Har jag dålig förbränning/Inställning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

@ GoForItPellets: I och för sig kan du ha rätt, men det kan även verka så att TS får aversion mot allt vad pellets heter - och det har många fått genom att de suttit med pannor som inte passar för pellets. Jag funderade länge fram och tillbaka innan jag skrev rådet - i synnerhet eftersom det att byta panna är ett bök med smuts och skit och brist på värme och tappvarmvatten medan det pågår. Men en CTC Total är Totalt värdelös för pellets. Med olja kunde man drämma till med 15 kW - och samma med el, men båda dessa energiformerna är ju passé så det är ju inte ens att tänka på. :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

Torsten skrev:Lyd råden om att köra bara på lågeffekt och ställ in brännaren på 10-12 kW effekt. Får du då en lämplig rökgastemperatur kan du nog inte komma så mycket längre. Den underliga iden med två effekter gör alla inställningar till dubbeljobb.
Det går tyvärr inte att komma under 15 kW med Viking Bio, Torsten. Jag brukar skämta med att den har två växlar: Hög och ännu högre. :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av lövet »

Visst går det att komma under 15kW Bergatorpan, mors panna ger 13,7kW på lågeffekt.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

Men det är ju bara rätt så marginellt under, och 13,7 kW är fortfarande rätt så mycket över vad en CTC Total mäktar med. Låt oss bara vara överens om en sak: För att elda med pellets i en CTC Total behöver man komma ner en bit under 10 kW.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Mnja, pust suck och en ännu större suck, fy fan. Om jag inte minns fel så har vi haft 7 misslyckade starter sedans jag postade i fredags eller om det var i torsdags.

Nu, idag, har jag städat rent hela #"%¤&¤# pannan och pillat lite med inställningarna i "HOPP" om att den skulle fungera bättre tills i morgon då den förb#"%¤%e rörmokaren kommer med sina instrument :cry: , men inte #%! blev det bättre tycker jag. Nu blev det massa "svarta kottar" och enligt min förståelse så är det att det är för hög temperatur, eller är jag ute och cyklar :?:

"Vad har du för sorts dragbegränsare?"

Ja, som på bilden, en "Tigerex" och jag vet ju inte hur fasen man skall ställa in den rackaren på -10 pa :roll:
Jag mätte dock rökgastemperaturen med stängd lucka (dragbegränsare) och då gick den upp till 242 grader efter en bra stund, förklara för mig snälla nu, är detta "rätt" mätt eller har jag missat någonting annat nu :roll: .

bergatorparen

Alla råd är välkommna och jag har inte hunnit läsa hela tråden, är på sidan 9 och många råd har jag tagit till mig. Pannan får stå denna vinter, 3 pall åt "#&%¤/&% men 5 kvar och om jag får räkna lite snabbt går det åt kanske 3 pall till, ursäkta my french men, skitsamma, jag vill bara att pannhelvetet (där kom det) skall förbränna bra så jag kan räkna på framtida kostnader samt om det är värt att ha skiten (hoppsan kerstin) i 5 - 6 år eller om det blir ett minus vi inte klarar av i längden. Siffror är mycket i denna vetenskap.

GoforitPellets

Lågan är, som jag kan se det, ljusgul och aningen vit ibland men det kan bero på en riktigt ojämn matning kanske?
Ser ingen synlig rök från skorstenen, kanske ett glimmer av vit/grå rök och detta vid +2 ute. Inne har vi c:a 20 - 21 grader.
Askan bör vara mörkbrunaktig och finfördelad skriver du med, mjaha, fan, hur är det :D , dum som jag är måste jag nästan be om en bild så, jag är dum och ber om en bild.

Vi kör slut på förrådet tills i morgon, justerar matningen och sedan skall jag be "Nissen" (han skulle lätt platsa i tomtar på loftet, den norska julkalendern) att ställa in den på 15kw´s effekten.

Många frågor och en till, vi har ju nu denna "Nisse" som rörmokare/installatör, OM vi skulle byta till en annan, någon som förmodligen kan sina saker, vad händer med:

Service.
Garanti.
Reklamation.

Min tanke är att ta hit någon EFTER att han varit här, kanske t.o.m VB, för att kolla om det verkligen är rätt inställt, dumt eller smart "drag" (där fick jag till en vits med :lol: )

Ännu igen, tack, tack så hemskt mycket.

"Skall läsa vidare i tråden med B-torparn, återkommer i morgon om tid finnes ang. morgondagen".

JA, bilder har ni HÄR och där ser ni även våran framfart i renoveringen.
Ursäkta dålig kvalitet samt dubbletter men jag tog dem med mobiltelefonen, inte den bästa tyvärr.
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

Om du klarar av kostnaden för pellets, så är bästa tiden att byta panna på sommaren. Men låt mig vara tydlig på en sak: Den där idioten som stoppade in en Viking Bio i den pannan borde har skickats på hispan. Pannan klarar max 7,5 kW pelletseffekt - så redan vid 15 kW kommer Kari Kråka att älska dig som sin egen broder. 5 - 6 år till med denna pannan, och du kan riva skorstenen och bygga ny eftersom du kommer, även med 15 kW, att ha för hög temperatur i rökgasarna. Jag vet jag inte låter snäll just nu, men med det som skedd andra som kört med Total i åtanke, måste jag vara tuff för att vara snäll. Jag förstår att du har mycket just nu med renovering och sådant mera, men just därför är det viktigt att du inte eldar upp pengarna på en panna som inte duger för ändamålet.

Jag anser att din rörnisse borde ha nekat att montera en Viking Bio i denna pannan, därför att den brännaren har inget där att göra. Det är som att sätta en lastbilsmotor i en Ford Fiesta - bara för att sätta det i perspektiv. En TB mini, kunde jag förstått därför att den går att få ner på en prestanda som pannan kan hantera. En Janfire NH kunde jag forstått med därför att även den går att få ner på en prestanda som är acceptabel för pannan. Men ingen utav de övriga svenskproducerade brännarna klarar gå så långt mer i effekt att de klarar av denna pannan. Scotte har en 10 kW brännare som går att ställa ner, men såsom jag ser det, så har du betalt för en brännare redan, så nu är det ingen återvändo - inte med mindre du kontaktar KO och framför de argument jag gett här och begär att häva köpet - vilket jag anser är en realistisk möjlighet. En installatör skall veta vilka pannor han kan och inte kan installera brännare i - det tillhör hans jobb. En el installatör skulle aldrig komma på att installera något som överbelastar anläggningen, men här har vi en pellets-"installatör" som stoppar in en brännare som överbelastar pannan. Hade jag honom här skulle jag käka öronen av honom. :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

bergatorparen skrev:Om du klarar av kostnaden för pellets, så är bästa tiden att byta panna på sommaren. Men låt mig vara tydlig på en sak: Den där idioten som stoppade in en Viking Bio i den pannan borde har skickats på hispan. Pannan klarar max 7,5 kW pelletseffekt - så redan vid 15 kW kommer Kari Kråka att älska dig som sin egen broder. 5 - 6 år till med denna pannan, och du kan riva skorstenen och bygga ny eftersom du kommer, även med 15 kW, att ha för hög temperatur i rökgasarna. Jag vet jag inte låter snäll just nu, men med det som skedd andra som kört med Total i åtanke, måste jag vara tuff för att vara snäll. Jag förstår att du har mycket just nu med renovering och sådant mera, men just därför är det viktigt att du inte eldar upp pengarna på en panna som inte duger för ändamålet.

Jag anser att din rörnisse borde ha nekat att montera en Viking Bio i denna pannan, därför att den brännaren har inget där att göra. Det är som att sätta en lastbilsmotor i en Ford Fiesta - bara för att sätta det i perspektiv. En TB mini, kunde jag förstått därför att den går att få ner på en prestanda som pannan kan hantera. En Janfire NH kunde jag forstått med därför att även den går att få ner på en prestanda som är acceptabel för pannan. Men ingen utav de övriga svenskproducerade brännarna klarar gå så långt mer i effekt att de klarar av denna pannan. Scotte har en 10 kW brännare som går att ställa ner, men såsom jag ser det, så har du betalt för en brännare redan, så nu är det ingen återvändo - inte med mindre du kontaktar KO och framför de argument jag gett här och begär att häva köpet - vilket jag anser är en realistisk möjlighet. En installatör skall veta vilka pannor han kan och inte kan installera brännare i - det tillhör hans jobb. En el installatör skulle aldrig komma på att installera något som överbelastar anläggningen, men här har vi en pellets-"installatör" som stoppar in en brännare som överbelastar pannan. Hade jag honom här skulle jag käka öronen av honom. :twisted:

Tack för snabbt svar, det uppskattas och jag har även läst klart den tråden du länkade till, som jag misstänkte så slutade det med bergvärme, fan, jag sa till sambon att vi skulle skaffa oss det istället för pellets men kostnaden låg utanför våran budget, det gör den ännu, helvetes jävla S K I T :cry:

Då är nästa fråga, hur fan skall jag förklara/lägga upp detta för KO och skall jag vända mig till Värmebaronen med och fråga om deras syn på saken?

"Hej, vi var/är nybörjare på husägande, vi har precis köpt vårat 1á hus och vi har fått en 15kw brännare installerad av en legetimerad rörmokare i en panna som klarar av max 7.5kw, vi känner oss lurade och vill häva köpet"?


Nu är jag redigt förbannad, han ska få så jävla mycket kritik i morgon.
http://www.konsumentverket.se/Lattlast/ ... Reklamera/

Värmebaronen skall även kontaktas, grabbar, jäntor, tack, nu kör vi!

*Återkommer*
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Torsten »

Ett normalt hus kräver 12-13 kW för uppvärmnigen om man också räknar in varmvattnet. Visst går det att elda på den effekten i pannan men förbrukningen av pellets blir rätt hög och rökgastemperaturen också.
En annan brännare hade gjort det lättare att komma ned i effekt men rörisar är vanligtvis ackrediterade till en brännarfabrikant som ger rörisen feta provisioner. De sätter helt enkelt in den brännare som de har betalt för att rekommendera.
Nog borde det gå att dra ned brännarens effekt till åtminstone 13 kW genom att köra bara på lågeffekt och vrida ned potarna för matning och fläkt ordentligt.

Du borde begära att få häva köpet genom att hänvisa till det faktum att du får en rökgastemperatur som på sikt skadar din skorsten och ger dig en högre pelletsräkning än nödvändigt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nu tycker jag att Bergatorparen går på väl bra..
Det sitter pelletsbrännare i en hel del gamla CTC-Totalpannor och andra gamla varianter.

Någon större fara för skorstenen med de temperaturer du beskriver är det väl inte heller.
Panna och skorsten är väl byggda även för vedeldning..

Apropå ved, där har ni ju kanske en möjlighet att kapa era förbrukningstoppar, förutsatt att ni kan hantera det. Beroende på husets planlösning så kanske en kompletterande luft/luftvärmepump kan kapa andra änden på driftskostnaden, som för oss.

Var i landet finns du förresten Noz?
Det kan ju finnas andra forumläsare med fysisk kunskap som kanske kan hjälpa er..

Väljer att inte fortsätta diskussionen om installatörer här, då ju Bergatorparen har startat en allmän tråd om det.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av ronald »

Ja att det inte var en så bra panna det har jag nämnt redan MEN om du nu har 240-260 C när brännaren precis stannat?? med full sula 20 kW så om du tar ner den till 13 kW på lågen"så kanske du får en ja låt säga 200-220 vad vet jag? Det är ju helt normalt för en Oljegammelpanna.

Tillägg:
Men har du möjlighet och liite över i pungen" så byt till en bättre bagagnad? på en gång...Finns det ingen i bekantskapsskretsen som rörpular? så det blir billigt att koppla in den nygamla för en flaske skotskt eller dyligt :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

GoForIt Pellets skrev:Nu tycker jag att Bergatorparen går på väl bra..
Det sitter pelletsbrännare i en hel del gamla CTC-Totalpannor och andra gamla varianter.
Man KAN om det räcker med 6 - 8 kW effekt, men DET är omöjligt med en Viking Bio - och det vet du lika väl som jag eftersom vi båda har sådana maskiner.

Jag vill att detta skall få ett lyckligt slut, och det slutet skall vara att Noz kan ha problemfri eldning och så mycket varmt, skönt tappvarmvatten han bara kan önska sig - inte att han skall sitta i pannrummet och vansmäkta över en panna som på ytan ser fin ut, men som under huven inte räcker till. Med olja så kanske pannan inte vore så dum, men pellets ställer helt andra och hårdare krav på utrustningen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Noz »

Wowowowo, måste ta detta igen, klockan är 06:15 och kaffet är i handen, mumma, jag var tvungen att gå ner och kolla ifall pannan hade stannat under natten eller inte, den var igång, bra, men jag slog en kik på pannan och på den lilla skylten står det ju

"VED 15KW"
"OLJA 15-20KW"

Så nu blir jag kluven, riktigt kluven, och jag måste erkänna att jag slog på hela artilleriet igår, jag "borde" ju ffs ha nämnt detta redan då, men jag antar att jag var trött och förbannad på allting bara :(

*Uppdate 09:30*

Jag har precis avslutat ett samtal med VB och en trevlig kille vars namn jag redan glömt, 45 minuter snack om installationen samt pannan och brännaren.
Hans tycke/hållning var/är att jag skall köra på 15KW för att testa, sedan så pratade vi om rökgaserna, för att vara säker så skall jag mäta temperaturen 1 meter ner i skorstenen och 70 grader, c;a, skall det ligga på där.

Sedan tyckte han även att pannan skall klara av brännarens effekt, han förstod inte varför det står i manualen att man skall mäta gaserna med stängd motdragslucka, normalt så kör man ju med den öppen under drift.

Nästa steg blir att se vad "Nissen" gör när han kommer, skall även säga åt han att mäta/eller ge mig instument för att mäta uppe i skorstenen samt ställa den på 15KW.
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av Taxen »

Förmodligen är din dragbegränsare för liten.De flesta säger så.
Här är i alla fall en instruktion hur du ställer in den.
http://www.johnson-pump.com/tigerholm/T ... tionSE.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av bergatorparen »

Märkeffekt pellets är lika med märkeffekt olja delat på 2 - alltså 7,5 - 10 kW. Det är kruxet. De flesta som kör pellets i Total, kör inom detta området - och då kan det gå - men 15 kW? Då blir det jädrans varmt i skorstenen. Som sagt: Det jag hetsar mig upp över är att man säljer och installerar en brännare som inte går att ställa ner till en effekt som pannan kan hantera.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Har jag dålig förbränning/Inställning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag är inte riktigt med på det här du anger om att maxeffekten för pellets skulle vara exakt hälften av vad som anges för olja.. Det måste väl finnas fler parametrar med i sammanhanget?

Jag gick för skojs skull och kollade i instruktionsmanualen till våran VB JOKER. Där står angivet att max effekt vid oljedrift är 30 kW. Viking Bio ska ju variera mellan 15-20 beroende på effektläge (och vi som testat lite vet att sanningen ligger någonstans mellan 13-22 kanske). Jag har inga problem med för höga rökgastemperaturer, snarare tvärtom..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar