Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Antingen är det slarv av mig eller så medföljde det inte. Men ska allt se till att fixa till det där imorgon.
Inte för att jag tror det kommer hjälpa då den gamla isoleringen var delad på. Trodde den var sönder när jag bytte.
Men man kan ju alltid hoppas
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Har nu kollat packningen och den var ju naturligtvis fixad. Så antingen har jag gjort det eller så var det så när jag fick packningen. Hur som så kändes det ju kul att skruva isär brännaren igen i onödan...
Men har nu, eller rättare sagt hade, hittat en inställning som funkat. Fläkten får stå rätt högt men pellets matningen kan hållas rätt sällan. Kör just nu på 17 sek och då har det funkat utan stopp.
Så man får väl vara glad för det lilla?
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Känner mig inte nöjd med det lilla så jag klurar vidare här.

Vad har ni andra för fläktar och viktigast av allt, hur många skruvar är de fästa med?
Börjar tro mer och mer att det är här felet ligger.. Har iof haft mina teorier förr som varit helt fel..
Tänkte därför höra med er här hur era fläktar sitter. Har nämligen bara två skruvar i min. Finns bara två gängade hål att fästa fläkten i. Kan det vara det som ställer till det eller har alla det så?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Stegatorparn »

Min är också fäst med två skruv.
Skulle det läcka lite mellan fläktens fläns och brännarhus, så är det betydelselöst.
Hade fläkten gått på max och luften ändå inte räckte till förbränningen, kunde det vara idé att leta läckor.
Så länge potentiometern inte är i ändläget är det lugnt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Får kanske acceptera det känner jag.
Men tycker att det är väldigt lite skillnad från att köra hög förbränning och det lilla fläkten står lägre nu vid låg för att den ska funka. Om man säger att max är klockan ett så måste jag iaf vara över klockan elva för att den ska funka där ute.
Med förra fläkten så hade jag den runt klockan sju-åtta. Då gick brännaren väldigt snålt sen gav jag ju upp förra vintern och körde på hög.
Är det bara så att jag helt enkelt stirrar mig blind på att man skruvade mer med förra fläkten? Dvs mindre snurrande har samma verkan med den nya? Hur som så får jag nog allt acceptera det hela och ge upp nu känner jag. Helt enkelt vara nöjd att den överhuvudtaget funkar.

Provade igår att täta runt fläkten så att det inte läcker ut något, och mycket riktigt så spelade det ingen roll..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Stegatorparn »

Om man jämför fläktarna på ditt foto, så ser den nya fläkten mindre ut än den gamla.
Det borde innebära att den nya behöver lite högre varvtal för att leverera samma luftmängd som den gamla och därmed skruvas upp något mer på potentiometern.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av GoForIt Pellets »

Den tanken har jag också funderat på..
Finns det något angivet luftflöde i den nya fläkten i förhållande till den gamla?

Fast ligger den så högt som du beskriver på lågeffekt, så är väl frågan om den kanske klarar toppflödet som krävs vid högeffekt?

Vi har kvar vår original Torinfläkt från 2003. Jag har inte ens blåst rent den (men det ligger på "Att-göra listan")
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Lurvas
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 08 nov, 2012 13:24
Ort: Blekinge

Re: Fylls med pellets efter ny fläkt/ny bios

Inlägg av Lurvas »

Det där med storleken på fläkten har jag inte ens tänkt på. Noterade när jag tog bilden att det var ett mindre hål i den nya men inte mer tankar på det. Det stämmer ju säkert som ni säger. Den måste stå högre och jag får helt enkelt sluta stirra mig blind på de gamla inställningarna och istället justera utifrån den nya fläkten.
Det kan ju mycket väl vara så att det lilla jag har kvar upp till max på fläkten gör lika mycket som det längre avståndet gjorde med förra fläkten. Biosen borde ju göra någon skillnad.

Har inte sett några specar på fläktarna men det borde man ju kunna leta fram på nätet?

Jag får hur som tacka för alla svar. Nu ska jag se till att ställa in den så att den helt enkelt funkar i vinter och försöka att inte tänka mer på detta.
Ska hålla koll på förbrukningen och jämföra med förra vintern. Ska försöka komma ihåg att återkomma till våren med resultatet.
Skriv svar