Larmar för tändelement ur funktion

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Larmar för tändelement ur funktion

Inlägg av max »

Hej!
Har en viking bio med ett lurigt fel i bland så löser brännaren ut på tändellement ur funktion. har mätt tändelementet flera gånger och det har visat bra ohm värde varje gång. har även känt på alla anslutningar, stift att dom sitter som dom ska. brännaren kan i bland gå flera dagar utan problem för att sedan lösa ut flera gånger på raken. vid ett tilfälle hade den tänt startdosen men larmet han komma innan flamvakten såg lågan, så vad kan ge detta larm om tändelementet är ok??? Någon som haft liknande fel?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det KAN vara reläet till värmelementet som krånglar. Det sitter till höger på bottenplattan under brännarhuven - sett bakifrån. Det är en vit sak med svart etikett och en lysdiod som blinkar långsamt när tändelementet är tillslaget. Kolla kontakterna på detta och rengör om nödvändigt med kontaktsprej för elektronik utan olja/fett.

Om lysdioden inte blinkar, är det sannolikt fel på reläet och då måste det bytas. Det går loss på en 500 - 600 kronor. Kolla kontaktdonen till reläet så att det inte är spår av bränning eller oxidering. Är det fallet måste brännaren in på verkstad för eftersyn och reparation.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

Hej!
reläet till värmelementet har jag suttit och studerat under uppstart och dioden blinkar som den ska men jag har inte lyckats titta på dioden i samband med att larmet kommer. har även provat att lossa och efterdra kabelanslutningarna på reläet, samt att jag har rört på kablar och anslutningar under uppstartsfasen i hopp om att få felet att uppenbara sig men utan resultat. kan det löna sig att lämna in brännaren i nuläget då den fungerar helt felfritt mellan varven? har kört på detta vis i ca 2 månader i hopp om att den ska gå sönder ordentligt så man har något att felsöka på, är rädd att dom får svårt att hitta något fel då det är så kortvarigt. får jag ett larm och sedan startar om brännaren så kan den gå ett par dagar till nästa gång. vilka kontaktytor till reläet är det du tänker på? är det där kablarna är ansluta?
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Hej,
Lämna iväg brännaren för felsökning måste vara det absolut sista alternativet, det låter dyrt, och dessutom brukar rörkrökarna inte fatta mycket av hur elektriska prylar funkar ändå.
Du har väl kollat kontakeringen i båda ändarna, både vid styrkortet och på elementet? De vid elementet tar ju mest stryk, både i form av värme och sot och pelletsdamm.
Sedan skulle jag börja med att byta tändelementet eftersom det mycket gärna kan vara glapp i detta som visar sig vid vissa temperaturer lite då och då.
Elementet ändrar ju lite storlek under uppvärmning och avsvalning.
Om inte det hjälper så är ju det troligaste att reläet börjat få lite brända och slitna kontakttungor, byta relä således.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

Ja, det blir väl att byta en sak i taget, tills man hittar felet. som jag ser det så är det fem saker som kan krångla så med min tur så lär jag väl byta rätt sak sist. så om man ska rangordna vad som är troligast utav tändellement, relä, transformator till tändellement, strömavkännarspole, samt kretskort. i vilken ordning ska man ta det? kretskortet är ju i särklass dyrast och det är väl endast en kallödning som skulle kunna ge detta fel? så det är väl minst troligt, men sedan? blir ju en skaplig slant om man ska byta allt detta.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det vore väl bättre att MÄTA istället för att byta eller hur? Ett billigt multimeter från t.ex. Biltema, Kjell & Co eller Clas Ohlson kan man komma mycket långt med.

Börja med att mäta spänning till elementet. Kommer det fram i takt med pulserna från reläet är det elementet som mår dåligt osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

Ja, kan man mäta fram felet så vore ju det naturligtvis jätte bra. problemet är ju att det kommer med för långa intervaller. i nuläget då jag kör för mestadel varmvatten samt lite stödvärme på nätterna kan eländet gå 3-4 dagar mellan larmen, så det gäller att man har en rejäl skopa tur om man ska lyckas pricka in exakt den start då felet uppenbarar sig. Någon som vet hur reläet fungerar? har det några rörliga delar(kontaktytor som kan bli brända) eller är det en halvledare utan rörliga delar? tändellementet har jag mätt tre gånger och det visar samma ohm värde varje gång. reläet tog jag lös i kväll och kollade hur anslutningsytorna för kablarna såg ut och dom var blanka och rena, men jag vågade mig inte på att sära på själva reläet. Måste i vart fall lösa problemet före vintern för jag skulle tro att då det blir kallt kommer brännaren att lösa ut ca en gång per dygn om man ser till antalet starter mellan dom gånger felet uppenbarar sig.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Då verkar det som om vi kan utesluta reläet och elementet. Då kvarstår mjukvarudelen. Om det är problem med kontakten mellan sockeln och den såkallade en-chips datorn, så kan det ge upphov till falsklarm, men hur man konstaterar det, vet jag inte. Det verkar vara jobb för en elektroniknörd - och eftersom felet är intermittent, så är det som att leta efter nålen i höstacken. Det råd man brukar få, är att låta felet förvärras, så att det blir mer uppenbart var det härrör från. Det kommer att förvärras, frågan är bara hur lång tid det tar innan man med enkla medel kan sätta fingret på orsaken.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Reläet är antingen fungerande eller icke-fungerande! Kontaktytor på reläet blir inte "sådär", de är antingen OK eller avbrända.

Som avbrända KAN de leda - ibland men det är mycket sällan det är så.

Det jag saknar är exakt vad som utlöser larmet. Är det att låga inte "synas" inom en viss tid?

För om det är starten som inte sker lite då och då kan det likaväl vara en inställning som är på kanten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Ett larm heter, just specifikt "startelement ur funktion" på den brännaren.

Möjligen så känner logiken att det inte drar den ström som förväntas. Hur ska systemet annars kunna detektera trasigt element?

Ett element är ganska bra att ha hemma som reservdel, så att börja med ett byte kostar ju egentligen ingenting annat än arbetet (om man nu vill ha ett i reserv)
Då kan man iaf utesluta ett av de enklare felen.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

När elementet drivs med ett relä är jag, som elektronikkonstruktör med erfarenhet inom pelletsvärlden, ganska tveksam till att strömmen till elementet avkänns.

Om den avkänner strömmen ska larmet komma ganska direkt, om larmet kommer t.ex. 5 minuter inne i en kallstart är det något annat som ger det fel och utan exakt information är det snudd på omöjligt att hitta felet.

"Kanske" och "möjligen" är inte svar i felsökning, dessa ord används i teorier och funderingar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Sorry, jag hann inte tänka innan jag skrev.
Ber om ursäkt för mitt ogenomtänkta inlägg.

Klart man måste analysera innan man kan reparera.

Så glöm tanken att byta något bara för att utesluta.
Alternativet är ju att det är "snudd på omöjligt att hitta felet"

Kanske och möjligen använder jag dagligen som felsökningsmetod fast det handlar oftast om betydligt mer komplicerade saker än elektronik. Elektronik är ju ganska lätta att mäta.

Ironiserar en smula som ni förstår :wink:
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

Larmet som kommer är tändellement ur funktion, om foto sensorn inte ser lågan eller om tändningen på annat vis skulle misslyckas så kommer larmet misslyckad start i stället men det larmet har jag bara fått en gång då det var slut i veckoförådet :roll:
vad jag kan förstå så är det en strömavkännar spolen som känner av strömmen till tändellementet, det sitter en spole som ser ut exakt som dom man har på inkommande faserna i hus om man t.ex. vill koppla ner effekten på t.ex en elpatron vid höga effektutag. felet kommer alltid i uppstartsfasen då den ska tända pelletsen men det kan komma antingen nästan direkt eller då pelletsen nästan är tänd, men nästan alltid har jag en helt obränd stardos i brännaren då larmet kommer. har bara hänt en gång att stardosen varit uppbrunnen och då måste larmet för tändellement ur funktion kommit precis efter att startdosen tänt men fotocellen inte hunnit se lågan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ah, med en strömtransformator kan man faktisk avkänna strömmen direkt och får man då det fel ska det ju rent logisk vara så att styrningen resonerar: "OK, reläet på - men vadå? Ingen ström? Näpp, det är fel!"

Och då kommer det felsymptom in som OPEC beskriver: Tändelementet kan börja glappa, antingen från ledningarna som kopplar till men även inuti elementet som ett tecken på att det sjunger sin dödspsalm.

Så gå igenom alla kontaktpunkter och var säker på att de är rena, sitter bra och är obrända och är det fallet är det nog dags för ett nytt element.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

Om någon elektronik kunnig skulle ha nytta av ett shema för att klura ut en bra angreppspunkt på problemet så kan jag pm:a det som är i instruktionsboken.
Skriv svar