Rökgastemperatur

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Rökgastemperatur

Inlägg av VH Baronen »

På forumet läser man mycket om rökgastemperaturen.
En dum fråga kanske :oops: , men när under processen mäter man den?
Vid en panntemp på 60 grader har jag en rökgastemp på 90 grader och vid en panntemp på 75 grader = 110 grader i rökgastemperatur. (nysotad panna) annars är det ca 50 grader högre. Är det normalt?
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Man mäter den i rökröret mellan pannan och skorstenen, så långt före dragregulatorn som möjligt. Man avser den temperatur som rökgasen har när den lämnar pannan helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Man mäter den precis innan termostaten slår ifrån. Man skall dessutom mäta före dragavbrottet, annars får man en för låg avläsning. Temperaturen 1 meter ner i skorstenen skall ligga mellan 60 och 80 grader för att undvika kondens och skador till följd av detta. För att uppnå detta utan att avsäga sig verkningsgrad i pannan, bör en insatsslang monteras och isoleras med vermakulit. Detta får temperaturen att hålla sig i skorstenen så att "daggpunkten" hamnar över skorstenen och inte inuti.

De temperaturer du har på avgaserna antyder att du kanske kör med lite för låg effekt på brännaren. Prova med högeffekt (20 kW) och se vad som händer med avgaserna då. Det vill alltid vara en avvägning mellan långa gångtider och lagom avgastemperaturer för att uppnå bästa eldningsekonomin utan att skada skorsten eller panna.

Och för vad det är värd: Det är absolut ingen dum fråga du ställer. Kloka människor frågar, och får svar :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Inlägg av VH Baronen »

Tack för det!
Detta måndagsexemplar av brännare har resulterat i tre års konstant strul, med många heta samtal med VB :evil: . Nu har det trots allt lirat perfekt de sista två sista åren, tack vare kungen på pelletspannor på Stuvsta Rör. (Sorry Bergatorparn :wink: ) Vet inte om jag vågar peta på några inställningar nu.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Under de rådande omständigheter, skulle nog kanske inte jag vågat det hellre. Jag måste haft tur med min brännare, därför att bortsett från att innerröret angrips av korngränsfrätning och spricker efter 16 - 18 pallar pellets, så går den jättebra. Men med tid och pengar lutar det nog i riktning av en annan anläggning - och då blir det nog inte VB. Det är ju tråkigt när man lägger goda pengar på ny anläggning att man skall ha många år med strul. Håller tummarna på att din anläggning sköter sig även i fortsättningen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Inlägg av VH Baronen »

Vi konverterade från el till pellets för fem år sedan
Man ska väl inte hänga ut företaget som monterade, men det här var nog ett av det värsta man kan tänka sig (konkurs idag)
1) Pannan lutar snett
2) Vatten rann ner i elektroniken på pannan, med ångbastu som följd.
3) Pannan läckte vatten från flera anslutningar
4) Stopp flera gånger per dag (alla fel som kan inträffa, plus lite till)
5) samtliga komponenter i brännaren var slut efter tre år. VB ersatte allt utan kostnaderl :shock:

Men nu så rullar det på - skam den som ger sig!
6 pallar pellets från juli -10 till maj -11 på 230 Kvm :lol: :
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Lyckost :lol: Hos mig har det så långt rullat på 9 pallar inom samma tidsrum och på onsdag kommer pelletsguben med pall nummer 10 - som då förhoppningsvis räcker över sommaren - och det på ynka 100 kvm (85 bo + 15 bi)

Jag tror jag får få hit Arga Snickaren att hjälpa mig med att få tättad alla hål som Kung Bore tycker det är så kul att blåsa polarkyla in genom :twisted:

Annars är det ju att säga att det är/har varit förvånansvärd många sådana "tummen-mitt-i-handen" företag innom VVS de senare åren. De var inte så bra de jag hade hellre, men jag är en sådan tekniknörd som lär mig snabbt, så jag har fått min anläggning att fungera bra ändå. De gick konkurs de jag hade med - och blev rekonstruerad som del av ett större företag. Rörjobbet de gjorde var bra, men pannor och brännare hade de en milt sagt nödtorftig kännedom till.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar