Mindre brand!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Landkrabba
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 17 sep, 2011 23:00

Mindre brand!

Inlägg av Landkrabba »

Behöver lite råd vad jag skall göra med min brännare!

Jag har två Viking Bio, en som fungerar utan problem och en som jag har bytt brännarrör m.m. som jag skall ha som reserv. I våras testade jag den och den fungerade men den kände inte av någon låga.
Nu när jag kopplade in den och startade så "brummar" den lite och dum som man är så tänker jag inte mer på det men efter några sekunder så POFF!!!
Automatsäkringen går på pannan och det slår ut lågor ut brännaren och transformatorn är helt sönderbränd! :oops:

Fläkten fungerar men transformatorn och fotomotståndet måste bytas vad jag kan se. Transformatorn har jag bytt en gång tidigare och brännaren har fungerat felfritt efter detta. Frågan är nu vad kan ha gått fel? :roll:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det låter för mig som om det är kretskortet som det är fel på. I och med att den andra brännaren fungerar felfritt, kan vi utesluta pannans elektriska system som misstänkt. Eftersom transformatorn gått sönder en gång tidigare, kan den bakomliggande orsaken vara att motståndet i de kretsar den servar varit för lågt så att du fått en överbelastning. Det att transformatorn exploderade tyder på det. Det att fotomotståndet inte känner av någon låga, ihop med det nu inträffade tycker jag verkar som om kretskortet vid något tillfälle drabbats av en strömspik. Då kan det bli lite snurrigt. Allt slutar inte fungera, men en del saker faller bort. Ett nytt kretskort kostar typ 3000 kronor, så frågan är om det är värd pengarna. Det kanske är en idé att slakta brännaren och ta till vara alla användbara delar, och eventuellt få tag på en fungerande begagnat brännare som reserv?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar