Bränner sönder främre gaveln på rostret

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av bergatorparen »

Kolla in ATMOS DC32SP: http://www.atmos.se/sida7-17.htm
En bit ned på sidan. Egen brännkammare för pellets, stor vedbrännkammare med utrymme för vedträn om 53 cm längd. Nackdelen är att pannan är rätt hög, så om du skulle ha lågt i tak, kan det bli problem, med normal takhöjd går den rakt in.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Ja, det där såg inte så dumt ut, men tyvärr skiter det sig nog på takhöjden, har bara 1.83 i pannrummet. tur man inte tillhör den långa delen av befolkningen :P Är jag oklippt stryker frisyren i taket :D
Har undersökt nätet rätt grundligt när det gäller pannor men atmosen hade jag missat så förhoppningsvis har jag bomat fler bra kandidater. sedan är ju ekonomin helt klart en faktor som spelar in. maga Pm 40 med tillhörande 35 Kw brännare skulle som sagt smaka om det nu är en driftsäker kombination men det lär ju kosta också!! några hundralappar kan man kanske få för en ganska osliten bio viking om man säljer den. pellx 35 Kw brännarna står det inte mycket om på nätet men det kanske går lika bra att kolla vad som finns att läsa om deras 20-21Kw brännare? Luft tändningen och gengasbombardemang verkar vara dom vanligaste problemen som står att läsa om på detta forumet då det gäller det märket.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av bergatorparen »

PellX brännarnas svaga sida är just att om man inte skjuter tändelementet helt fram efter service, så får man inte tillräckligt med värme att tända säkert. Gengas pang-pang beror på att tidiga versioner hade en påfyllnadsdos till startdosen som gjorde att när elden flammade upp, så var pannan full av gengas, och då blev det pang i bygget. Men: Genomgående är detta pålitliga brännare - gammeldags, men pålitlig. Givetvis finns det andra brännare med som går att använda: IWABO, BAXI, SWEBO och GreenEnergy har alla brännare inom storleksordningen "mellanstorlek". Vilken som är bäst? Det tror jag beror på den som skall elda. Man bör välja en brännare man känner sig hemmavan med - en som har kontroller som man omedelbart förstår och kan förhålla sig till. Om det är rörbrännare, kassettbrännare á la BAXI och IWABO 30, undermatningsbrännare eller brännare med internmagasin á la Janfire spelar ingen roll. Det som spelar roll är hur man själv känner för brännaren och hur väl man förstår hur den arbetar. Som ägare är man "first responder" när det är "emergency" i pannrummet. Väl värd att ha i åtanke. :wink:

Jag återkommer om jag hittar andra pannor som kanske kan vara av intresse.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Gör så :salut: Under denna vinter har jag ju det jag gör med att pyssla om min gammelpanna och bio viking, men det är bra att ha tid på sig att undersöka alternativen så man vet vad man vill ha då det är dags för pannbyte. Är nästan synd att det följde med pelletseldning till huset när vi köpte det, det är helt klart vanebildande att ha pelletseldning som alternativ. hade inte brännaren följt med huset skulle jag nog köpt en ren vedpanna och inte ägnat pellets en tanke :shock:
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Blev ju alldeles för nyfiken för att vänta tills jag kört upp den gammla pelletsen så jag var ner i pannrummet i dag för att kolla. i stället för att torrköra brännaren handmatade jag brännaren under 10 min och vägde sedan pelletsen. det visade sig att jag bara hadde 495 gram i nuläget :shock: det visade sig också att trots att pelletsen matar väldigt ojämt med den här sorten är totalen under en 10 min period ganska lika. nu har jag sedan tidigare märkt att den här sorten kräver högre matning men den gick säkert i magraste laget även med rindi som jag körde under större delen av förra vintern. körde fyra mätningar och justerade upp matningen lite mellan varje gång och landade på 705 gram på sista mätningen rökgas temp före dragbegränsare var då 170 grader och fortfarande ingen onormal rök. ska köra några gånger till för att verifiera det hela och ev. justera ner lite, men känner att det inte är någon stor ide att finjustera för 20 säckar då jag måste göra om allt då jag kommer på den nya pelletsen.

Hur går man tillväga för att smörja fläktlagret? ska man knåpa loss plasten där kabeln går in? själva fläkten är ju nitad i fläkthuset och nitarna vill jag inte borra ur i onödan.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av bergatorparen »

Det finns ett hål mitt i den plåt som är nitad fast i fläkthuset. Genom detta hål kan du se ändan på fläkt/motoraxeln. HÄR skall en droppe symaskinolja in. Du skall INTE lossa något, inte borra. Jag har tyvärr ingen bild på det för handen - men som sagt var: Detta är ett no-tools-job :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Bra då vet jag :thumright: det sitter ett runt klisternmärke(märkskylt) precis där så bakom det lär jag nog hitta axeltappen.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av Rayyan »

Apropå sönderbrända roster, vilket är trådens rubrik.

Bytte till nytt roster -för första gången- igår efter att ha kört 27 252 kg.

[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/671720115302385d0.jpg[/img][/img]
På bilden ser man att det har spruckit ordentligt. Jag har dragit isär lite för att det ska synas bättre.

Efter 7 ton så svetsade jag ett par sprickor just där det nu har gått sönder.
Efter 18,6 ton ansåg jag det färdigt men skulle få gå säsongen ut.

Skrev om det i den här tråden.
viewtopic.php?f=12&t=10799

Just främre gaveln börjar bli lägre ganska snart men förfallet stannar av och efter de senaste tonen har jag inte sett någon skillnad.
Gaveln (i mitt fall) täcks ganska effektivt av en askhög efter bara ett par körningar.

Har ännu inte haft något driftstopp efter mer än 27 ton (frånsett 2 ggr då det blivit slut med pellets)

Förmodligen har jag haft mycket tur, men jag pysslar, mäter processen och justerar ganska frekvent.

Har fortfarande original innerrör. Dock så har det gått åt några (4 st) hemtillverkade innerliners i rostfritt material.
[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/5617201153657060c.jpg[/img][/img]

Ha det bra!!! :D
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Angående roster så är det troligtvis att jag kört brännaren för magert som eldat sönder den främre gaveln på rostret. i mitt fall så är rostret i övrigt helt felfritt, så bergatorparens antagande att jag kört för magert är nog helt riktigt.

Hursom, så kollade jag i kväll om jag skulle kunna ge fläkten en droppe symaskinsolja men dom måste ha gjort om konstruktionen 2006 som jag har på min brännare för jag har ingen axeltapp som går att smörja utan att demontera åt minstånde en del av fläkten. Har ett plastlock i centrum där el-sladden går in som kanske går att vrida upp upp men det går i vart fall inte att smörja lagret utan att demontera något.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av bergatorparen »

Min brännare var bland de första som utrustades med den nya fläkten som har ett såkallad "anpassningskort" mellan sig och huvudkortet. Om fläkten går bra, så ta inte isär något eftersom dessa fläktar inte är gjorde för det. Din fläkt har troligtvis dessutom ett annat lager än den Torin fläkt som sitter i min brännare. De första fläktarna som VB använde var av en typ som matades rakt från huvudkortet varför det även på denna tid fanns en säkring på kortet som inte finns med på senare utgåvor. De förändringar som sker på Viking Bio är subtila, och här är alltså en utav dem :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Bra, då behöver jag i mitt fall inte ge mig på någon fläktsmörjning.
Skriv svar