycker inte jag att det borde. Inte med den felkoden.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: Blinkande lampor efter någon timme

Inlägg av __plunkan__ »

Hej igen!!
Tillbaka till samma fel ännu en gång efter denna sommar.

Har testat nu i några dagar med att få igång den, men slocknar efter någon timme och alla lampor blinkar.
Har kollat så att pelletsen kommer jämnt och fint. panntemp. på 80 grader och brännartemp. på 65-70 grader.

pannans temp går upp till 90 ungefär och sedan lägger den av och ska börja om men då lägger den av som de verkar. :(

Finns det någon förklaring till det??
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Blinkande lampor efter någon timme

Inlägg av bergatorparen »

Jajamän. Om du använder den i brännaren inbyggda termostaten, och samtidigt matar brännarens bruna ledning via panntermostaten, så kommer den att stanna med alla lampor blinkande om panntermostaten slår ifrån först. Enklaste sättet är att koppla den bruna och den svarta ledningen på samma plint, så slipper du "ljusorgeln" - dock så måste du då vänta på att brännaren eldat ifrån sig innan du bryter strömmen för uraskning och sotning, men det är det väl värd. Disco i all ära - bara inte i pannrummetBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nicks
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 08:46

Re: Blinkande lampor efter någon timme

Inlägg av Nicks »

Jag har inte in sådan brännare men om den funkar bättre utan kåpa så kan det bero på att det kommer mer ljus till flamvakten. (Den som kollar att det brinner)
Prova att rengöra flamvakten.
KMP PX21-2006
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Blinkande lampor efter någon timme

Inlägg av bergatorparen »

Aldrig fel att rengöra, men flamvakten på Viking Bio sitter så tätt innesluten att den inte påverkas av ljus från omgiviningen. Den ser ut nästan som en mobilkamera med en lins som vetter mot en spalt in till brännkammaren - till skillnad från den flamvakt av rörtyp som KMP, SWEBO och PellX brännarna har. Den är inbyggd i ett hus av plast som är försedd med ett lås som tar i med ett "klick" när den skjuts på plats.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar