fläktproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ruffe
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 21:37

fläktproblem

Inlägg av ruffe »

Hej på er.

Jag är ny på forumet och har nyligen fått tag på en begagnad Viking Bio från -06.

Efter att ha installerat den och kört med den i en vecka problemfritt så fick jag ett larm om övertryck i kväll.
Jag provade att starta om den och fick då syn på att fläkten bara går på tomgång.
Brännaren startar som den ska fast utan fart i fläkten.
Problemet blir då att den fyller på pellets i intervaller ända tills det kommer upp pellets i slangen.

Jag kollade runt på forumet detta problem och fläkten fanns med på många ställen.
Hittade ett där man ska göra rent den. Sagt och gjort, tog bort fläkten och gjorde rent vingarna och smörjde lagret.
Sotade ur pannan och brännaren också, MEN det händer fortfarande samma sak.

Vad ska jag göra?
Köpa ny fläkt eller kan det vara styrningen till den som spökar?

Pannann den sitter i är en CTC 1100 economy med dragreglering.

Tacksam för svar..
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: fläktproblem

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej Ruffe och välkommen till gemenskapen..

Ja, det låter ju onekligen som att det är fläkten som spökar men det skulle ju också kunna vara något på kretskortet som inte ger rätt signaler..

Har du testat att dra ur strömmen till brännaren?

På kretskortet sitter det ett litet styrchip i en modul. Jag vill minnas att jag läst om någon som hade problem med att denna något hade lyft från sin rätta position = nertryckt i fästet..

Annars slå en signal till Värmebaronen och beskriv felet. De kanske kan avgöra felet bättre.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ruffe
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 21:37

Re: fläktproblem

Inlägg av ruffe »

Tack så mycket.

Jo, jag drog ur strömmen när jag kvittade larmet flera gånger.

Har du nån aning om var chippet kan sitta på kortet?

Ska ringa VB också för att se om dom har nån lösning på problemet, men ville checka med alla på forumet för det är oftast där man får dom bästa lösningarna.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: fläktproblem

Inlägg av jerjo »

Du har inte möjlighet/kunskap att mata fläkten från annan källa skilt från brännarautomatiken-
alltså plocka loss den från skåpet?
På så vis får du ju reda på om felet är på fläkten eller i skåpet.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Torparen
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 07:11
Ort: Västerbotten

Re: fläktproblem

Inlägg av Torparen »

Hej,


Är det en svart eller galvad fläkt?

Dom svarta (Torin) har man slutat med eftersom dom bara strulade och fick alla möjliga fel (konstruerad för datorkylning). Dessa ersattes med Papst i galvad plåt och fick då kompletteras med en anpassningsmodul på anslutningskabel för att fungera med styrningen i kretskortet.

Jag skulle gissa att du har en svart Torin och i så fall skulle jag rekommendera ett byte av den.
Jag har en VB från -05 installerad nov -05 som käkade Torin som smågodis (4st) till hösten -06, efter att jag fick en Papst så har den gått som tåget.
Trähus-37, 2 1/2 plan m källare, boyta 144m2
CTC1100-97, CTC shuntstyrning, VikingBio med eget insatsrör, VB CTC-stos, VB tempgivare, MafaMini, 500L Acctank.
ruffe
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 21:37

Re: fläktproblem

Inlägg av ruffe »

Jerjo:
Jag skulle kunna göra det, men frågan är om den går på 220V eller svagström?

Torparen:
Jag har en galvad fläkt så det borde ju funka.
När jag startade upp brännaren så höll den på och varvade lite olika men sen gick den skulle tills igår.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: fläktproblem

Inlägg av Roli »

Spänningen till fläkten är nog med största sannolikhet 230V men det borde väl framgå av lappen som oftast sitter kvar på fläkten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ruffe
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 21:37

Re: fläktproblem

Inlägg av ruffe »

Nu har jag ringt till VB och dom kunde inte garantera till 100%, men till 99,9% att det är fläkten som är trasig.
Det sitter även kretsar i fläkten som kan gå sönder och inte bara på kretskortet och troligtvis sitter felet där, så nu är en ny fläkt beställd.

Jag återkommer med resultat när jag har fått den.
ruffe
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 21:37

Re: fläktproblem

Inlägg av ruffe »

Nu har jag bytt fläkt och den snurrar som bara den och allting funkar som det ska..
Fick även med en uppgraderad krets som hade med skruvmatningen att göra.

Är det nån som vet nån duktig servicekille i Örebrotrakten som kan justera in den för optimal prestanda?
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: fläktproblem

Inlägg av lövet »

Tror nog att du fixar det själv om du läser här på forumet hur du ska göra,blir väl så bra då och då har du sparat in den kostnaden.Värt ett försök eller hur?

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
ruffe
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 21:37

Re: fläktproblem

Inlägg av ruffe »

Det har du rätt i.
Ska göra ett försök i dag.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: fläktproblem

Inlägg av GoForIt Pellets »

Härligt att löste sig..

Jag tillhör dem som anser en instrumentinjustering av Viking Bio är bortkastade pengar eftersom matningen på brännaren med sin konstruktion är så ojämn.

Utgå istället från att få rätt färg på lågan (=ljusgul), rätt utseende på röken i skorstenen (=osynlig/värmeflimmer) samt bra rökgastemperatur (=så låg som möjligt utan risk för kondensskador i skorstenstoppen). Och slutligen så ska ju brännaren ha bra driftssäkerhet på dessa inställningar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar