Har jag dålig förbränning/Inställning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Torsten »

Lår dig inte förvirras av allt snack om 7,5 kW effekt. Ingen villa kan värmas med den effekten så det resonemanget är helt onödigt.

-Ställ in dragbegränsaren på 10 Pa ( motvikten 20 mm från inpressningen längst in på axeln).
-Ställ in brännaren på lågeffekt enbart. Då kan du justera både fläkt och matning.
-Dra ned effekten på fläkten så mycket det går nästan.
-Justera in matningen mha. skorstensröken som beskrivits många gånger på forumen.
-Mät upp effekten på brännaren (också beskrivet många gånger). Mät upp rökgastemperaturen före dragbegränsaren.

Ligger du då kring 13 kW eller något lägre kan du vara lugn, bättre än så blir inte den här pannan.
Har själv eldat i 2,5 år på det viset med en TB Mini i CTC Total.
Många både här på forumet och i samhället eldar pellets i den här pannan medvetna om att pelletsekonomin inte är som i en ny panna.

Att engagera sig själv i injusteringarna är nästan nödvändigt om man ska elda pellets.

"Nissen" kan inte trolla. En dålig panna och en brännare som inte har tillräckligt med inställningsmöjligheter är utgångspunkten. "Nissen" har installerat helt enligt VB:s installationsanvisningar med 20 kW högeffekt och 15 kW lågeffekt. Felen måste man också söka längre upp i hierarkin.
Vart har vinsterna från den stora försäljningen av Viking Bio investerats? Direktörslöner? Golfkuponger? Nöjesresor? Några smulor borde det har blivit över till utveckling av en tidsenlig brännarstyrning med så många försålda brännare.

Sedan är det bara att byta till en bättre panna när våren kommer. :)

Fackmän som kurre44 brukar räkna med en maxeffekt för pellets som 60% av maxeffekten för olja.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

GoForIt Pellets skrev:Jag är inte riktigt med på det här du anger om att maxeffekten för pellets skulle vara exakt hälften av vad som anges för olja.. Det måste väl finnas fler parametrar med i sammanhanget?

Jag gick för skojs skull och kollade i instruktionsmanualen till våran VB JOKER. Där står angivet att max effekt vid oljedrift är 30 kW. Viking Bio ska ju variera mellan 15-20 beroende på effektläge (och vi som testat lite vet att sanningen ligger någonstans mellan 13-22 kanske). Jag har inga problem med för höga rökgastemperaturer, snarare tvärtom..
Pelletseffekt som 50% oljeeffekt är tumregeln beroende på pannans förmåga att absorbera energin. Att din VB Joker klarar av 20 kW pelletseffekt beror på att den har mellan 3 och 4 kvm värmeyta. Att oljeeffekten inte är högre kan bero på att den är såkallad säckeldad. Om den haft samma konvektionssystem som CTC 1200 Ekonomi/Family 40, skulle dess oljeeffekt varit 40 kW. Sannolikt har du även turbulatorer i Joker'n som kramar musten ur rökgasarna - ergo får du inte för hög rökgastemperatur. JAG får inte hellre för hög rökgastemperatur i min panna - och den har 4 kvm värmeyta och 9 stk turbulatorer. I jämförelsen så har CTC Total 1,1 kvm. De andra komponenterna du efterlyser är av flödesmekanisk natur - och det är ett fackområde jag inte hunnit läsa in mig på än - men får jag ledig tid i vinter kommer jag att leta böcker i ämnet och läsa på tills jag förstår och kan förklara just hur gasflöden påverkar energiomsättningen i pannor och andra system. Jag kommer, om tid och ork medger, även titta lite på stökiometri. Kan var bra att kunna det med när man håller på med eld och svavel :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Taxen skrev:Förmodligen är din dragbegränsare för liten.De flesta säger så.
Här är i alla fall en instruktion hur du ställer in den.
http://www.johnson-pump.com/tigerholm/T ... tionSE.pdf
Tack så mycket Taxen, blev inte så mycket klokare :shock: men skall läsa mera om det senare.
Torsten skrev: -Ställ in dragbegränsaren på 10 Pa ( motvikten 20 mm från inpressningen längst in på axeln).
-Ställ in brännaren på lågeffekt enbart. Då kan du justera både fläkt och matning. (Inställt)
-Dra ned effekten på fläkten så mycket det går nästan.
-Justera in matningen mha. skorstensröken som beskrivits många gånger på forumen.
-Mät upp effekten på brännaren (också beskrivet många gånger). Mät upp rökgastemperaturen före dragbegränsaren.

Ligger du då kring 13 kW eller något lägre kan du vara lugn, bättre än så blir inte den här pannan.
Har själv eldat i 2,5 år på det viset med en TB Mini i CTC Total.
Många både här på forumet och i samhället eldar pellets i den här pannan medvetna om att pelletsekonomin inte är som i en ny panna.

Att engagera sig själv i injusteringarna är nästan nödvändigt om man ska elda pellets.

"Nissen" kan inte trolla. En dålig panna och en brännare som inte har tillräckligt med inställningsmöjligheter är utgångspunkten. "Nissen" har installerat helt enligt VB:s installationsanvisningar med 20 kW högeffekt och 15 kW lågeffekt.

Hej och god morgon på er. Vart skall vi börja. "Nissen" var här, jag måste säga att han vet verkligen inte vad han pysslar med. Vi tar det från början.

Innan vi körde igång igår förklarade jag läget och sa klart och tydligt att vi funderade på att häva köpet, han vart såklart snopen och frågade varför då jag förklarade läget med alla driftstopp samt din jämnförelse du berättade om bergatorparn.

Han svarade att innan vi går så långt (och han var tydligt förstående, inga sura miner men kanske lite moloken) så skulle han ta in VB om problemen fortsatte.

Gjort och sagt så började vi enligt manualen, eller rättare sagt han och det är här jag börjar tappa ännu mera förtroende för han, successivt under installationens gång. Karln ville mäta PA´t genom "tittluckan" (den som sitter ovanför brännaren och som har en baffelplåt synlig) med den luckan öppen, sedan försökte han stänga luckan med instumentet som är med gummislang så att slangen nöps åt :?:
Jag sa givetvis till han att "hallå? du stryper ju slangen", "ja men hur skall jag göra då?", käre väl säger jag bara, t.o.m jag fattar att detta inte går och att det blir rätt värden.

Sedan så mätte han PA´t genom fotocellens lilla hål och värdet där blev då 5PA och eftersom jag inte vet eller riktigt "litar" på han så, ja jag är osäker där men Taxen länkade till tigerex pdf så jag skall slå en kik på det sen.

Nästa så mätte han pelletsmängden på 3,5 varv från skruven, enligt han så vart "koppen" full och samma här, skall det vara så, är det korrekt mätt?

När det sedan var dags att starta brännaren för att mäta värdena (sot, co2) så ville han prompt ha dragbegränsaren stängd, jag sade då att det blir ju inget "sug" så brännaren kommer inte starta, men han ville inte lyssna. Sagt och gjort, brännaren startade inte så han ringde ett samtal, jag vet inte vart, men han fick förklarat för sig att dragbegränsaren skall vara öppen så rätt "drag" blir till för att hjälpa brännaren att starta. Mycket riktigt så startade den.

Panntemeperaturen låg vid detta laget på 40 grader och han säger att "Nu skall vi ställa in den på hög (20KW), vad är tempen nu? (han tittar på mätarer) 60 grader, ja det går snabbt detta" och jag svarar "Nej, den är inte 60 grader, den är på 40 grader, här (och jag pekar på RÄTT mätare) är tempen, inte (jag pekar) klockan" som var ståendes på 14:00 (klockan fungerar inte, shuntar manuellt).

Efter 5 minuters drift så mätte han sottalet, gav inget, 10 minuter, gav inget, inte ett enda sotkorn och under hela denna process så kändes allting bara olustigt.
Rögaserna mättes och enligt VB råd jag fick på telefonen igår så mättes de med dragbegränsaren öppen och låg då på 195 grader.
Efter detta då så var det dags att ställa ner den på 15KW och vet ni vad karln säger, "varför då?"!!!!!!

Då vart jag riktigt förbannad och slängde fram manualen och frågade om han ens läst den, "nej men detta är ju ingen vetenskap men visst, vill du det så gör vi det"
Förtroendet för han är verkligen noll idag

Ner på 15KW och nu börjar detta bli intressant.
Han mätte och mätte och mätte, enligt hans beräkningar (ni får dem senare) så är nu rökgaserna 165 grader (jag var nere igår och mätte en gång till och fick då 155 grader), Syret på 6 och när han skulle mäta sotet så ser jag, detta är helt sjukt, att hans gummislang är urkopplad från pumpen :shock:

Då är det inte så jävla konstigt att det inte går att mäta sottalet!

Sen måste jag även påpeka att han tjatade hela tiden om att "Det är bättre att köra på 20KW för du får en bättre förbränning samt mindre aska" och jag svarade "Må så vara men kommer du då och murar ny skorsten om några år?"

Jag vet inte vad jag skall säga, hade jag inte varit med under installationen så hade det väl gått helt käpprätt åt helvete och han behövde inte bara ha min vägledning (för han KAN verkligen inte denna brännare) utan ringde samtal åter och åter och åter igen när han stötte på problem.

Nu har jag varit nere igen i pannan på morgonen och japp, den lilla vita saken från helvetet blinkar rött, precis som jag misstänkte när jag vaknade, det måste vara någonting fel med antingen dragluckan eller någonting annat, ska ge detta tills en chans i alla fall en veckas tid och se men vad tror/anser ni om detta, mig veterligen så är detta en skojare, en bluffare som försöker få in extra pengar på okunniga (som oss, tyvärr) människor i tron om att de får en bra installation. Inget snack om brännaren, den levererar när den väl fungerar men hos oss så strular det FAN!
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Torsten »

Vilket värde har du dragbegränsaren inställd på?
Pa behöver inte mätas det ställer man in på dragbegränsaren. Det är det allra första innan man gör något annat. Du har ju fått beskrivningar på detta tre gånger redan. Det som inte "Nissen" klarar kan du enklare göra själv för han verkar inte ha en aning om någonting.
Brännaren ska inte behöva stanna för pannan är riktigt lätteldad - finns inget motstånd alls, men det är väl också den enda fördelen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Tack Torsten, jag kom på mig själv att den är inställd så som beskrivning visar, 20mm från "flärp/böj" och nu vippar den gott.
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

Detta är verkligen Albert & Herberts Bioenergi AB. Jag tror om du skall fortsätta, så är det en fördel att anlita en som kan det han driver med. Garantin är på brännaren är det Värmebaronen som lämnar, på installationen är det är det den där killen som installerade brännaren som är ansvarig - åtminstone i Lagens mening.

Brännaren skall, om den är rätt inställd, INTE visa "Misslyckad start". Det han kontrollerade, var att skruven gav rätt mängd - inte att brännaren var inställd på rätt mängd.

Bild

Gör så här: Ta loss slangen. Håll handen under den svarta anslutnings "koppen" i ändan av slangen och starta brännaren. Efter renblåsning skall nu startdosen matas fram - och den skall nätt och jämt fylla "koppen". Med ratten (22) ökar eller minskar du mängden vid behov.Med denna inställning skall det inte bli misslyckade starter all den tid du passar på att rengöra brännaren varje eldad veckoförråd.

Jag tror jag skall mejla Värmebaronen och be dem om att se över sina - hrm - "installatörer". Jag behöver inte nämna namn, men detta fallet här är rätt så typiskt. Detta är sådant som man förknippar med komedier från 1930, 40 och 50 talen - inte 21:a århundradet Bild

För säkerhets skuld bör du kontakta VB och kolla att han verkligen lämnat in installationsrapport så att du får den garantin du skall ha.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Torsten skrev: -Ställ in dragbegränsaren på 10 Pa ( motvikten 20 mm från inpressningen längst in på axeln).
-Ställ in brännaren på lågeffekt enbart. Då kan du justera både fläkt och matning.
-Dra ned effekten på fläkten så mycket det går nästan.
-Justera in matningen mha. skorstensröken som beskrivits många gånger på forumen.
-Mät upp effekten på brännaren (också beskrivet många gånger). Mät upp rökgastemperaturen före dragbegränsaren.
Gjort, lågan som är nu ser formidabel ut, helt brutalt jävla bra, om jag får uttrycka mig så :D :!:
Svag vit nyans av röken i -2/3 grader.

bergatorparen skrev: Gör så här: Ta loss slangen. Håll handen under den svarta anslutnings "koppen" i ändan av slangen och starta brännaren. Efter renblåsning skall nu startdosen matas fram - och den skall nätt och jämt fylla "koppen". Med ratten (22) ökar eller minskar du mängden vid behov.Med denna inställning skall det inte bli misslyckade starter all den tid du passar på att rengöra brännaren varje eldad veckoförråd.

Done/Noz

Jag tror jag skall mejla Värmebaronen och be dem om att se över sina - hrm - "installatörer". Jag behöver inte nämna namn, men detta fallet här är rätt så typiskt.

Låter som en bra idé, be my guest och vill du så får du maila mig om denna "Nisse"/Noz

För säkerhets skuld bör du kontakta VB och kolla att han verkligen lämnat in installationsrapport så att du får den garantin du skall ha.

Tack för rådet, visste inte ens att detta existerade, skall se över det i morgon, återkommer/Noz
Nu till ett annat "problem", när jag var nere för att kolla (nojjig som man är) askan såg jag en metallbit, det visar sig att detta är en bit av det "kit" som används för tätningen runt brännarröret, det saknas en "stor" (allting är relativt) bit på en c:a 2cm och man ser hur resten av allting börjar att få stryk med så min fråga är nu, göra detta själv eller kalla hit "Nissen" igen :bom: ?
Vi vågar inte köra med brännaren på inatt så det blir elpatronen för säkerhets skull.
När allting verkar gå bra så, pssshhhhhhhhhhh, går luften ur en igen.

Jag gör skiten gärna själv men vad skall det vara för "Kit/Massa" och vart handlar man det?
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

Kittet kallas bara för pannkitt och det finns att köpa på alla byggaffärer såsom XL Bygg, ByggMax och andra. Det kommer på patron för patronspruta - som finns att köpa för några få kronor på samma ställena. Det är bara att borsta rent, och sedan påföra det så att det tättar. Följ i övrig instruktionen på patronen :wink:

Jag vet vad du menar med att luften går ur en. Been there, done that :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Tack för hjälpen ännu, fasen vet vart man varit om 1 månad eller rättare sagt om 6 månader, men men, vi ordnade det till det bästa, hoppas bara det håller sig så jag inte behöver komma in om en månad igen och återuppliva tråden, det vill vi inte.

Men jag skriver en truddelutt om detta med garantin för installationen när jag ringt och hört med VB ifall det finns där eller inte.

Pannkit, spruta, kan bli "avancerat" =)

Grabbar and flickor, tack!
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

bergatorparen skrev:Pelletseffekt som 50% oljeeffekt är tumregeln beroende på pannans förmåga att absorbera energin. Att din VB Joker klarar av 20 kW pelletseffekt beror på att den har mellan 3 och 4 kvm värmeyta. Att oljeeffekten inte är högre kan bero på att den är såkallad säckeldad. Om den haft samma konvektionssystem som CTC 1200 Ekonomi/Family 40, skulle dess oljeeffekt varit 40 kW. Sannolikt har du även turbulatorer i Joker'n som kramar musten ur rökgasarna - ergo får du inte för hög rökgastemperatur. JAG får inte hellre för hög rökgastemperatur i min panna - och den har 4 kvm värmeyta och 9 stk turbulatorer. I jämförelsen så har CTC Total 1,1 kvm. De andra komponenterna du efterlyser är av flödesmekanisk natur - och det är ett fackområde jag inte hunnit läsa in mig på än - men får jag ledig tid i vinter kommer jag att leta böcker i ämnet och läsa på tills jag förstår och kan förklara just hur gasflöden påverkar energiomsättningen i pannor och andra system. Jag kommer, om tid och ork medger, även titta lite på stökiometri. Kan var bra att kunna det med när man håller på med eld och svavel :lol:
Dina kunskaper imponerar..
Jag vågar på stående fot påstå att det inte finns många installatörer som är i närheten.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

Tackar så mycket för de vänliga orden :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Haha, god morgon på sig :lol:
Som ni märker är jag på mycket bra humör, har goda känslor för dagen till ära och till råge på allt har jag väl sovit aningen bättre, mindre att oroa sig för kanske.

Men jag sitter och tar en kopp java och letar efter ett BRA pannkitt, jag stötte på detta och nu undrar jag ifall det är värt att satsa på eller om ni har andra bra tips.

Upp till +1500°C bör räcka och bli över, eller är det "för" bra?

Det skall väl även gå att "ta bort" ifall någon del behöver bytas ut om "10" år, eller cyklar jag nu :roll: :?:
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det borde fungera ypperligt..
Några 1500° där hoppas jag inte du har, för då får vi hitta på andra lösningar.. :wink:
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Hej på er experter, tänkte dra en liten uppdatering om hur det går, ypperligt, för att göra det kortfattat, tror jag :D

Det nta kittet sitter bra, det vart t.o.m fint smetat av en som kanske inte har tummen mitt i handen, d.v.s jag då :lol:

Hmm, dock så har jag försökt att få lågan att INTE slå ut så mycket att den tar i "bakväggen" på pannan, jag läste i manualen, tror det var den, att lågan skall INTE slå in i väggen, så jag kollade lågans färg/rök/rök från skorstenen när den varit i drift ett tag och mycket riktigt så såg jag att den slog in.

Ställde ner fläkten (kör lågeffekt) och bränslet aningen och har nu en fin ljusgul låga, ingen rök från skorstenen (4+) och 10 PA är luckan stalld på, kan det bli bättre?

Eran lärljunge Noz.
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

Låter bra det där. :wink:
Innan denna vintern är över, kommer du att ha lärt Viking Bion att känna rätt så väl, och kommer att kunna justera den själv utan hjälp från farbröder som inte ens har slangen kopplat på sotpumpen :roll:

Håller tummarna nu på att detta inte blir en för lång och kall vinter :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar