luckan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
longjohn61
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 21:27
Ort: Vagnhärad

luckan

Inlägg av longjohn61 »

Hej har i dags läge min brännare skruvat i pannan,vilket innebär att när det är dags att aska ur den så måste man skruva ut det hela vilket är så där kul.
Nu är frågan jag har luckan kvar som oljebrännaren satt i och den kan jag anpassa till min viking bio men nu undrar jag finns det nån minimum mått
som brännaren måste sticka in i pannan :?:
Hitta bara minsta avståndet mot bakre delen inne i pannan som minst måste vara 150mm.

Mvh Nisse
Egor duplomat 84 vikingbio 06
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Det finns ju utbyggnadsstoser som tillbehör för olika pannor. Själv har jag en till CTC1100 och VB Viking Bio. Dessa är utformade på så sätt att brännaren monteras precis dikt an mot stosen. Sedan är det alltså ett rör som sticker ut utanför pannluckan. I detta röret går sedan brännarens yttre brännarrör in. Jag tror inte att det är riktigt lyckat att bara hänga brännaren på det yttre brännarröret. Dels blir det ju mycket hett. Och vid ett haveri av röret som inte är helt ovanligt så skulle ju lågan i värsta fall kunna hamna utanför pannan, och det är ju allt annat än önskvärt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: luckan

Inlägg av bergatorparen »

longjohn61 skrev:Nu är frågan jag har luckan kvar som oljebrännaren satt i och den kan jag anpassa till min viking bio men nu undrar jag finns det nån minimum mått
som brännaren måste sticka in i pannan :?:
Hitta bara minsta avståndet mot bakre delen inne i pannan som minst måste vara 150mm.

Mvh Nisse
Värmebaronen har en lös stos som det går att montera på den luckan du har till pannan. Du kommer behöva att ta upp ett större hål i luckan, samt borra 4 hål till bultarna. Sedan är det bara att lägga på packning och montera stosen. Denna stos har RSK nr.: 621 05 60

Den finns att köpa från Dinvvsbutik.se för 1235 pengar :wink:

Detta kommer att göra så att brännaren hamnar rätt och det ger en stadig förankring av brännaren under drift. Lackerad skyddsmantel ingår i priset.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
longjohn61
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 21:27
Ort: Vagnhärad

Inlägg av longjohn61 »

Jo dom saker har jag hittat men undrade om det spelar nån roll att man drar ur brännaren längre en dom 180 mm jag har den inne nu.
Behöver att bygga ut den ungefär 90 mm och då hamnar brännaren längre ut blir det försämrad effekt då :?:


Mvh Nisse
Egor duplomat 84 vikingbio 06
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En del av värmen hamnar ju utanför pannan så lite lär du tappa, men är det bara hyfsad isolering i stosen så är det nog inget större problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar