Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Paddemannen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 sep, 2011 21:35

Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av Paddemannen »

Hej,

Har försökt hitta information om detta men finner inget.
Borde vara fler som gjort detta innan mig.

Min fråga är helt enkelt hur elen ska kopplas till min Viking Bio från min CTC 1100 Family 25. Sitter idag en Betone Beo 10V.

Tips, elscheman eller liknande tas emot med glädje! :)

tack!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av bergatorparen »

Här är kopplingsskenan i pannan:

Bild
Denna anslutningen ger brännarstyrning via panntermostaten som har en hysteres om 8 grader C.

Så här ser det ut i brännaren:

Bild

Här ser du var de olika sladdarna kommer ifrån och vilken funktion de har.

Den bruna är "triggern" som startar och stoppar brännaren. Skall du använda Värmebaronens egen termostat - den som finns inbyggd i brännaren, måste du skaffa den avkännare som du sedan placerar i dykröret under plastlocket precis framför shuntventilen. I detta fall skall den bruna och den svarta ledningen kopplas på samma plint och byglingen mellan plint 18 och 15 behövs då inte. Väljer du att låta panntermostaten sköta ruljangsen, så skall alltså denna bygling göras med 1,5 kvadratmillimeter en eller flertrådig installationsledning. Den bruna ledningen får under inga som helst omständigheter vidröra eller kopplas till annan fas än den svarta då detta leder till att elektroniken utsätts för överspänning och brinner.

Hoppas detta är till hjälp.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Paddemannen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 sep, 2011 21:35

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av Paddemannen »

Vilket grymt svar!
Stort tack för den utförliga förklaringen!

Kan väl kanske inte påstå att jag som lekman förstår exakt hur det ska kopplas. Men hoppas min eletriker gör .. :)

Var dras till exempel blå, grön och gul?

Tack igen! Uppskattas verkligen!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av bergatorparen »

Blå är nollan, medan den gul/gröna är jord. Alla dessa sitter i den sladd som medföljer brännaren och som mynnar ut i den såkallade "eurostecker" kontakten som pluggas in i brännaren. Den svarta är fasmatningen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Paddemannen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 sep, 2011 21:35

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av Paddemannen »

aha! Det var som jag trodde då.
Återigen, stort tack!

Ha en bra dag! :)

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Paddemannen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 sep, 2011 21:35

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av Paddemannen »

Hej igen! :)

Hoppas någon lite snabbt kan hjälpa oss lite tilld med elen.
Verkar inte som att det är riktigt samma som elschemat visar ovan på pannan? Bilen ovan visar 4 sladdar, men jag ser bara tre .. Kolla bild nedan!

Och sen undrar jag vad Larm, kontakt S3 på brännaren, innebär?

Bild
Kontaktstycket till vänster är till Viking Bio brännaren och den till höger är från pannan som gått till oljebrännaren.

Hjälp? :)
Paddemannen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 sep, 2011 21:35

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av Paddemannen »

Och nu har vi även hittat plinten bakom panelen:

Bild

men även denna plint?
Bild

Pannans tillverkningsnummer:
Bild

Men vi får inget till att stämma med hur det ska kopplas?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av bergatorparen »

Koppla den svarta, den gulgröna och den blåa sladden på samma plinterna i pannan som för olja. De kontaktstyckerna du visar är spegelvända i förhållande till varandra, men den svarta biten är den som fas, jord och nolla skall anslutas på. Triggern, den bruna, skall kopplas på den delen av det bruna stycket som är avsedd för termostatsladd. Inuti pannan finns det två plintar märkta "T1" och "T2". Gör en bygling mellan där som den svarta sladden till brännaren tas ut och "T1". På "T2" ansluts den bruna "trigger" sladden

"Larm" är en funktion som gör att du kan dra fram en ledning till en lampa som gör att du kan se när brännaren larmar -. med andra ord en möjlighet att förlänga den röda dioden på brännaren. Den klarar av att driva en 25 Watts lampa. Speciellt bra om pannrummet ligger enskild till i huset så att det tar tid innan du märker att något är fel.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Paddemannen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 sep, 2011 21:35

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av Paddemannen »

Stort tack för din hjälp! Får väl bjuda på tårta när allt är klar .. ;)

Däremot hittar vi ingen svart sladd ut från pannan? Har ju bara brun, grön och blå.

Och sen förstår jag inte riktigt denna mening:" Inuti pannan finns det två plintar märkta "T1" och "T2". Gör en bygling mellan där som den svarta sladden till brännaren tas ut och "T1". På "T2" ansluts den bruna "trigger" sladden" Hittar inte T1 eller T2? Ser du den på bilderna från plintarna inne i pannan?

Åter igen, tack!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av bergatorparen »

Om du tittar på det högra kontaktstycket, så ser du att den bruna är fas (L1), den blåa är nolla (0) och den gulgröna är jord. Sannolikt kommer fasmatningen till oljebrännaren via termostaten - därför är den brun. När jag konverterade min panna till pellets, bytte vi sladd helt och hållet därför att det visade sig att originalsladden från VB innehöll avstörningsmotstånd som originalsladden inte hade, samt att den - likt dina två- var spegelvänd. Det som är tydligt är att CTC 1100 Family är en helt annan best än CTC 1200 Ekonomi rent elektriskt.

En sak är jag säker på: Du måste ha en sladd med minimum 4 trådar för att få pli på Viking Bion. Alternativt kan du få tag på den termoavkännare som finns som tillbehör till brännaren, och låta brännaren själv styra pannan istället för tvärtom.

Det du måste få tag på är: Anslutningskabel Värmebaronens beställningsnurmmer: 6131 Den kostar 155 kronor + moms

Om du sedan vill ha möjligheten att låta brännaren styra temperaturen i pannan, behöver du: Panntemperaturgivare VB 3310 som kostar hiskeliga 871 kronor inklusive moms.

Oavsett så är funktionen så att kretskortet i Viking Bion är spänningssatt hela tiden via den svarta ledningen. Detta är därför att den skall kunna renblåsa efter termostatfrånslag. Sättet man styr det på är alltså via det jag kallar triggern - den som i brännaren är brun - B4. Om jag haft kopplingsschemat för CTC 1100 så skulle jag kunnat guida dig bättre, men eftersom de är lite olikt uppkopplade din och min panna, måste jag hålla mig till det jag vet säkert, och det är hur brännaren vill ha det :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Klockan
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 10 okt, 2013 13:17

Vilken hona ska kabel instoppas

Inlägg av Klockan »

Lyckade hittas hjälpa, men se att det verkar inte samma som ovan nämnde bild som här.
Är tacksam kan någon ge mig rätt inkopplar med min Vikingbio, nu börjar det kallare och har slut på olja så har borttagning oljebrännare.

Där gul kort ligger bakom panel, och andra bilden ligger inne i panel.
vilken av ska man inkopplas?
Inne i panel har suttit kopplat nummer 16,17,18 är bort tagit för oljebrännare.
Bilagor
koppling
koppling
Mini bild.jpg (40.97 KiB) Visad 6447 gånger
Klockan
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 10 okt, 2013 13:17

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av Klockan »

med andra inne i panel
Bilagor
mini bild1.jpg
mini bild1.jpg (37.35 KiB) Visad 6447 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av Stegatorparn »

Viking Bions anslutningssladd innehåller 5 st kablar.
Gul/grön, blå och brun ansluts där oljebrännaren var inkopplad på plint 15, 16 och 17.
Brännarens svarta kabel ansluts till plint med gul botten nr 8 eller 9 där det idag sitter en bygel. Bygeln skall vara kvar.
Du får förlänga den svarta kabeln med en 1,5mm2 godkänd kabel.
Den grå kabeln isolerar du så den inte kan orsaka kortslutning mot pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Klockan
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 10 okt, 2013 13:17

Re: Eldragning Viking Bio på CTC1100 Family 25

Inlägg av Klockan »

Tack Stegatorparn för hjälpa med beskrivning!
Har fixat och fungera bra. Tummen upp!
Skriv svar