Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av elbrink »

hej,

är precis nybliven husägare och installerade en Viking Bio pellets-brännare i min CTC 1100 direkt jag fick huset. Har inga som helst erfarenheter av varken husägande eller pelletseldning sen innan men allt annat än olje-eldning kändes bättre! Har letat runt bland massa trådar här men inte riktigt hittat det jag söker. För tillfället har jag 5 av 6 turbolatorer i p.g.a. att en saknas. Ska åka o beställa en ny idag. Rökgastempen ligger på ungefär 230 grader nysotad. Då mäter jag typ 5cm under motdragsluckan. När jag läst runt lite på forumet verkar folk hela tiden prata om att sänka effekten på brännaren. Som det verkar i specifikationen ska det gå att välja om jag vill köra på 15 eller 20 kw? Hur ska jag göra? Bör jag ta hem nån som justerar in brännaren eller lär man sig hantera den efter hand?

Tacksam för alla svar och tips!
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av Doc »

Hej och välkommen!

Har ingen Viking Bio men här är det någon med samma panna och brännare som fick ordning på grejerna.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... o&start=15

I den tråden länkas det till hur man mätar effekt. Om den inte är inställd på din aktuella pelletsleverans är det inte säkert att den ger den effekt man tror den har. Bara att mäta. :wink:
Torsten skrev: Hur man mäter upp effekten. Senast det skrevs var här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10620
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till klubben för oss med Viking Bio..

Effekten justerar du genom att ändra en brytare som finns på kretskortet.
Har du instruktionsmanualen - studera den!
Möjlighet finns också att använda ett modulerande läge, där brännaren börjar på lågeffekt för att övergå till högeffekt efter 20 minuter, om effektbehovet finns.

Att köra på låg effekt anser de flesta minskar slitaget på slitagedetaljerna i brännaren.

Jag tillhör dem som anser en instrumentinjustering av Viking Bio är bortkastade pengar eftersom matningen på brännaren med sin konstruktion är så ojämn.

Utgå istället från att få rätt färg på lågan (=ljusgul), rätt utseende på röken i skorstenen (=osynlig/värmeflimmer) samt bra rökgastemperatur (=så låg som möjligt utan risk för kondensskador i skorstenstoppen).

Återkom gärna med fler frågor..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av elbrink »

hej och tack!

Okej, ska läsa o se om jag lyckas ändra!

Du skriver att röken ska va näst intill osynlig. Det är verkligen inte min rök. Det ryker inte mycket men det är konstant strimma av ljusgrå rök. Vad ska jag ändra på? Pellets jag kör med nu heter "rindi".
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av Icecap »

Rindi verkar vara en lite hårdare pellets vilket betyder att du måste sänka doseringen lite. Denna justering ska du egentligen företa varje gång du får en ny leverans, oavsett om det är samma märke eller ett nytt.

Det finns många beskrivningar av hur man justerar och sedan mäter upp doseringen över tid för att veta så det ska jag inte upprepa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av Torsten »

Är det en ljusgrå strimma kan det mycket väl vara vattenånga som kondenserar.
Kan vara förrädiskt under vissa fukt och belysningsförhållanden att skilja på vattenånga ock rök.
Kommer det svarta rökpuffar så är man säker.
Prova någon annan dag med andra förhållanden.
Rindi har lägre volymvikt än de flesta andra sorterna men genom att det finns så många olika längder på pelletsen där så packar den sig tätt i skruven. Jag fick ex. sänka matningen från 3,9 sek till 3,6 sek vid övergång från SE till Rindi. SE har då högre volymvikt än Rindi.

Kör in på lågeffekt enbart, högeffekt 20 kW är för mycket för den här pannan.

Håller med om att instrumentjustering är lite bortkastat då matningen ändrar sig när man tar hem ny pellets eller när mer spån samlas i förrådet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av elbrink »

okej.. ska försöka hålla lite kolla på röken o se om det bara är vid start eller om det är konstant. Jag provade igår att ställa om den till "mellan-läget" där den går på lågeffekt i 20 min sen slår om till högeffekt. Svårt att säga nåt om kontentan av det redan men känns som att det tar väldigt lång tid för den att komma upp i 80 grader panntemp. Men om det bara går åt mindre pellet så! :cheese:

Ändrade även startdosen men vet inte om det fick någon effekt. Det framgår ju inte i instruktionsboken hur mycket man ska vrida på det vredet. Jag rörde bara minimalt lite på det nu...
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hur stor hysteres (skillnaden mellan när brännaren startar och stoppar) har du?

Att komma upp i 80° nu med milt väder bör inte vara så ansträngande tycker jag..

Var i landet finns du elbrink? (Uppdatera gärna din profil)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av elbrink »

Jag bor i jönköping!

Brännaren startar ungefär vid 60 grader och slår ifrån vid 80. Vet inte
Om jag kan justera det deltat? Har ju bara ett vred för att styra det och flyttat man väl liksom hela spannet...

Sån himla tid tar det väl inte men det märks ju helt klart skillnad mot hög effekt. Det tar kanske 20 min mellan tummen och pekfingret. Tempen ligger runt nollan.
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Då vet vi var vi har dig..
Granngårds så att säga.. :)
Bra att veta om det handlar om Skåne eller Norrland när man ska bedöma gångtider, effektbehov etc.

Långa gångtider är ju att eftersträva eftersom uppstarterna ju ger effektförluster. Men samtidigt så måste ju effekten brännaren ge orka med behovet på rimliga tider.

20° är en ganska stor hysteres när effektbehovet blir större (det blir kallare ute) för temperaturen i pannan hinner ju tappa ytterligare innan brännaren har startat upp och börjat ge effekt.

Vår brännare styrs via panntermostaten. Den har en hysteres på bara 8 grader, men när vi har stort effektbehov så tappar den ungefär det dubbla innan brännaren orkar tillföra effekt.

Hur sköter du inställningen av temperaturen till slingan/radiatorerna? Shuntar du manuellt?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av elbrink »

hej!

nu har jag satt i den sjätte och sista turbulatorn som saknades. Rökgastemperaturen sjönk genast från 250 till 150 grader. Pannan sotades i söndags så alltså snart en vecka sedan. Är 150 grader för lågt? Känns ju onödigt/dumt att ta bort den sjätte turbulatorn och släppa de 100 graderna rätt ut i skorstenen istället för att ta vara på dom i pannan?

En helt annan fråga, jag ställde ju om brännaren så den går på 15kw istället för 20kw. Vad är det egentligen som ändras? Får den mindre pellets eller vad händer?

Tack på förhand,
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av danei »

Jag kan inte just den brännaren. Men generellt så måste man minska både luftmängd och pelletsmängd när man sänker effekten. 150°C bör räcka bra. CTC1100 är bra men något jobbig att aska ur.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av Abbe »

Precis som danei skriver. Det som de facto händer när du ställer om VikingBion till 15kW är att matningen av pellets går ner till ca 75% av 20kW's lägets matning. Fläktens potentiometer bör stå i fabriksläget, kl 10, för en bra utgångpunkt ifall man behöver justera den lite till den nya matningen. Kan vara bra att veta ifall nå'n varit där och skruvat förrut.

150C nysotat får väl anses som fint, 160C är rekomendation. Man tappar inte så mycket verkningsgrad på lite högre rökgastemp jämfört med tex ett O2 överskott men bättre värmen i pannan än hos kråkorna...

Det du kan hålla lite koll på är att inte fallröret blir för varmt, att du får för högt mottryck i pannan med alla turbulatorer i.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Risken med för låg rökgastemp är ju problem med kondens i skorstenstoppen.
Vill du mäta så funkar en sådan där trådlös ugnstermometer fint.
En motdragslucka motverkar risken också.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Per Wahl
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 08 dec, 2011 00:50

Re: Ändra Effekt på Viking Bio (CTC1100)

Inlägg av Per Wahl »

Hej,
Passar på och flika in med ngr frågor då jag är lite bortkommen i pelletsvärlden....
Vad är en "bra" rökgastemp uppe i skorstenstoppen?
Motdragslucka? Är det den "vipp"luckan som sitter precis ovanför pannan, där rökgaserna lämnar pannan på väg upp i skorstenen?
Vad är fallröret?
CTC 1100 Family -00
Viking Bio -07
Mont.sats
1,5m skruv till Mafa 300L
Manuell påfyllning, bär ner pellets -inget källarfönster..
Stora Enso, nytt nov 2011 (Bioenergis Maxmam tidigare)
Lättbetonghus -69, 135m2+135m2 källare(snart börja värmas)
Bor i Skåne
Skriv svar