Har jag dålig förbränning/Inställning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Hejsan allesammans.
Till att börja med så är detta mitt första inlägg här och jag hade hoppats på ett trevligare sådant, men vi har förmodligen stora problem med våran Viking Bio.

Vart skall jag börja :cry: ?
Vi har nyligen flyttat in i ett hus. Vattenburet system med en CTC kombipanna, el, ved och olja. Vi böt ut oljebrännaren för 4 månader sedan till en Viking Bio. Rörmokaren talade så varmt om just denna modell och efter forskning så tyckte vi att det verkade vara en bra brännare så vi slog till.

Eftersom vi är "nybörjare" på husägandet och allt runtomkring så ber jag er att kasta inte pajer på oss för våran "okunskap" när det gäller vilken tid på året man egentligen skall börja elda, vi har nämligen kört med brännaren sedan den dagen vi fick den installerad, med facit i hand var ju det en stor missbedömning men gjort är gjort.

Nu till problemet.
Brännaren är inställd på 20KW och draget tror jag stod på -10 (den man kan välja -10 eller -15 på). Jag har tyckt att den äter pellets någonting så fruktansvärt mycket, men eftersom vi inte har erfarenhet av detta tidigare så är det väl så, tänkte vi.

Rökgastemperaturen (om man skall tro mätaren) ligger på 160 grader efter 10 minuters gång och det är mätt vid dragluckan (sitter en skruv som tas bort och stickan förs in).

Askan är svart och nästan sandig samt så ser man "kottar" av pelletsen som är svartfärgade och hårda, i brännarrörets slut ligger det som en marängliknande kaka/kakor som är porösa, är man lite småförsiktig så håller de när man gör rent röret.

Nu efter att ha forskat mera kring detta problem så kan det inte stämma, vi har nästan gjort av med 3 pall sedan installationen, är detta möjligt?

Jag har även fått dåligt förtroende till installatören/rörmokaren då han i mina ögon är väldigt okompetent.
Anledningen till detta är att jag frågade om man kunde ställa brännaren så den startar med längre mellanrum och inte efter att den sjunkit till vald temperatur, större fördröjning, till svars får vi ett "nej det går inte, då måste man köpa en annan brännare", han visste inte i alla fall men efter forskning på detta forum så finns det ju ett vred för detta. Efter installationen så fyllde han INTE i värden i manualen heller, så de har jag inte en aning om vad det var.
Fråga ang. detta är: Eftersom han installerade detta (någonting är ju uppenbarligen fel) har han väl en "skyldighet" att åtgärda detta? Vi har varit på han minst 10 gånger men ingenting händer, han säger att han skall ringa till VB och rådfråga dem men sedan tar det stopp.

Vi hoppas på era råd och svar, vi orkar inte med detta snart och funderar starkt på att ta in en konsumentombudsman i detta ärende, eller är svaret så enkelt att byt rörmokare (trots garantier kan upphöra?) så blir det ordning och reda?

Tacksam för svar, tack för ett bra forum/Noz
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av ronald »

Välkommen till att börja med!! :)

Alltid intressant att veta x-akt vilken CTC panna det är?
Sen så borde du klara dig på lägre effekt?skonar brännaren mycket att köra på lägre effekt :wink:
Sen så skall du ha ett protokoll såklart!och en riktig injustering med protokoll
Sen rökgasen mäter du precis när brännaren stannat före dragbegränsaren :wink: eller i skorstenstoppen!
Vilken temp i huset ni har och hur mycket det duschas bubbelpool? badkar? etc
Vart man bor kan ju fyllas i ...landsända iaf !

MVH
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Instämmer också i välkomnandet hit..

Vi hade också oturen att få tag i en installatör som inte kunde sin sak när vi satte in brännare efter vårt husköp, och det är sannerligen ingen bra början på pelletslivet. Vi har ingen relation till installatören alls längre, men Värmebaronen har under hela redan ställt upp och i mitt tycke agerat mycket seriöst. Deras regionsansvarige har ex. varit hos oss flera gånger.

Förutom det du beskriver om förbrukning och installatörens brist på kunskap om brännaren så låter väl ändå det mesta hyfsat okej.

Förbrukningen av pellets låter ju helt fel.
Nu vet vi ju inte exakt vilken panna du har, men för att bara sköta varmvattenproduktionen krävs det extra styrning (vi har ett kopplingsur) för att kunna matcha användandet av elpatroner. Du förlorar helt enkelt så mycket i förluster, uppstarter etc. Även detta borde ju en seriös installatör berätta för er.

Såvida ni inte har ett extremt effektbehov så bör ni låta brännaren gå på lågeffekt. Det skonar slitagedelarna i brännaren. Vid stark kyla så kan man koppla in funktionen för modulerande effekt.

Här på forumet finns nog landets vassaste pelletsanvändare, så här finns hjälp att få.
Och har ni inte redan kontaktat Värmebaronen så ring dem och beskriv den uppkomna situationen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Tack för snabba svar/välkomnandet och jag skall fylla i vad det är för panna/uppgifter jag missat (under mina inlägg/profil) så snart jag fått lillen att sova :roll:

Jag pratade precis med den fullständigt okompetenta installatören, på tisdag så sade han att vi skall fixa detta och att han varit i kontakt med värmebaronen och fått "råd" :shock:

Nästa steg blir att ta kontakt idag med värmebaronen för att få mera kött på benen i form av "hur" en riktig installation skall se ut så jag kan ställa på han om han missar någonting för jag kommer garanterat flåsa han i nacken under hela inställningstiden, kanske till och med filma (ja det kanske låter patetiskt överdrivet men han har verkligen noll koll och förtroendet är långt ner på minus) så jag har konkreta bevis på inkompetensen.

Några till frågor.

Skorstensdraget (-10/-10 15), hur/var/när mäts det och är det ett måste?
Hur "borde" askan se ut?
Är det ett "krav" att mäta temperaturen 1 meter ned i skorstenen (står någonting om det i manualen)?

Ursäkta "dumma" frågor men frågar man inget får man inget veta och nybörjare som man är, ja, jag ska försöka lägga upp lite bilder med när tid ges så ni får lite mera insyn på detta.

Mvh Noz
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Viking Bio är snarare känslig för högt drag, varför VB rekommenderar motdragslucka.
Askan bör vara mörkbrunaktig och finfördelad. Inte innehålla för mycket oförbränd pellets.

Att mäta tempen 1 meter ner i skorstenen är ju främst till för er egen skull, för att undvika kondens i toppen. Vet du vad ni har för skorsten? En motdragslucka motverkar risken.

Vår brännare är aldrig injusterad med instrument, och jag tillhör dem som påstår att det inte är särskilt viktigt med Viking Bio, eftersom förbränningen bl.a. på grund av den ojämna matningen ändå blir så ojämn. Att lägga ner 1 000-1 500 kr för en sådan är enligt min mening "pengar i sjön". Men är det överenskommet i arbetet så ska det självfallet utföras. (I vårt fall visade det sig att installatören inte ens hade några instrument, trots att vi talar om större rörinstallationsfirma).

Det du ska bedöma förbränningen på är
- Lågans färg, bör vara ljusgul
- Rökgastemperaturen, bör ligga på 160-200 grader
- Röken i skorstenen, bör vara osynlig (svagt vit vid minusgrader)
Ovanstående kollar du när brännaren kommit upp i driftsfas.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mikael47131
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 25 okt, 2011 07:23

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Mikael47131 »

Mycket intressant att läsa ditt inlägg Noz. Vi köpte också hus i somras och i källaren står en gammal pannan med en Viking Bio installerad.

Precis som ni så körde vi igång brännaren mitt i sommaren. När vi bara behövde varmvatten för dusch o.s.v.. Jag insåg dock efter ett par veckor att det nog inte var så smart. Så vi stängde av brännaren igen och tände den inte förrän behovet av uppvärmning fanns. De första två veckorna (när vi köpt huset och inte visste bättre) gick brännaren utan problev och askan var ljus och "finkorning".

Efter uppstarten nu i höst så började problemen. Vet inte hur många gånger vi fick larm för "misslyckad start". Efter kontakt med en servicekille på Värmebaronen (som var väldigt tillmötesgående och intresserad av att hjälpa till) så fick jag en del tips som jag gick igenom. Utan att egentligen hitta något fel. Efter ytterligare ett par veckor med (färre) "misslyckade starter" så blev det bättre och nu har den gått utan problem i över tre veckor. Utan att jag har gjort några nya ändringar...

Efter uppstarten var också anskan helt annorlunda. Vi har precis samma typ av aska i brännaren som du beskriver. Plus en och annan pellet som inte är helt förbränd. Det känns helt klart som att förbränningen inte är helt hundra. Men jag har inte haft tid och möjlighet att ta tag i det mer. Så det ska bli väldigt spännande att se om du kommer fram till något.

Vår brännare går med modulerande effekt, normalläget för drag (0 till -15), 160 graders rökgastemp (nysotad panna) och gör nu slut på ungefär en säck (16 kg) per dygn (mellan 0 och 5 graders utomhustemp och ca 20,5 grader inomhus). Fram tills för en vecka sedan (när temeraturen sjönk) så låg vi på ca 80% av en säck per dygn.

Kommer jag på några snilleblixtar så lägger jag naturligtvis in informationen här.

/Mikael
Viking Bio (Tillv. 2006), Triomax UE, hemmasnickrat pelletsföråd.
140 kvm boyta, 60 kvm tempererad källare, ca 20,5 grader inomhus.
16 kg säckar
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Torsten »

Tråkigt att det fortfarande existerar sådana här "installatörer".
Som tur är så finns det många aktiva VB eldare som kan hjälpa dig.

För draget så anger VB själva 5 Pa eller 5-10 Pa.
http://www.varmebaronen.se/tekniska_dat ... emsida.pdf
http://www.varmebaronen.se/html/viking_ ... _data.html

Är det rökgastempmätaren som visar 160 grader riktig?

En CTC kombipanna och 20 kW effekt borde generera åtminstone 250 grader men du kanske har en senare mer modern modell typ CTC 2200?

Askan ska vara antracitgrå och utan pelletsbitar vid rätt förbränning.
Mäter temperaturen 1 m ned i skorstenen gör man för att veta vilken rökgastemperatur man kan ligga på utan att riskera kondensskador i skorstenen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av ronald »

Noz o Mikael har ni dragbegränsare ?(Mikael)Hösten vanlig årstid för byiga vindar Kan ju vara (en)av orsakerna till stannad brännare?..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

Noz: Det finns en termostatavkännare som man placerar antingen i ett dykrör i pannan, eller fäster med tvåkomponentslim på pannkroppen och som man sedan pluggar in i ett intag på brännaren. Med denna funktion får man en kopplingsdifferens om 15 grader, samt snabbstart vid större varmvattensuttag. Jag har en sådan på min anläggning - och det funkar klockrent. Dragbegränsare är ett måste på alla pannor som kör med brännare - antingen det är olja, gas eller pellets. Det ger jämnare drift och bättre ekonomi. 3 pallar sedan installationen är inte klokt. Bara det skulle fått en kunnig installatör att komma sättande så skjortan stod rakt ut och rätta till det hela.

15 kW (lägeffektsläget) är det man skall använda när man kör med gammal panna eftersom den inte klarar att ta upp mer än så. Rökgastemperaturen skall mätas precis innan termostatfrånslag för då får man en mera realistisk mätning.

Jag skulle definitivt ta in KO på detta. Jag begriper inte att Värmebaronen kan fortsätta ha sådana skojare som representanter? Det skadar ju företaget. "Behörig installatör" indeed!

Men om det kan vara till tröst: När du väl fått pli på Viking Bio, så är den driftssäker och ekonomisk. På sikt bör du kanske se på möjligheten av att byta till en riktig pelletspanna eftersom det har oerhörd stor betydelse för hur du kommer att uppleva pelletseldningen. Det har varit en del inom här som haft gammelpannor som somliga tyckt skulle kunna vara läääänge till. Idag värmer dessa sina hus med antingen fjärrvärme eller bergvärme. Vad är en riktig pelletspanna? Det är en panna som är gjort speciellt för pelletseldning och som har stor asklåda, långa sotnings-/uraskningsintervaller och som inte tar mycket av ägarens tid i anspråk för skötsel.

Men: Det är framtiden. Kanske du kunde lägga upp bild på den anläggning du har, så att vi kan få en bild av vad det är för sorts panna? Använd antingen http://www.photobucket.com eller http://www.forumbilder.se

Vi skall få detta att fungera. Var inte orolig för det. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Tackar så hemskt mycket för alla vänliga svar, och för att stilla eran nyfikenhet så tar vi lite mera info, är stressad men jag sammanställer allting så småningom, motdragslucka har vi installerat, eller rättare sagt så gjorde installatören det, pannan heter Total (CTC) och härstammar från 1983.

Jag var nere och kollade efter rengöringen tidigare idag och jag blir bara så less, fruktansvärt mycket oförbränt, jag skall göra mitt bästa för att få upp bilder senast söndag, i morgon är vi bortresta hela dagen.

Sedan så hade jag fel ang. rökgastempen, den går upp till 200 grader MEN denna gången mätte jag inte i slutet på fasen utan den fick sitta en stund (jag gör om och gör rätt) och ja då blir det fel :D

Stressad, men supertack och bergatorparn, det var skönt att läsa det du skrev, att vi fixar detta, jag må vara nybörjare på detta men det är förbaskat intressant med kvantfysik och alla kan lära sig :wink: om man ger sig fasen på det...

Stort tack änsålänge!
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av ronald »

Ja med full syra på brännaren 20 kW lär det bli en bra bit över 200 C i r-gas troligt 240-260 C ?.Tyvärr har jag också hört att "totalen" inte är den bästa av CTC pannorna för pellets :| ..."Meeen man skall inte måla huset innan grundfärgen torkat"..
Med sänkt effekt på brännaren så blir det bättre iaf på alla plan...

MVH
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Hej igen och nu kör vi på, eller något.

Ni tycker att det är vettigare att köra 15kw istället för 20kw p.g.a dålig värmeupptagning, jag är med så långt och det köper jag. På tisdag kommer tjommen (gubben :evil: ) och jag skall påpeka detta för han, givetvis skall han få ställa in (ursäkta ordvalet som kommer) skiten på båda lägena.

Jag har pillat "lite" på inställningarna men lyckas fasen inte komma någonvart.

Dragbegränsare var det någon som skrev och japp, det har vi (jag har kanske redan svarat på det?) och där är jag lite kluven med, skall den vara öppen hela tiden eller skall den vara öppen under drift och sedan stängas (av sig självt, jag kan ju inte springa upp o ner i källartrappen titt som tätt :eye: ) när pannan gått ner temperatur?

Usch, så många frågor, ibland önskar jag att vi stannat kvar i lägenheten :roll:

Vad för mera "info" vill/behöver ni ha? Bilder kommer men det går inte fort, barn och familj samt dålig tajming på allting men jag skall göra det yttersta för att få fram några tills i morgon Em/Kväll.

Tack ännu en gång pelletsbrännare, all hjälp upskattas enormt.
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

Lågeffekt vill ge mindre förlust på denna panna. Står dragbegränsaren öppen hela tiden under och efter eldning, är den sannolikt underdimensionerat. Dragbegränsaren skall, när den väl är kalibrerat, sköta sig själv - om man bortser från att den behöver rengöras från sot en gång om året.

De dåliga nyheterna är att du med CTC Total måste påräkna en förhållandevis hög förbrukning av pellets, så att det bästa du skulle kunna göra var att byta den mot en mer effektiv panna - och det behöver inte vara någon ny panna till många tusen - utan det kan vara en begagnat panna från Blocket eftersom i princip allt är bättre än CTC Total beträffande verkningsgrad/ekonomi.

Jag har inte tidigare velat dra fram denna tråd, men jag känner nu att jag inte har något val. En kort resymé: För ungefär ett år sedan var det en kille som het Tegheim som satt i samma predikament. Han med hade en CTC Total med en PellX brännare. Den gångna vintern spenderade han ohemult mycket tid och pellets på att hålla stöga varm. Det slutade med att han borrade bergvärme nu i höst. Därför rekommenderar jag att du överväger en ny eller åtminstone nyare panna i detta läget. Det är en pokkers tid på året för sådant, men även om man gör som "Gammelpannans Vänner" alltid säger: "Optimerar" pannan, så är det begränsad vad man kan göra utan att med svetspistol i ena handen och kapskivan i andra bygga om hela pannan. Här är tråden: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 270#p97270

Ny brännare har du, så i princip har du redan gjort halva investeringen. http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmepannor.htm

Läs tråden, även om det tar lite tid, så får du en inblick i hur illa det kan gå och varför jag rekommenderar dig att bli av med Totalen. Jag vill vara snäll, och ibland innebär det att berätta saker för folk som de helst inte vill höra.

Lite data: CTC Total är beräknad för 15 kW olja, har 1,1 kvm eldyta - vilket innebär att max pelletseffekt inte borde översiga 7,5 kW - alltså endast hälften av vad Viking Bion diskar fram :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

En CTC Total är ju på intet sätt optimal att elda pellets i, men jag tycker ändå att ni som "nybörjare på husägande" som du själv beskriver, ska försöka ta er igenom första vintern med nuvarande utrustning för att bättre få insikt i hur det fungerar
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Torsten »

Ja tråkigt att det inte var en bättre panna.
Eldade i en Total i mitt förra hus. :evil:
Lyd råden om att köra bara på lågeffekt och ställ in brännaren på 10-12 kW effekt. Får du då en lämplig rökgastemperatur kan du nog inte komma så mycket längre. Den underliga iden med två effekter gör alla inställningar till dubbeljobb.

Allt beror på hur stor överkonsumtion av pellets du är beredd att acceptera. Räkna med åtminstone 30% mer förbrukning än en vanlig oljepanna som går på sin bästa effekt.
Förhoppningsvis dyker det till våren upp några bra pelletspannor som använts några år och nu byts ut till fjärrvärme.
Ta vintern som en läroperiod så är du fena på pelletseldning om du beslutar att byta panna nästa år.

Vad har du för sorts dragbegränsare? Vore konstigt om en rätt inställd dragbegränsare stod helöppen redan i det varma väder vi haft nu. Börja med en inställning på 10 Pa och om brännaren inte får startproblem låt inställnigen vara 10 Pa.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar