Går det att ändra dosering på Viking bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jman0811
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:34

Går det att ändra dosering på Viking bio

Inlägg av Jman0811 »

Hej
Jag har en fråga angående pelletsdosering för en Viking bio. Jag håller på att bygga ett pelletsförråd och ett matene (vertikaltransport)transportsystem. Jag läste Viking bios manual lite för dåligt då jag trodde att man kunde förändra doseringen i brännaren. Nu verkar det bara gå på högeffekten. När jag mäter kapaciteten på det befintliga systemet så ger det ca 15 kg pellets per timme. Mitt nya system ger ca 9kg. Är det någon som vet om det är möjligt att "sänka" effekten så att det räcker med 9kg? Tydligen går det inte att skruva upp dosen ( genom att låta skruven gå ca 2/3) men kanske det går att sänka fläkten så att det förbränns bra med 9 kg. Finns det andra alternativ?

Hälsningar
Johan
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Går det att ändra dosering på Viking bio

Inlägg av Jakob »

Öh, vänta här nu?

Det ligger en hund begraven. 15 kg per timme?? Det låter galet mycket.

Min brännare tar 3100g per timme vid 15kW...
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Jman0811
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:34

Re: Går det att ändra dosering på Viking bio

Inlägg av Jman0811 »

Hej

Jag vet inte det.. Om jag kopplar skruven direkt på ett eluttag och kör i ett par minuter så ger det ca 500 gram * 30 = 15 kg. Så har min anläggning gått i ca 6 år och utan några problem. Det betyder ju inte att den drar 15 per timme då skruven inte går kontinuerligt.

Hälsningar
Johan
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Går det att ändra dosering på Viking bio

Inlägg av Torsten »

Fredrik Wizard var han som fann det. Inlägget finns här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7407
Kör bara på lågeffekt så blir brännaren som en vanlig brännare med justering av både fläkt och matning.
Borde vara klistrat i VB tråden så folk slapp leta i timmar efter svaret på en så viktig fråga.

Rapportera gärna om Matene systemet. Har ännu inte förstått riktigt om Matene ger exakt dosering också eller om förrådsskruven sköter den delen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jman0811
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:34

Re: Går det att ändra dosering på Viking bio

Inlägg av Jman0811 »

Hej

Tänkte bara uppdatera med lite info angående min fråga. Jag hittade själv svaret på mitt problem. I min manual som jag fick vid installationen står det att det går att justera dosen. Jag prövade att ändra inställningen och upptäckte att det gick att ändra tiden mellan det att skruven snurrar sina 1/3 varv. Jag kunde alltså ändra så att det gick ca 5 sekunder mellan varje vridning istället för ca 8 som den var inställd på med min gamla skruv. Med detta ser det ut att gå alldeles utmärkt med att köra med Matene matning. Jag skruvade också upp startdosen så att skruven gick i ca 24 sekunder istället för de inställda 15 sekunder. Därmed blev mängden startpellets ungefär detsamma.

Hälsningar
Johan
Skriv svar