Larmar för tändelement ur funktion

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

Ok, då ska jag börja med att kolla anslutningarna till ellementet ytterligare en gång och således börja med att byta tändellement. man kan alltså få ett sådant fel på ett tändellement? tänkte att dessa endast kunde vara antingen kortslutna eller ha avbrott? tändellementet är varken deformerat eller visar några avikande värden vid ohm-mätning, men det är ju värt att prova om det trots detta kan vara en trolig felkälla.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Avbrotten börjar oftast på ett tunnare punkt på värmetråden. Även om värmetråden är mycket uniform är den inte exakt lika tjock överallt och under uppvärmningen sker det också en viss materialvandring som beror på variationer i kontakten med den omgivande isolermassa.

I slutändan kan det komma ett brott som kan vara mycket "tight". När värmeelementet är kallt är det "kort" och det är kontakt i brottet, när det sedan värmer upp kan brottet öppnas mer eller mindre och det bliver lite hur som helst.

Så det är en mycket trolig orsak och inte alls ovanlig, det som varierar är hur många startar det tar från brottet uppkommer första gången och till elementet är helt dött.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

Ok!
Ska köpa ett nytt ellement till veckan, så får vi se hur det artar sig.
fortsättning följer!! :thumright:
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

När man pratar om trollen! fick samma larm på brännaren i kväll, och nu verkar det hålla i sig, Lyckades mäta på reläet under uppstart och på plinten som matar elementet har jag stadigt 230v tills larmet kommer. ska göra en ny ohm mätning på elementet i morgon och hoppas att det visar sig vara trasigt.
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

Dax att lämna rapport och kasta in handuken tror jag :? Kunde inte hålla mig utan gjorde en mätning på tändelementet i kväll och jag har 165 ohm på båda slingorna, pillade öven loss kontakten till strömspolen och kunde konstatera att det inte var avbrott i den, så jag känner att jag börjar komma till vägs ände med mina kunskaper när det gäller felsökning. mätte även den grå och lila sladden mellan relät och kortet i hopp om att det skulle vara avbrott i den, men det var det inte. så vad är kvar, kretskortet? det fina är ju att nu ligger felet kvar hela tiden, så det kanske är ide att läma in vraket? eller har någon nått förslag på vad jag kan ha missat?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att elementet verkar helt när det är kallt kan vara ganska normalt enl. felbeskrivningen ovan.

Och när det kommer spänning fram kan det vara en av 2 saker:
1: Strömavkänningen kan glappa eller det kan vara fel på kretskortet.
2: Elementet får avbrott när det blir varmt.

Mitt tips:
Mät ohm på elementet och notera värdet på en lapp. Vänta sedan till det har kört en start mer, mäta igen och notera. Gör det kanske 3 gg. Om mätvärdet är stabilt och lika (med mindre än 1% avvikelse) ville jag anse att elementet är helt.

Kolla även efter glappkontakt från strömsensorn, om den har ledningar till kretskortet kan de glappa också ju.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

Jaaaa, felet hittat! Mätte elementen igen idag, och dom var hela, men sedan så mätte jag från elementanslutningen på relät mot nolla, eftersom det är två paralella element förväntade jag mig ca 85 ohm men fick 166 så då var ju bara ena slingan med, mätte sedan upp kabeln mellan element slingorna och där var det avbrott, så en bit sladd och två kabelskor åtgärdade det hela. Tusen tack till alla som bidragit med fina tipps och ideer :thumright:
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Bra att det löste sig. Jag har jobbat med elektronik både som konstruktör och reparatör i 25 års tid och vet att det alltid lönar sig att börja med det enkla och billiga först när det gäller intermittenta fel som kan vara i det närmaste omöjligt att mäta sig fram till eftersom man har själva tidpunkten felet visar sig att rätta sig efter. De som börjar med att ge sig på de dyrare och mer komplicerade delarna först brukar sällan veta vad de pysslar med utan chansar hej vilt på detta eftersom det sitter mest komponenter där.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

"Tändelement ur funktion" kan även bero på ett kort strömavbrott under uppstarten. (Även om det inte var det i detta fallet.)
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Skriv svar