Har jag dålig förbränning/Inställning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av lövet »

Du kommer säkert under 8-10000:- med panna och installation med dessa förutsättningar ,kan inte rörisen själv så känner han nog någon som kan hjälpa dig, så varför tveka, du får ett klart bättre alternativ till det du har idag.Ring och kolla vad du kan få loss pannan för,så får du siffror att räkna på. Visseligen ingen ny panna men du får ekonomi i investeringen.Sen är en luftvärmepump ett bra komplett till pellets om du har en öppen planlösning,men också en kostnad.Jag kör enbart på lågeffekt och en startfördröjning så det blir c:a 20° hystes.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Ja, skjut mig inte nu men vi har LVP, en panasonic MEN vi har definitivt INTE en öppen planlösning, så långt ifrån det man kan komma faktiskt men den kör vi med sällan just p.g.a att den inte värmer upp mer än en enstaka "korridor" eller litet rum, den är någonting så fruktansvärt dåligt placerad så, ja, det var ju inte vi som satte in den tyvärr. Den funkar i alla fall.

MEN, för att göra detta enkelt är alltså följande smartast:

Slå på Pelletsen när det blir minus ute, -5 och mera?
Kör på elpatroner sålänge samt LVP?

Det får bli en "bättre begagnad, om inte ny" panna till nästa säsong, denna fungerar ju trots allt nu och vad mer kan man begära.
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, det är allt för många luftvärmepumpar som sitter märkligt placerade.
Kanske idé att ominstallera om det kan bli bättre? Alternativt sätta in en till?
Vi har inte heller någon särskilt öppen planlösning, men har fått inomhusenheten väldigt centralt placerad. Visst blir det varmare där, men i vårt fall ligger sovrummen längst bort och där kan man acceptera (eller det är snarare önskvärt) med lite lägre temperatur.

Pellets eller el gäller ju att mäta sig fram till vilket som blir mest ekonomiskt för er.
Vad jag mer hade i åtanke är ju alla förluster som kanske uppkommer för att brännaren bara går "i onödan" på grund av värmeförluster.
På vår har jag monterat styrning via ett tidur. För varmvattenproduktion går den bara en gång per dygn.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar