Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Har nu googlat, sökt och letat för fullt efter någon som råkat ut för liknande problem men inget hittat.

Så nu hör jag mig för.
Brännaren har fungerat hur bra som helst i höst fram till för en vecka sedan då fläkten lade av.
Beställde hem en ny, och fick då även ny bios. Aldrig fel med lite uppdatering kändes det som.
Nu en vecka senare så vet ifan.

Efter fläktbyte och ny bios så har nu brännaren börjat fyllas med pellets, ända upp till plaströret eller vad man nu ska kalla det.
Började naturligtvis justera en massa utan att det hjälpte. (är novis på det här med brännare och får nog allt erkänna att jag tycker det är alldeles för mycket bekymmer och jobb)

Tanken som slog mig sen var att den nya biosen kanske inte kände av inställningarna som var inställda utan att den var i grundinställningar och jag behövde justera om allting.
Så gjorde detta och lyckades faktiskt gå en hel dag utan bekymmer. Trodde då att det hade löst sig.
Men icke. Det drog igång igen.

Har kontrollerat den lilla plåtbiten som hänger vid rostret så att den rör sig fritt och det gör den.
Samt att när jag uppmärksammat att det blivit stopp i röret och jag dragit ut sladden till matningen så har brännaren förbränt det som suttit fast utan bekymmer. Då har det trillat ner som det ska.
Verkar alltså vara så att brännaren matar på för mycket helt plötsligt.

Har sänkt skruven till 1/3 varv istället för 1/1. Detta hjälpte inte det heller.

Igår gjorde jag åter igen en justering och tog tiden på matningen. Ställde in den på 13sek mellan matningarna. Verkade då funka fint.
När jag kom hem efter jobb i natt så var tiden helt plötsligt kortare och det var åter igen fullt med pellets.

Någon som varit med om liknande bekymmer eller kanske har något tips på vad jag kan testa för att få rätt på det?

Brännaren funkade alltså hur bra som helst innan. Pelletsen är densamma (Neova) och inget annat än att fläkt och bios byts ut har gjorts innan problemet uppstod.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av bergatorparen »

Då är det BIOS som det är problem med. Skaffa elektronikspray och använd på sockeln som BIOS sitter i (ta ut BIOS först). Använd INTE WD40 CRC 3-53 eller dylikt, för det gör ont värre. Det måste vara elektronikspray som rengör och säkerställer att det finns kontakt och skyddar mot korrosion. http://www.elfa.se har sådan spray - och finns det en hobbyaffär av den mer välsorterade sorten där du bor, bör även de ha det. :wink:
Hjälper inte detta, så bör du reklamera BIOS' en till Värmebaronen eftersom det då sannolikt finns ett internt fel i den - som de borde ha upptäckt under produktion
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Stegatorparn »

Antar att du köpte fläkt hos Eldkraft och fick Bios på köpet.
Fungerade det gamla Bios´t bra så sätt tillbaka det.
Det krångliga är att hitta tillbaka till dom gamla inställningarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Känns konstigt nog bra att höra att det skulle vara Biosen som bråkar.
Har nämligen själv varit inne på det men som novis på det här med brännare så vågar man ju inte riktigt chansa.

Ska se om jag kan rengöra utan Biosen i. Sprutade på elspray med biosen i eftersom jag såg svaret precis innan jag skulle till jobb.
Får hålla koll i morgon och räckte inte det så får biosen ut.

Fläkten är från Eldkraft ja.
Har funderat på det där med att sätta tillbaka den gamla biosen men jag råkade böja 2 stift när jag tog ut det så är lite osäker på hur pass den tagit skada.
Men i värsta fall får jag testa med den.
Funkade nämligen hur bra som helst innan som sagt, men som jag tolkade det när man beställde nya fläkten så skulle man byta bios?

Tackar för svaren. Ska hålla på lite mer med brännaren imorgon när jag är fri och håller er uppdaterade med hur detlöser sig.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Stegatorparn »

Böjda stift kan du räta ut försiktigt med en plattång.
Se bara till att du är statiskt urladdad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Nu ska jag inte ropa hej för tidigt men nu har brännaren fungerat felfritt ett dygn igen.
Har inte gjort något mer än det jag hann göra igår, vilket iof var justera allting, borsta av falluckan eller vad den heter och då spraya elspray på allting. Har alltså inte haft ur biosen och rengjort än.

Tog även ut en turbolator så kör nu på två. Vet inte riktigt varför men läste någonstans om någon som tipsade om detta när det var fuktigt eller var det kanske när temperaturen varierade väldigt. Minns inte riktigt vad jag läste men något sånt var det.

Kommer naturligtvis fortsätta hålla koll på det hela och ja egentligen så vet jag ju inte vad som löst problemet men så länge det funkar så är jag nöjd.

Tackar för svaren och återkommer säkert med fler frågor/funderingar i framtiden.
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av rumpmasen »

PELLETS - Eldning, Brännare, Pannor, Allmänt
Comet med Viking Bio värmer inte trots bra värden
Här hittar du det du efterfrågade!
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Huh?

Det var ju ett tag sedan jag skrev men tänkte att nu är det dags att uppdatera om hur allt gått.
Brännaren har hållit igång men tycker att förbrukningen ökat lite väl mycket.
Pratade med en kollega idag som också hade en VB brännare och bestämde mig då för att ge mig på brännaren lite igen.
Fenomenet är alltså det att när jag sänker fläkten till under hälften så fylls röret.

Justerade matningen idag och satte nu skruven på att snurra 1/1 istället för 1/3. Får då betydligt längre tid mellan matningarna när större mängd matas fram.
Men märkte att helt plötsligt så matade den med betydligt kortare intervall och då fylldes naturligtvis röret igen.
Så det jag funderar på nu är det kanske så att när den helt enkelt får för lite luft så brinner den sämre.
När den brinner sämre så matar brännaren på med mer pellets och därför blir det kortare intervall och då fylls den?

Ökade luften på den och slog över den på modulerat läge. Den har precis startat igen så ska se hur allting funkar nu.
Men tänker jag helt fel, eller skulle detta kunna vara anledningen till att röret fylls? För lite luft helt enkelt?

Tog även ut biosen och rengjorde med spray idag. Detta var innan jag testade och det hjälpte inte.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Stegatorparn »

När den plötsligt började mata på mer pellets, indikerade den att lågan slocknat?
När matningen är lite för stor i förhållande till fläkten, kan pellets lagras upp vid bakre gaveln och täcka springan för flamvakten. Brännaren tror då att lågan slocknat och matar på en extra startdos samt varvar ner fläkten, vilket förvärrar problemet.
Lösningen är att öka fläkten något.
Om brännaren börjar bära sig lite konstigt åt, brukar jag snabbt ta ur flamvakten och se om flamman fyller hela springan. Är det så att pellets delvis täcker slitsen, hinner inte pellarna att brinna undan utan risk finns för störningar. Fläkten måste justeras upp.
Flamvakten har c:a en halv minuts fördröjning, så man har god tid på sig att göra en koll innan brännaren märker något.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Den indikerade inte att lågan slocknat.
Men annars är du nog allt helt inne lite på rätt spår vad som hänt.

Tror dock att jag löste det igår.
Det var lite som man säger; man ser inte skogen för alla träd.
Det verkar som att det helt enkelt har varit Läppen som varit problemet.
Så antagligen har den funkat så länge det brunnit undan snabbt och matningen inte varit för mycket. Därför det inte funkat på 1/1 varv.
Råkade nämligen se att det vid varje matning blev stopp när brännaren hunnit bli varm.

Tog bort läppen och sänkte till de inställningar jag hade med förra fläkten och brännaren har nu hållit sig igång utan bekymmer och utan att fylla röret.
Får nog finjustera det lite men nu verkar det iaf som att allting funkar som önskat.

Tackar för alla svar och tips! :)
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Tji fick jag..

Tittade till brännaren för att njuta lite över hur bra den funkar och ser då att röret åter igen är fullt med pellets.
Kan nu konstatera att det nog är exakt som du skrev; Stegatorparn.
Då är bara frågan varför blir det så här helt plötsligt med den nya fläkten?
Är det kanske så att det är sämre tryck i den nya och därför måste inställningarna vara högre?
Så hur rattarna stod innan spelar egentligen ingen roll?

Tänker iaf slå över den på modulerat läge i väntan på att man kan komma på varför det blir så här. Tänker att det då borde funka felfritt med fullt ös i fläkten, eller tänker jag fel?
Att läppen inte är på plats verkar ju hjälpt lite i Lågeffekt eftersom den faktiskt lyckats funka så i ett dygn nästan.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av stereotypen »

Vrid upp den blåa potten till kl 12 så får du bra med lufttryck....

Kan du inte byta BIOS-chip med polaren som oxå kör likadan brännare?

Får han samma symptom är det ju inget snack om vad som felar.....

Kan det vara så att du har någon trasig komponent på kretskortet som gör att efter viss tids strömsättning så skickas det kontinuerlig ström till motorn så den bara matar på.......
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Att den blå ska vridas upp för att få bra med luft vet jag. Är ju så jag fått köra nu hela tiden.
Men saken är den att innan så var den inställd på ca kl 7-8 och förbrukningen av pellets var väldigt låg.

Kan tyvärr inte testa biosen med kollegan då det inte är en kollega som är stationerad i närheten eller bor i närheten.

Men som sagt. Kanske är det så att den gamla fläkten faktiskt hade mer tryck redan vid kl 7-8 än vad den nya har?
Vill minnas det till och med är något motstånd på denna fläkten som inte den tidigare hade.

Iof så ska jag kanske inte klaga på förbrukningen insåg jag när jag pratade med kollegan. Har nu under tiden det varit kallt och förbrukningen hög legat på runt 8-10 säckar per vecka. Han låg på betydligt mer.
Iof två helt olika hus så det är ju inte riktigt rättvist att jämföra.
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Då var det dags igen. Pelletsbrännaren har åter igen startats upp. Denna gången med ny slang från skruven till brännaren, nytt gavelrör i brännaren och nytt roster.
Har nu ställt över den på lågeffekt igen och självklart så är problemet kvar!
Brännaren går ungefär en gång om dagen för tillfället, har solpaneler som gör jobbet eftersom det är en solig höst. Så några fel blir det inte att brännaren känner av. Utan den går hur fint som helst och när den är klar så är där en massa pellets i röret/slangen.

Kan det vara fotomotståndet som spökar?

Är det verkligen ingen som haft liknande problem som lyckats lösa det?
Tycker det är konstigt att detta problemet uppstått efter fläkt/bios bytet.
Är biosen kanske dålig? Är det kanske fläkten som helt enkelt är kass?

Hade varit väldigt skönt att lyckas lösa detta och för första gången med detta system ha en vinter utan bekymmer.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det låter ju som att det är BIOS:en som är roten i problemet..
Har du varit i direktkontakt med Värmebaronen?

Skruvens vinkel, slangens längd och vinkel samt fallrörets vinkel kan också spela spratt.
Har du fallröret riktat rakt bakåt?

En bild på anläggningen är alltid bra om du har möjlighet.
Den kan beskriva saker som kanske inte framgår av det du skriver.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar