Bränner sönder främre gaveln på rostret

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Hej hopp!
Har läst på de flesta forum angående pelletseldning och roster m.m. och att bio viking tycker om att käka roster är ju ingen hemlighet, men dom flesta verkar få att det blir sprickor och att rostret går av, i mitt fall äts gaveln som är i änden på rostret ner, man ser tydligt att godset blir tunnare samt att kanten blir lägre och lägre. Detta går relativt fort, rostret som jag kör på nu har gått drygt 4 pallar och börjar nu tappa höjd på rostergaveln. Någon som har liknande erfarenhet eller en teori om vad det kan bero på. Brännaren sitter i en tmv alpha 1 el,ved,olje panna. Har läst om en del som kör den kombinationen brännare panna, och en del verkar ha en förlängningsstos till sin brännare, någon sådan sitter inte på min brännare kan det vara en orsak? Är det föresten någon som har nått bra tipps hur man kan justera brännaren på en alpha 1a utan instrument? är ju omöjligt att kunna se lågan under drift det enda jag kan konstatera är om brännaren går fett= ryker onormalt ur skorstenen, men om den går magert är ju värre att se. Ta hem en installatör med instrument känns inte aktuellt då jag för tillfället kör på pellets från luleå energi pelletsen är så kort att skruven matar väldigt ojämt, köpte en pall i våras på byggmax och har ca 20 säckar kvar sedan blir det sca bionorr 8mm som jag hoppas går jämnare. Gör av med ca 4 pallar per år så det är ju inget akut problem, men går det att göra något åt vore det roligt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av bergatorparen »

Detta KAN bero på att du dels kanske har fört högt drag, dels att brännaren är inställd på lite för mager förbränning.
Har du dragbegränsare? Om inte, så bör det vara en prioriterat sak att få tag på och installera. Det andra är att du bör, när du får ny pellets, justera in brännaren så att den går lite fetare, och det går att göra med rökgaserna visuellt.

Den rent tekniska orsaken till att gaveln bränner sönder är att du får "svetslåga", och det uppstår när brännaren ofta får för lite pellets så att den går på syreöverskott. Temperaturen i lågan kan då tidvis komma upp i så hög temperatur att du får en skärbrännareffekt. Men detta beror alltså inte på pannan, men på pelletsmatningen, som du ju är inne på. Innan du fyller på den nya pelletsen, kan det vara en idé att rengöra förråd och skruv så att det inte finns ihop packad spån som hindrar pelletsen i att ta sig fram. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Hej!
en dragbegränsare är monterad, men den är lite för liten då den alltid är helt öppen efter en tids eldande, men den borde ju reducera det värsta draget i vart fall, ska prova att justera upp matningen då jag byter sort, hur pass nära sanningen kommer man om man justerar upp tills det svartryker och sedan justerar ner tills det slutar? kan man justera det hela till vettig bränsle ekonomi på det viset? när vi köpte huset i fjol var brännaren väldigt feljusterad, det luktade som om spånskivefabriken brann :? så då justerade jag ner så att det fungerade bra med rindi 8mm som jag körde förra vintern, men det kanske blev för magert då. jusst nu ligger matningen på ca kl 10 00. om vi använder klockan som riktvärde hur känslig är den inställningen? om kl 11 är för fett kan kl 10 00 vara alldeles för magert? bara för att ta ett exempel. förådet och skruven gjorde jag ren i sommar och har endast kört 12 säckar sedan dess, och det blev ingen skillnad på matningen så det måste bero på korta pellets. får hoppas på lite kyla snart så jag blir av med dom sista säckarna. ner till -5 kör jag 100% ved därefter blir det pellets på nätterna.
Ska tillägga att jag endast kör på hög effekt läget.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av bergatorparen »

Vid högeffektläget brukar gaveln få sig en "smäll", men inte så att den inte skall hålla en hel vinter. Ratten för matning är rätt så känslig. Bästa sättet att justera är att se till att du kan se in i rökröret. Justera långsamt i små steg upp till du precis ser rök, justera sedan ner i korta korta steg tills röken precis försvinner. Detta skall i princip ge sottal 3 på en sotpump, och rekommenderad värde är sottal 1 - 3. Med den åverkan du har på gaveln, så tyder det mesta på att du nog är nere i sottal mellan 0 och 1 - m a o "svetslåga".

Att använda klockan på justerratten ger lite för grov justering eftersom det kan skilja rätt så mycket i matning på en "halvtimma". Vill du vara alldeles säker på att få någorlunda rätt matning, så kan du "torrköra" brännaren. Du lossar så slangen, plaserar en påse under den, ta sedan loss flammvakten på brännaren och rikta en ljuskälla mot dess lins så att den orangea lampan på brännaren tänds och låt brännaren gå till effektlampan börjar visa fast sken, Då börjar du mätningen: Samla upp pellets i påsen under 6 minuter. Exakt rätt mängd skall vara 694 gram, men eftersom en matarskruv är rätt så ungefärlig så räkna plus/minus 10 gram. Fläkten vid högeffekt är fast programmerad, så den går inte att justera för detta läge.

Fläktlagret brukar bli torrt efter en tids körning, så 1 gång om året bör detta få 1 droppe - inte mer - symaskinolja. Använd inte motorolja eller matolja då dessa har för hög viskositet. Anledningen är att även om fläkten är tachometerstyrd, så vill ett torrt lager kunna hindra fläkten från att leverera tillräckligt med luft - ergo brand på spånskivefabriken :lol:

En sak du kan prova dig fram med, är ju att köra lågeffektsläget. Med rätt inmatad pelletsmängd, användar du då den nedre av de tre rattarna och justerar fläktläget för lågeffekten så att du får rätt förbränning. Jag vet inte hur detta kommer att påverka din pelletsförbrukning, men normalt brukar det ge något lägre förbrukning genom längre gångtider och därmed bättre brännarverkningsgrad. Dock kan det ge sämre varmvattenkomfort och om du underskrider pannans minimumsgräns, så blir pannverkningsgraden lidande. Du har en switch med 3 stycken microswitchar som ställer om mellan HÖG, MODULERANDE och LÅG - det står i manualen - annars så kan jag lägga upp den sidan här :wink:

MODULERANDE innebär 20 minuter LÅG effekt följd av HÖG effekt fram till termostatfrånslag. Brännaren har dessutom en funktion som innebär att under perioder med mycket långa gångtider, så renblåser och återstartar den var tredje timme.

Där har du fått veta lite mer om Viking Bio. Egentligen en bra brännare vore det inte för dens aptit på rör och roster. Värmebaronen har gjort många saker rätt, men det de har gjort fel, är att snåla på materialkvaliteten så att vi som kunder får ta kostnader vi egentligen inte borde få ta.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Tusen tack :thumright: Ska testa med att tommköra,väga och se hur det blir, samt en oljedroppe i fläktlagret, modulerande eller låg effekt har jag aldrig brytt mig om då jag kör mot en 500 liters ackumulator= ca 700 liter totalt med det pannan rymmer

systemet är på inga vis opptimalt då tanken står på rundpumpning med pannan, antar att jag har rejäla förluster pga detta, men det är samma brytare till både rätta cirk-pumpen och pumpen mellan tank och panna. ja ja, förhoppningsvis är detta sista vintern med den här pannan. tidigare ägare har eldat veddelen väldigt hårt och hela pannan är väldigt sliten så jag hoppas den håller en vinter till, måste bara gneta i hop till till nått nytt.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av GoForIt Pellets »

Lätt tjatiga jag påminner om att Viking Bio har funnits i olika versioner (ibland beroende på styrkretsens uppdatering) och därmed kan brännarna avvika mellan olika exemplar. Det framgår inte i Max information hur gammal eller vilken version du har..

Jag kan exempelvis justera fläkthastigheten vid såväl låg- som högeffekt, men har ingen justerbar startfördröjning..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

min brännare är från 2006 med justerbar startfördröjning, samt att jag ej kan ändra fläkten på hög effekt. är det något mer man kan titta på för att avgöra vilken version jag har? Hursom. 694 gram på 6 min på hög effekt bör väl stämma på alla versioner om alla olika versioner har en max effekt på 20 Kw?

Av ren nyfikenhet, 694 gram på 6 min är det ett teoretiskt värde eller är det uppmätt på en med instrument inställd brännare?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av bergatorparen »

Det är baserad på att pelletsen har ett energiinnehåll om 4,8 kWh per kg. För att alstra 20 kW effekt behövs under en timme 4,17 kg. Delar man detta på 6, så får man just 694 gram. :wink:

Och: Ja. Detta är den mängd pellets som går åt för att alstra 20 kW effekt på alla brännare oavsett märke. Pellets är organiskt material, så det är heterogent. Av detta skäl varierar det lite mellan olika försändelser. Men energiinnehåll per viktenhet är det säkraste sättet att kontrollera matningen med :mrgreen:

Och här måste jag korrigera mig själv: Delar man på 6, så får man matning per 10 minuter - inte 6. Vid 6 minuter blir mängden kring 416 gram. Ber om ursäkt för röran :oops:
Senast redigerad av bergatorparen den mån 14 nov, 2011 04:03, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Då återkommer jag med resultat då det blir lite kallare och jag har eldat upp ärtorna från luleå. som det är nu så klarar sig huset om jag eldar ved en gång per dygn.

Från det ena till det tredje är det någon som sett om någon panntillverkare har en bra ved/pellets kombination på gång? Kan i dagsläget ordna så pass billig ved att en ny ren pelletspanna vore dumt, men det kan ju ändra sig över tid, samt att möjlighet till smidig pelletsdrift skulle ta bort nästan alla nackdelar som vedeldning har. Det bästa alternativet jag hittat hitills är magas pm 40 som man endast behöver plugga i brännaren samt slå över en brytare för att växla till pellets, fläkt och keramik kan sitta kvar i pannan. Vore fint att kunna stoppa i brännaren om man åker bort, blir sjuk eller har ont om tid och bara ha elen som säkerhet. Det dumma är att viking bion troligtvis blir för klen i en 40 Kw vedpanna :cry: måste väl till en 30/35 kw brännare i en sådan panna.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av bergatorparen »

Om du inte MÅSTE ha 40 kW panna, så har BAXI flera vedpannor från 20 kW och uppåt som har en enkel omställningsprocedur mellan pellets och ved. BAXI Bonus 30 är den enklaste av dem eftersom denna är byggd från grunden som en kombi för ved och pellets. Den har lite sämre verkningsgrad på ved än på pellets - men du kan utan besvär använda Viking Bion i denna panna. Kombilucka som medger montering av pelletsbrännare ingår som standard.

http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=1
Sedan har du Calmarpannan V33 som dock måste beställas med intag för pelletsbrännare.
http://www.trebema.se/calmar_pannan_v33.html

Även Calmarpannan är en bättre pelletspanna än vedpanna :lol:

Men detta är de pannor som jag känner till som håller bra kvalitet och som det inte skall bli strul med.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Ja, både baxi bonus och v33 verkar vara fina pannor, men jag ska när jag byter panna se till att en gång för alla få bort vv-beredningen ur pannan och ha den i acktanken i stället, så bonusen går bort pga. det calmarpannan är mer intressant men i minsta laget att ha som ren ved panna, 40 Kw är inget måste, men ett stort vedmagasin är däremot ett krav, när jag kör ved tänkte jag värma 3000 liter vatten, så det måste till en ganska rejäl panna. ja ja, vet att jag försöker äta kakan och ha den kvar då jag letar pannor men med lite tur kanske det dyker upp en ny sådan panna innan nästa höst :wink: maga pannan uppfyller nästan alla mina krav, men det är ju en rätt ovanlig panna så där vill man ju ha lite referenser innan man slår till.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av bergatorparen »

Vill du ha referens på Maga pannan, så fråga kynoch här på forumet. Han har installerat en sådan panna som du har i tankarna med en PellX 35 brännare som kan ta över vid behov :wink:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... hilit=maga
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Ja, jag har läst den tråden förut, så jag ska se om jag kan få ett utlåtande på vårkanten då han kört en vinter.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av GoForIt Pellets »

Värmebaronen har ju också en kombinerad ved/pelletspanna, Biomax.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Bränner sönder främre gaveln på rostret

Inlägg av max »

Ja bio max skulle vara ett alternativ om ved delen tog 50 cm ved och 155 liter i stället för 55liter och 40cm ved :( skulle nog vilja påstå att den är hopplös som vedpanna med den vedvolymen, sedan har den även både beredare och elpatron i pannan vilket jag vill komma i från, dels för att slippa förlusterna som en konstant het panna kopplad till skorstenen ger, samt att om man har el-patronen och vv beredningen i acktanken i stället har man spritt riskerna lite, går pannan sönder kan man fortfarande köra el-värme.
Skriv svar