CTC 1200 Family 40 + Viking Bio = Problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Cosmos
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 feb, 2012 13:35

CTC 1200 Family 40 + Viking Bio = Problem

Inlägg av Cosmos »

Får inte brännaren att starta efter inkoppling. Alla lampor tänds på brännaren och fortsätter lysa hela tiden, fläkten startar till och snurrar ca ett-två varv.

Har använt samma ström som oljebrännaren fick som satt där tidigare också den en Viking Bio.
Sen har jag monterat en panntempgivare ett av dykrören.
Har provat med direktström till brännaren men har samma problem då också.
Det är en beg. brännare från 2009 som var i drift för ca ett år sedan sist om nu det kan ha nån betydelse.

Hoppas nån kan hjälpa mig.
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: CTC 1200 Family 40 + Viking Bio = Problem

Inlägg av rumpmasen »

Har du manualen eller också kan du ladda ner den på den här länken: http://www.ved-pellets.se/Arkiv/VIKING% ... Manual.pdf
Se där hur den ska kopplas in.
Använder du termostaten till oljebrännaren ska den stå högre än brännarens inställda temperatur.
När du har panntemperaturgivaren inkopplad i brännaren kan det uppstå vissa problem med lysande lampor.
Mitt råd koppla bort panntemperaturgivaren från brännaren först och prova. Kom ihåg att brännaren måste ha en fast förbindelse med en fas. Läs i manualen.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Cosmos
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 feb, 2012 13:35

Re: CTC 1200 Family 40 + Viking Bio = Problem

Inlägg av Cosmos »

Tack för tipset.
Provade att koppla ur den och då lyste enbart drift, när jag provade att koppla in den började alla lampor att blinka.
Vad jag kan läsa mig till är det nått krångel med panntermostaten.
Ska prova mig fram lite imorgon med olika inställningar så får vi se om det funkar.

Men vad jag förstår så ska brännaren alltid ha ström och sedan styras av panntempgivaren, istället för oljebrännarn som får ström enbart under drifttiden. har jag fattat rätt då?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: CTC 1200 Family 40 + Viking Bio = Problem

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, Viking Bio ska ha ström konstant för att alla säkerhetssystem ska fungera. Sedan sköts själv styrningen av när brännaren ska starta med en annan driftsfas.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar