Larm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
longjohn61
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 21:27
Ort: Vagnhärad

Larm

Inlägg av longjohn61 »

Idag fick jag larm: övertryck i brännkammare :?
Hur får man det och varför är det brännkammare i pannan eller själva brännare kanske en massa dumma frågor men den som inte frågar lär sig inget :D

Mvh Nisse
Egor duplomat 84 vikingbio 06
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det kan vara mycket: sot i pannan, fågelbo i skorstenen, skitig fläkt har en del råkat ut för som ger samma larm, tilluft till pannrummet, du har inte stängt någon ventil eller nått ?

Vet ej hur dom mäter det, kanske dom mäter på fläkten men det är bara en gissning.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Grundorsaken är att brännaren pumpar mer rökgas in i pannan än pannan kan släppa av med. Då letar värmen sig baklänges och ger hög värme i brännaren.

Som micke_932 skriver kan det vara många orsaker till detta:
* För hög effekt.
* För dåligt drag i skorstenen.
* Dåligt sotat panna.
* Något spjäll som minstingen har lekt med o lämnat mer eller mindre stängt.

Dåligt med tilluft brukar inte ge just detta problem, dock ger det allehanda andra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
longjohn61
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 21:27
Ort: Vagnhärad

Inlägg av longjohn61 »

Okej tack för svaren sot i pannan borde det inte vara har nyligen sotat och askad ur den
(1 vecka) och den går nu bara för varmt vatten.
Brännaren går alltid på högeffekt var så när jag köpte huset och eftersom allt funkar
ville jag inte skruva på nåt :wink:
Brännaren står inställ för högt drag har ingen motdragsluckan heller huset är från 1916
Fläkten däremot ska man göra rent den med jämna mellanrum :?:

Mvh Nisse
Egor duplomat 84 vikingbio 06
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Nu under rötmånaden är det för varmt ute för att det ska bli bra drag i skorstenen. Därför uppstår problemet just nu.
Full effekt 20 kW högeffekt är för mycket för de flesta gamla pannor så minskar du effekten på brännaren försvinner nog problemet.
Ska du elda med pellets måste du själv lära dig ställa in brännaren, för olika pelletssorter kräver olika inställningar.
Felaktiga inställningar kan ge snabbt slitage av brännardelarna
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

Jag har själv, för något år sedan, råkat ut för upprepade larm "övertryck i brännkammare" som löstes helt efter att jag skrubbat rent fläktbladen i fläkten som var belagda med smuts. Smutsen hade troligen hamnat där huvudsakligen pga mycket damm i pannrummet i samband med byggnadsarbeten.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
longjohn61
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 21:27
Ort: Vagnhärad

Inlägg av longjohn61 »

Ska kolla fläkten har inte gjord ren den sen vi köpte huset,vet inte heller vad förra ägaren har gjord.

Tack för tipsen :wink:

Mvh Nisse
Egor duplomat 84 vikingbio 06
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Passa samtidigt på att ge fläktlagret en droppe (inte mer) symaskinolja (inte motor-, mat- eller andra oljor då de är för trögtflytande) Larmet för högt mottryck beror på att fläkten inte kommer upp i varv, och då är rengöring och smörjning bästa botemedlet :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
longjohn61
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 21:27
Ort: Vagnhärad

Inlägg av longjohn61 »

Blåst rent fläkten idag men undrar om detta räcker eller måste man ta bort den för det?

Mvh Nisse
Egor duplomat 84 vikingbio 06
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Man gör en okulärbesiktning (= titta noga), är det ett lager damm på bladen är det dags att rensa den helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

longjohn61 skrev:Blåst rent fläkten idag men undrar om detta räcker eller måste man ta bort den för det?

Mvh Nisse
Visst kan man ta bort den, men skruvarna sitter så att det är pilligt att återmontera den. Jag hade ute min fläkt i vår i förbindelse med att jag bytte rör - och tänkte då att det kunde vara en idé att samtidigt kolla att fläkten var ren och luftkanalerna lika så. Man kan väl säga så här: Enligt gammal uppfostran, brann jag alla mina chanser att komma till Himmeln när insexskruvarna skulle återmonteras. Jag sjöng en psalm som inte står i någon psalmbok som kyrkan vill vidkänna sig. Normalt räcker det att blåsa av fläkten - är den smutsigare än det tryckluft klarar av, så är det fram med psalmboken, mjuk pensel och rengöringsmedel. Men det är sällsynt. Går fläkten tyst och nära vribrationsfritt, så är det okej :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
longjohn61
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 21:27
Ort: Vagnhärad

Inlägg av longjohn61 »

Är det lika jobbigt att byta fläkt då?
Kanske dumma frågor men ska försöka lära mig brännaren :wink:

Mvh Nisse
Egor duplomat 84 vikingbio 06
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Det är inget jobbigt alls! Ett kontaktstycke & fyra skruvar. Om man finner detta vara svårt att göra ska man inte ha pelletsbrännare...eller hus...eller bil... :wink:

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

I mitt fall räckte det inte att blåsa rent. Blåser, det gör fläkten själv hela tiden den går och smutsen fastnar i alla fall. Jag tog loss fläkten och skrubbade med en liten borste.

Det är verkligen pilligt att få dit vissa av insexskruvarna, en lång insexnyckel och en skaplig dos tålamod krävs.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Skriv svar