Viking Bio stannar vid övertryck?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kalle
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 nov, 2011 18:54

Viking Bio stannar vid övertryck?

Inlägg av kalle »

Efter lång och trogen tjänst har jag fått byta det yttre brännarröret på min viking bio -04.

Sedans bytet har jag plötsligt fått återkommande larm om övertryck och pannan stannar.
Jag har bytt till den nyare, tjockare typen av innerrör.

Jag har även bytt ut isoleringen.

Är det någon annan som upplever samma problem och jag funderar på om det kan vara något samband med delarna jag bytt ut.

Om ni haft liknande problem, hur har ni löst det?

Pannan är av märket Comet oxå den från -04.
Jag har eldat med pellets sedans 04.

Hjälp och tips är uppskattat :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio stannar vid övertryck?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej Kalle och välkommen till forumet..

Vi kör ju med en närmast identisk VB Joker, och de enda gånger jag har stött på problemet var initialt när vi testade med alla tre turbulatorerna i. Det vill den inte veta av, så vi kör bara med två (och även de lite avkortade).

Våran brännare är ju ungefär lika gammal då, och jag har inte märkt några tendenser till slitage på det yttre röret (däremot bytt det inre flera gånger och kör nu med det nya tjockare).

Jag antar att du dammsuger ur utrymmet mellan inre/och yttre röret med jämna intervall?

Känns det som att det går väldigt trögt att få in det inre i det yttre?
Är det inre fortfarande lite (några mm) längre än det yttre?

En annan orsak skulle ju kunna vara den där avkänningsfinessen som väl sitter inbyggd i fläkten (omskriven i flera andra trådar). Har du bytt den någon gång? Vi har orginalfläkten kvar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torparen
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 07:11
Ort: Västerbotten

Re: Viking Bio stannar vid övertryck?

Inlägg av Torparen »

Eller prova med att rengöra fläktvingarna med ex. tryckluft, det löste våra skumma problem.
Trähus-37, 2 1/2 plan m källare, boyta 144m2
CTC1100-97, CTC shuntstyrning, VikingBio med eget insatsrör, VB CTC-stos, VB tempgivare, MafaMini, 500L Acctank.
kalle
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 nov, 2011 18:54

Re: Viking Bio stannar vid övertryck?

Inlägg av kalle »

GoForIt Pellets skrev:Hej Kalle och välkommen till forumet..

Jag antar att du dammsuger ur utrymmet mellan inre/och yttre röret med jämna intervall?

Känns det som att det går väldigt trögt att få in det inre i det yttre?
Är det inre fortfarande lite (några mm) längre än det yttre?

En annan orsak skulle ju kunna vara den där avkänningsfinessen som väl sitter inbyggd i fläkten (omskriven i flera andra trådar). Har du bytt den någon gång? Vi har orginalfläkten kvar.

Hej tack för välkommnadet och ditt svar.

Jag provade med att ta ut alla turbulatorer till att börja med men den stannade.
Jag kör också med bara 2 turbulatorer nu.

Ja, jag brukar damsuga en gång i veckan och då ser jag till att damsuga mellan inre och yttre.

Det går inte trögt längre att få in innerröret i det yttre, jag fick slipa lite för att underlätta.
Ja det innre är några mm längre.

Min fläkt är också fortfande orginal, ska kika lite på de andra trådarna med.
Är det någon spec tråd du läst i?

Torparen skrev:Eller prova med att rengöra fläktvingarna med ex. tryckluft, det löste våra skumma problem.
Hej tack för tipset, har rengjort fläktvingarna nu och pannan går än sålänge (håller tummarna).
När jag hade isär fläkten upptäckte jag någon typ av clips på en av vingarna, är det något du också sett?
Torparen
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 07:11
Ort: Västerbotten

Re: Viking Bio stannar vid övertryck?

Inlägg av Torparen »

Hej,

Hoppas också att det fungerar.
Har för mig att clipset sitter på vår fläkt också, det är nog en enkel form av balansvikt.
Trähus-37, 2 1/2 plan m källare, boyta 144m2
CTC1100-97, CTC shuntstyrning, VikingBio med eget insatsrör, VB CTC-stos, VB tempgivare, MafaMini, 500L Acctank.
Skriv svar