Viking Bio - Misslyckad start

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av elbrink »

hej,

har sedan i helgen haft problem med tändningen på min Viking BIO.
Har flera gånger fått upp larm om "misslyckas start". Bryter jag då säkerhetsbrytaren så att pannan "startar om" så tänder den utan problem. Sen när den ska tända andra gången får jag samma larm igen. Den får pellets precis som den ska och jag har inte för högt drag, som annars kan vara en av anledningarna. I instruktionsboken står det nåt om att fotomotståndet kan vara smutsigt/trasigt. Ska man rengöra detta imellanåt? Ska man bara borsta av det? Och var sitter det? Har fått för mig att pelletsen jag använder (RINDI) är väldigt mycket "damm" i... Som kanske dammar ner och lägger sig på fotocellen? Bara spekulationer men nåt är det ju som gör att den inte vill tända... Någon som vart med om detta?
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av jerjo »

Kanske manualen kan vara till hjälp?

EDIT: Går inte att klistra in länken. Gå till http://www.ved-pellets.se/Arkiv/ och hitta din brännare!
EDIT2: Fast du kanske har den kompletta redan?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av elbrink »

Den har jag. Står ju inte så mycket om det där.
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av jerjo »

OK, då får du invänta svar från någon som har en sådan brännare och vet var allt sitter.

Ett alternativ kan ju annars vara att ta ur brännaren och lista ut var hålet är där lågan känns av/fotocellen sitter.
Sedan borde den ju vara lätt att hitta på andra sidan?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av ronald »

Låter ju som för liten startdos bara=Om den tänder andra ggr.. :wink:

Fotocellen borde det ju inte vara Men inte fel att torka av den för det!!

Sen kan du när du ändå håller på ta kompressorn och blås ren fläktvingar och lite överallt från damm...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av Abbe »

Fotocellen sitter under kåpan, baktill till höger på brännutrymmet med ett litet låsbleck.

Ta loss fläkten och gör rent den. Ett kontaktstycke & fyra insexskruvar...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av GoForIt Pellets »

Steg 1 är att öka startdosen något.

Vinkeln på matningsröret kan också spela in.
Sätter du kedjan i en krok i taket? Satt den i exakt samma ögla som förra gången?

Att rostret ligger rätt, och att sidorna sluter bra tätt mot brännarröret är också viktigt, så att inte luften tar andra vägar. Likaså att tändelementet sitter väl fast i brännarröret.

Jag dränerar spån via uppborrade hål i matarrörets undersida, då jag upplever brännaren som mer störningskänslig om den får för mycket spån. Nu är det ju mest aktuellt när man kör bulkpellets. Men det är ju inte fel att ta bort bottenpluggen ur silon nästa gång den är tom och dammsuga ur.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av elbrink »

ska testa att öka startdosen lite. Vinkeln på röret är precis samma som den varit sen jag flyttade in och de första 3 veckorna fungerade det utan problem...

Tömte förrådet i helgen och dammsög ur men i måndags hade jag misslyckad start igen så det löste nog inte problemet. Dock va de rätt mycket "bös" så de va nog ingen dum ide ändå.
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av lövet »

Testa att ställa om brännaren till högt drag och kolla om det hjälper,har det blåst mycke så kan du råka ut för detta.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av elbrink »

det sitter en potentiopeter på kretskortet där man väljer det eller? Jag är lite tveksam till det då jag har en väldigt trång rök-kanal in till skorstenen och vet att jag har lite för dåligt dra. Vad ändrar brännaren på när man ställer om den till högt drag?
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vid inställningen högt drag justeras startprocessen. Den blir längre, tändelementet går längre tid, fläkten ändrar uppförande m.m.

Jag kör på inställningen för högt drag hela tiden. Utan den har vi också återkommande uppstartsproblem.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av rumpmasen »

För mig var det några misslyckade starter i början, efter att ökat startdosen lite, så att den fick mer pellets vid start, så har det fungerat funktionsfritt även med det tjockare rostret under den här vintern och hösten och fram till nu, (dec 2011). Men det skadar inte att ta ut rostret då och då samt skaka/borsta bort löst material på rostret, se till att springorna är öppna. Använd en mjuk borste, ej kniv eller stålborste. Då håller rostret längre.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av GoForIt Pellets »

rumpmasen skrev:... Men det skadar inte att ta ut rostret då och då samt skaka/borsta bort löst material på rostret, se till att springorna är öppna. Använd en mjuk borste, ej kniv eller stålborste. Då håller rostret längre.
Gör du inte det vid varje tillfälle menar du??

Här tas rostret ut och rengörs med just stålborste (iofs ganska mjuk) och kniv vid varje tillfälle (=en MAFA Mini). Gör inte alla så? Det uppfattar jag manualen säger..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av rumpmasen »

Har inte skrapat mitt roster med någon stålborste! Min uppfattning är att den beläggning som finns på rostret skyddar metallen som rostret är tillverkat av. Tar ut rostret och slår det lite lätt mot en hink och borstar av rostret med en "elementpensel". Ser till att springorna är öppna. Tar Viking Bion och vänder den så att allt löst i brännarröret rasar ner i en hink. Ser till att alla komponenter sitter på rätt plats innan Bion monteras åter på sin plats i pannan. Själva arbetet tar max 2 minuter gången.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Torparen
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 07:11
Ort: Västerbotten

Re: Viking Bio - Misslyckad start

Inlägg av Torparen »

Precis, så gör jag också.

Har rengjort rostret och brännarröret mycket noggrant förut men nu tar jag bara ut det hemmagjorda insatsröret och "stöter" ur det mot betonggolvet och "skramlar" ut rostret mot golvet också samt kollar att det är öppet mellan luftflänsarna. Rostret och insatsröret håller betydligt längre numera.
Trähus-37, 2 1/2 plan m källare, boyta 144m2
CTC1100-97, CTC shuntstyrning, VikingBio med eget insatsrör, VB CTC-stos, VB tempgivare, MafaMini, 500L Acctank.
Skriv svar