Överfylld Viking Bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Överfylld Viking Bio

Inlägg av elbrink »

har ett problem som dyker upp då och då..
När jag går ner på morgonen och kollar så att pannan brinner så är det "misslyckad start" och nästan hela det svarta fallröret är fullt med pellets. Alltså har den ju tänt första tändningen, efterssom den fortsätter mata på. Min teori är att när brännaren går för fullt och den ska mata på mer pellets, så "fastnar" fall-luckan(?), vilket gör att det inte hamnar mer pellets på rostret. De pellets som ligger på rostret brinner ju ett tag till... Under tiden matar den på i röret och när det blir tillräckligt tungt trillar det ner och kväver det som brinner på rostret....

Detta är alltså bara min egen teori men tänkte kolla om det är någon mer som varit med om detta och har nåt tips?
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Överfylld Viking Bio

Inlägg av GoForIt Pellets »

Fenomenet är bekant..

Jag köper också falluckan när det gällde min gamla gavel. Då gick falluckan bara att montera på ett håll. Med den senaste har det ingen betydelse.

Något som jag uppfattar också påverkar är pelletsens längd (väldigt långa orsakar mer stopp) samt anslutningsslangens vinkel (pelletsen måste rulla med viss hastighet).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Överfylld Viking Bio

Inlägg av rumpmasen »

För mig verkar det som att det är för stor startdos som gör att "läppen" hakar upp sig med pellets.
Alltså: När pelletsen ramlar ner till rostret och det blir fullt, så kan det bli stopp vid denna lilla knutpunkt.
Samma teori när du ska fylla igen en grop. Det går inte att fylla på med mer material än vad gropens storlek kräver. Fyller du på med för mycket material så blir det en hög över
Se till att "läppen" rör sig lätt och ledigt och att den sitter på rätt plats. Min startdos är cirka 1,5 dl och brännaren fungerar oavsett med vilken pellets jag har kört med.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Överfylld Viking Bio

Inlägg av Stegatorparn »

Jag känner igen problemet och har råkat ut för liknande.
Grundproblemet är ojämn matning som blir med denna typ av skruv.

I mitt fall så hamnade de flesta pelletsen vid rostrets bakkant och förbrändes där.
Kom det mycket pellets vid ett antal matningar, så kunde det bygga upp pellets som täckte springan för flamvakten. Brännaren trodde då att lågan slocknat och fyllde på mer pellets tills det blev misslyckad start.

Lösningen blev att ta bort läppen så att pelletsen hamnade längre ut på rostret.
För att inte för många pellets skulle hamna i pannan, tillverkade jag ett litet galler av en bit rostfritt avloppsrör -110 mm och en bit ståltråd. Har funkat nu i fem dagar utan uraskning eller problem.
Det bildas heller ingen aska på rostret som det gjorde tidigare, då jag fick aska ur brännaren var tredje dag för att inte få stopp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
fabban80
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 01 jan, 2010 23:20
Ort: Björneborg
Kontakt:

Re: Överfylld Viking Bio

Inlägg av fabban80 »

jag får samma problem med att pellets fastar i fallröret, men min lucka har försvunnit spårlöst (har väl hamnat i askan). ändå fastnar pelletsen nångång ibland.
cirka 180kvm, + 20kvm källare och pannrum
Gammal CTC 442 från -66, Viking Bio från -09
Eldar med Stora Enso
har eldat med pellets sedan Dec -09
Skriv svar