Bygga om VB Star för större askrum?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
fuzzagogo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 02 aug, 2011 07:51
Ort: Finspång

Bygga om VB Star för större askrum?

Inlägg av fuzzagogo »

Hallå!

Har alltså köpt en anläggning som ska installeras snart. Har förstått att askrummet är i minsta laget på Star-pannorna. Jag har funderat på om man helt enkelt inte skulle bygga ut askrummet nedåt. Funderade på en skjutbar lucka som man kan tömma befintligt askrum med till ett nybyggt underliggande på skenor som är lätt att tömma. Har någon provat något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Tänkte börja med att svetsa ett stativ på ca: 20cm höjd att ställa pannan på för att iaf ha möjligheten att utöka askrummet vid ett senare tillfälle.

Hoppas på era svar trots lågsäsong!
----------------------------------------------------------
Värmebaronen Star 2005 : Viking Bio : Mafa veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Påminner om utformningen på min TMV Alpha Keram UB (pelletsanpassad).'

Anpassningen består av att tillverkaren har gjort en öppning i pannbotten och monterat en asklåda under som är lätt att ta ut och tömma.

Så din modifiering borde inte vara några problem med att utföra. Under förutsättning att det inte är vattenmantlat i botten (brukar inte vara det). Att montera en skjutlucka låter inte speciellt tätt i mina öron. Det är viktigt att det blir tätt i botten så att inte pannan får in tjuvluft från "fel håll".

På min panna är asklådan försedd med "tätgarn" för att täta mot konstruktionen som lådan skjuts in i.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ett enklare ingrepp, vore att ta ett extra hål i pannluckan och där inmontera en automatisk askutmatning av den typ som EcoTec saluför:
http://www.spc-pellets.se/arkiv/agrotec.pdf (Se ungefär mitt på sidan 1)

Att ta hål i botten av pannan tycker jag låter riskabelt i synnerhet som jag har för mit att det endast är en cirkel med en diameter om några få centimeter mitt i golvet på brännkammaren som inte är vattenkyld.

Bild

Så ser pannan ut i genomskärning. Det är faktiskt rentav tveksamt om automatisk askutmatning är ett alternativ - men det tål att utredas. Golvet i brännkammaren är, som du ser, vattenkyld, så att ta hål genom det är inte ett alternativ om du inte är professionell svetsare som kan modifiera pannan och få svetsarna vattentäta och tryckgodkända.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fuzzagogo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 02 aug, 2011 07:51
Ort: Finspång

Inlägg av fuzzagogo »

Tack Roli och Bergatorparen! Att även botten skulle vara vattenkyld hade jag inte reflekterat över, gäller att undersöka detta lite närmare då! Vore ju verkligen fint att få till detta så man slipper allt för mycket stök och sot i pannrummet(genomgångsrum).

Återkommer säkert igen! =)
----------------------------------------------------------
Värmebaronen Star 2005 : Viking Bio : Mafa veckoförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Skaffa en såkallad Altbergs Askfälla, så slipper du aska i pannrummet och samtidigt så kan du använda den som dammavsug när du drar konvektionstuberna - som enligt min erfarenhet är de värsta bovarna när den gäller att avge sot/damm/partiklar. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar