Problem med min Viking Bio Pelletsbrännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Problem med min Viking Bio Pelletsbrännare

Inlägg av Torsten »

Hej Plupp
Här har du tråden med inlägget av Fredrik Wizard som visar hur du får till brännaren som en vanlig pelletsbrännare där du fritt kan ställa om både matning ock fläkt.
viewtopic.php?f=12&t=7407

Är din panna lika ineffektiv som andra gamla kombipannor så tjänar du knappast något på att vrida upp effekten till 20 kW. Däremot tar brännarrör och roster mera stryk vid högsta effekt.

Du skrev att brännaren ibland startade bara för att värma pannan. Det tyder på att det saknas cirkulationspump mellan panna och tank. Sätter du tempgivaren i slavtanken kan ju pannan bli hur varm som helst och börja koka. Verkar riskabelt.

Någonstans i VB:s instruktioner står att brännaren för att slippa "misslyckad start" ska ha ett drag från skorstenen på 5 Pa vilket är extremt lågt. Andra brännarfabrikanter rekommenderar vanligtvis 10-15 Pa.
Behövs alltså en ordenligt dimensionerad dragbegränsare för att senare i vinter slippa stopp pga. "misslyckad start". Inställning för högt drag på brännaren låter tändelementet brinna längre vid varje start men samtidigt förkortas då tändelementets livslängd.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Plupp
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 00:05

Re: Problem med min Viking Bio Pelletsbrännare

Inlägg av Plupp »

Torsten,

Det är cirkulationspump mellan panna och tank. Men den stannar när brännaren inte går.

Den blir lite varmare men inte så mycket som jag trodde att den skulle bli. Men jag skulle kunna sätta i en extra termostat som backup i pannan för att vara riktigt säker på att den inte ska koka. Tror jag ska göra det. Det som jag tycker är mest illa är att den hinner bli så pass kall som den blir. Det är nog inte bra för pannan.

Jag skulle tro att kombipannan inte är efftektiv alls. Men jag räknar med ett hål i backen till sommaren. Eftersom den förra ägaren varit så vänlig att köpa en så pass avancerad elpanna med styrning för vp så kommer själva pumpen "bara" att kosta 30k kr.
Plupp
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 00:05

Re: Problem med min Viking Bio Pelletsbrännare

Inlägg av Plupp »

Hej!

Tänkter uppdatera min situation lite. Det känns som att jag hittat ganska rätt i inställningnarna med er hjälp. Visserligen har det inte varit speciellt kallt ute ännu förutom den sista tiden , tror snittet kan ligga vid -10. 140-150m2 med ekonomidel och garage ovan polcirkeln.

Pelletsförbrukning (16kg säckar):

Kod: Markera allt

Oktober 30
November 36
December 33
Januari 27 (tom 15:e)
Senast redigerad av Plupp den lör 21 jan, 2012 16:46, redigerad totalt 1 gånger.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Problem med min Viking Bio Pelletsbrännare

Inlägg av OPEC »

Kul att du börjat få prylarna att lira. Men om du får problem med starten igen så kan jag dela med mig av de erfarenheter jag fick när jag drog igång med pellets för 6 år sedan. Jag råkade då också ut för ett antal "misslyckad start" och satte igång med att justera min Tigex, konstaterade att den egentligen var aningen för liten, inte jättefel, men ändå i minsta laget. Det hjälpte inte. Ställde om brännaren till "högt drag" och voila, den slutade fallera. Jag var jättenöjd under några veckors tid, ända tills jag uppehöll mig i pannrummet och pulade med lite annat och konstaterade att vid nästan varje uppstart så startade brännaren om igen ett par tre gånger innan den gick normalt. Jag ökade då på startdosen ganska rejält. Efter startdosökningen så har jag kunnat ställa ner brännaren till "normalt drag", inte heller Tigexens eventuella kapacitetsproblem har vållat mig några bekymmer under följande 5 år. Koncensus: Om startdosen är för låg kan man lätt lura sig att börja skruva på en massa andra ställen som bara försöker kompensera det verkliga problemet. Min erfarenhet säger mig att det är bättre att ha lite för stor startdos än för liten. En lite för stor dos blir ju dessutom mycket mindre pellets än en lite för liten gånger 3. :D
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar