Startfördröjning för ökad hysteres?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mikael47131
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 25 okt, 2011 07:23

Startfördröjning för ökad hysteres?

Inlägg av Mikael47131 »

Jag skulle vilja testa att köra min anläggning med större hysteres.

Idag styrs brännaren av den gamla termostaten som sitter på den gamla pannan. Den har nog en hysteres på ungefär 5 grader skulle jag tippa.

Om jag använder brännarens startfördröjning så borde jag väl få samma resultat som en termostat med större hysteres? Eller?
Finns det några fördelar/nackdelar med detta?

/Mikael
Viking Bio (Tillv. 2006), Triomax UE, hemmasnickrat pelletsföråd.
140 kvm boyta, 60 kvm tempererad källare, ca 20,5 grader inomhus.
16 kg säckar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Startfördröjning för ökad hysteres?

Inlägg av Roli »

Vid stora varmvattenuttag kommer du få problem då brännaren väntar på att en viss tid skall gå och inte att temperaturen sjunker under ett visst värde som du skulle få med en termostat med större hysteres.

Du kan med andra ord få kallt duschvatten vid stort uttag, men om det är ok så är det inga problem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Startfördröjning för ökad hysteres?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag använder inte heller startfördröjningen normalt, då den fungerar dåligt tillsammans med shuntstyrningen. Brännaren har problem att orka med ändå, när styrningen går från noll till fullt öppen, vilket är resultatet med en Termomatic CBJ med innegivare.

Jag har istället installerat ett tidur på pannan som styr brännaren när den bara går för varmvatten.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Startfördröjning för ökad hysteres?

Inlägg av bergatorparen »

Alternativt kan du skaffa den temperaturavkännare som VB levererar och som gör att du styr panntemperaturen från brännaren. Denna ger en hysteres om ca 16 grader, men gör att brännaren automatiskt rullar igång vid större varmvattenuttag. Den kostar förvisso 732 kronor, men den kan vara värd det: http://www.dinvvsbutik.se/advanced_sear ... ds=6210558

Den jag har ingick i konverteringspaketet när det begav sig. Den fungerar utan problem - annat än att den kan vara lite n-n-nervös och chasa igång brännaren lite väl snabbt när man tappar varmvatten - men jag har ju VVX på min panna vilket gör att uttag av varmvatten märks direkt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Mikael47131
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 25 okt, 2011 07:23

Re: Startfördröjning för ökad hysteres?

Inlägg av Mikael47131 »

Roli: Själv duschar jag ändå inte så varmt men sambon skulle nog bli måttligt nöjd om det blev ett återkommande problem :-)

GoForIt Pellets: Jag har bara en gammal manuell shunt på min panna. Så just det borde inte bli något problem för mig.

bergatorparen: 732 kronor är ju ingen större summa om man t.ex. jämför med vad man lägger på pellets... Var kopplar man i så fall i den avkännaren på pannan? Går den att koppla in på alla pannor?
Hur funkar VVX på din panna? På annat sätt än en vanlig varmvattenberedare (när den varma sidan är slingan som är kopplad till pannan)?

Vad är den/de stora fördelarna med en större hysteres? Färre antal starter och längre gångtider naturligtvis. Men vad vinner man främst på det? Mindre slitage på tändelementet borde det ju bli? Men det måste väl finnas fler fördelar? Bättre förbränning? Mindre förbrukning?
Viking Bio (Tillv. 2006), Triomax UE, hemmasnickrat pelletsföråd.
140 kvm boyta, 60 kvm tempererad källare, ca 20,5 grader inomhus.
16 kg säckar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Startfördröjning för ökad hysteres?

Inlägg av bergatorparen »

På Triomax UE är nog det lämpligaste stället den ena av de två uttagen för expansionsledning. Men fråga gärna Värmebaronen om det med.

I och med att Triomax har inbyggd VVB om 95 liter, så faller givetvis argumentet om bättre varmvattenkomfort, men en bredare hysteres gör att du spar antal starter och eftersom startdosen skall vara kring 3 dl, så kan du räkna att under en vinter så blir det en del liter pellets som spars in. Hur många beror på husets värmebehov, klimatzonen det ligger i och givetvis väderleken - som ju är den största osäkerhetsfaktorn. Längre gångtider ger renare förbränning eftersom man slipper så många uppvärmningscyklar - som likt en förbränningsmotor är en smutsig affär. Om man räknar 50 kronor för en säck pellets så har man spart in investeringen efter ca 15 säckar :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Startfördröjning för ökad hysteres?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vid lågt effektbehov så kan det ju fungera, men vid högre krav så blir det ju väldigt långa gångtider. Ibland så långa att brännaren automatiskt bryter på grund av för lång driftstid.

Som ett exempel från vår anläggning så tappar pannan vid fullt tillslag från shuntstyrningen från 80 grader ner till 60-62 grader innan brännaren har hunnit igång och börjar orka tillföra effekt. Trots att termostaten har en hysteres på bara 8 grader. Ovan givet vid en utgående temperatur på runt 50 grader.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Startfördröjning för ökad hysteres?

Inlägg av bergatorparen »

Om gångtiden når 3 timmar, så renblåser brännaren och återstartar direkt. Jag upplevde detta första gången under förra vintern då vi hade en lång period med temperaturer mellan -25 och -30 grader. Men den inbyggda termostaten är elektronisk så att den har programmering som tidigarelägger uppstarten om den upptäcker att panntemperaturen faller snabbt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Startfördröjning för ökad hysteres?

Inlägg av Abbe »

Det finns även en "BIOS" utan den hysteriska varmvattenfunktionen. Den sparar än fler startdoser helt i onödan...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar