Vikingbio brännare som krånglar lite....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Lothigius
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 23:30
Ort: Laholm

Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av Lothigius »

Hejsan alla pelletseldare i lilla landet lagom :)

Har kollat runt lite på forumet och fått mycket tips & trix härifrån, så nu beslöt jag mig för att bli medlem här.

Tänkte berätta min historia med Vikingbio brännaren och se vad ni kan ha för lösningar till problemen jag har med brännaren.

Jag och sambon köpte vårat hus i juni i år och i huset finns det en Diom elochved 20 panna från 1981 och på den sitter det en Vikingbio brännare från 2003, Mafa pelletsförråd samt STORT pelletsförråd för lösvikt.
motdragslucka finns också i kanalen.

Har aldrig tidigare befattat mig med pelletseldning och tyckte detta var intressant så vi började att prov elda lite i juli för å få en uppfattning om hur det fungerar. sagt och gjort inga större bekymmer DÅ..
Sen kom hösten och vi började att elda med pellets igen från att ha kört på elpatron hela sommaren. Samtidigt installerade jag en kamin i huset i hopp om att kunna få ner pelletsförbrukningen till vintern.
Pelletsen innhandlar vi från ett stort sågverk i knäred (mycket god kvalitet, vit å fin pellets). tidigare husägarn körde på Laxå Pellets.

Så till problemet/problemen.

Körde med ett lite halvslitet roster till en början å när detta sa upp sig så införskaffades ett nytt på en rörfirma i grannkommunen. Det nya rostret varade dock bara en månad knappt 600kg pellets innan jag hittade sprickor i flänsarna. (Sotar brännaren varje vecka och håller ca 60grader i pannan) tyckte det verkade riktigt märkligt så jag kontaktade rörfirman å dom i sin tur kontaktade VB som skickade ett nytt på garanti. Tog i samband kontakt med en rör firma på hemorten för rådfrågning och som ny kund. Han tyckte också att det verkade konstigt att det bara höll en månad. Så han tittade förbi hemma och testade med att ställa brännarren på högeffekt ist för modulerande som den var på innan. Dagen efter när jag kommer hem har tändelementet lagt av, ringer rörfirman och hämtar ett nytt som jag byter omgående i samband med detta svetsade jag ett par sprickor i det inre brännarröret och en spricka i gaveln som han trodde kunde påverka luftens riktning och därmed ha påverkan på rostret. Bilplåtslagare som man är så löser man det mesta med svets å kap :) Nu 2 veckor efter att det nya rostret och dom andra reperationerna utfördes såg jag idag att gavlen på rostret börjat ta stryk. kan detta ha med Högeffekt läget att göra ? och i samband med att vi slog över till högeffekt läget så går det åt betydligt mer pellets fastän det inte är minusgrader och att vi eldar i kaminen. tips och ideer på hur jag kan göra för att få en god pelletsekonomi samt att den inte käkar roster ? är lågeffekt ett alternativ ? enl rörmokaren går brännaren bäst när den går högeffekt är det så ???

tacksam för svar synpunkter och åsikter. Jordvärme känns som ett nära alternativ eller en renodlad pelletspanna.

MVH Pierre
Diom elochved 20 -1981
Vikinbio brännare -2003
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av Stegatorparn »

Räcker låg effekt för att hålla huset varmt skall du köra på det.
Ger bättre bränsleekonomi och lägre rökgastemperatur.
En brännare som får för mycket luft käkar stål, så jag tror din brännare är felinställd.
Gjorde installatören som ställde in högeffekt någon rökgasanalys?
Dom flesta här på forumet har inget större förtroende för servicemän utan skall ett jobb bli rätt gjort, får man göra det själv.
Om du söker lite på forumet så hittar du tips hur man ställer in brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av bergatorparen »

Brännaren får tydligen alltför lite bränsle i förhållande till luft. På högeffektsläget är fläkten fast inställd och kan inte ändras, så där är det enbart matningen som kan justeras. Justera denna så att den matar fram ca 417 gram pellets per 6 minuter. Då skall effekten vara 20 kW och när du sedan slår över till lågeffekt, har du redan rätt matning. Justera då enbart fläkten så här: Vrid ner fläkten till synlig rök visas när du tittar in genom dragavbrottet/dragregulatorn - INTE genom någon lucka på pannan för då stör du förbränningen. Nu vrider du så fläkten långsamt upp tills den synliga röken nätt och jämt försvinner. Har du tillgång på sotpump skall sottalet ligga mellan 1 och 3. Askan skall vara antracitgrå och kan även ha inslag av kakaofärg. Om lågeffekten räcker för att driva pannan och förse huset med dess behov av värme och familjens behov av tappvarmvatten, så kör på det eftersom långa gångtider ger bättre verkningsgrad som ger lägre pelletsförbrukning och därmed trevligare eldningsekonomi. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av GoForIt Pellets »

bergatorparen skrev:..På högeffektsläget är fläkten fast inställd och kan inte ändras..
På en brännare från 2003 (som vår) så kan luften justeras för såväl hög- som lågeffekt..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av stereotypen »

Min från -06 oxå.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Lothigius
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 23:30
Ort: Laholm

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av Lothigius »

tack för alla svar hittills :) har också funderat på alldeles för mager blandning. angående luften så finns det ett luftvred för högefekt på min 2003. då borde det ju gå att ställa? Vi är bara 2 vuxna i huset plus att vi eldar i kaminen så lågeffekt borde ju räcka ?

skall ut å resa över nyår så vill inte mixtra för mycket med brännanren nu när den funkar, så jag får ge mig på att justera blandningen efter nyår :) tack så hemskt mycket för svaren

MVH Pierre
Diom elochved 20 -1981
Vikinbio brännare -2003
Lothigius
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 23:30
Ort: Laholm

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av Lothigius »

satt och funderade på vad dragbegränsaren har för betydelse till detta och om den är rätt inställd ? sitter en Wöma wsb-1 i skorstenen hur skall en sådan stå och hur fungerar detta/denna ??

Mvh Pierre
Diom elochved 20 -1981
Vikinbio brännare -2003
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av Eldvin »

Draget i skorsten ska transportera bort den rök som bildas tex 100 liter per minut,om draget är 300 liter så drar 200 liter kall luft genom brännaren och kyler så väl panna som brännare vilket ger en sämre verkningsgrad för att värme som skulle vart i huset hamnar utomhus. Förbrännings temperaturen blir för låg å då går det åt mer pellets för kompensera för den värme som "gick upp i rök. Dragbegränsaren släpper i stället ut dom 200 literna direkt ut i skorsten. Man mäter undertrycket i stosen på pannan FÖRE dragbegränsaren,eller ännu bättre! I eldstaden, så man har ett litet undertryck vilket man mäter i Pa,mbar,hpa vilket man vill,typ som mm,cm,dm.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av Stegatorparn »

En bild på Wöma wsb-1 skulle underlätta.
Är det en WZB-1 så är inställningsområdet 10 - 26 Pa.
Ställ den på min, alltså så lättrörlig som möjligt, vilket passar pelletseldning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av bergatorparen »

GoForIt Pellets skrev: På en brännare från 2003 (som vår) så kan luften justeras för såväl hög- som lågeffekt..
Bra det, för på min går det inte. Jag HAR försökt - till ingen nytta. Man gör små förändringar hela tiden: På min finns en switch för att slå av/på startfördröjning, på de senaste modellerna, har denna switch börjat ställa om mellan 1/3 och 1/1 varv på matarskruven istället - medan startfördröjningen enbart ställs via vredet. Sedan finns det olika mjukvaror som bestämmer hur n-n-nervös temperaturavkännaren skall vara. Så det finns ingen slutgiltig katekäs för vad som finns eller inte finns på Viking Bio. Skillnaderna syns dock inte alltid. Man får som regel läsa sig till dem.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag skulle också önska att man hade "döpt" de olika versionerna till typ 1.1/1.2 eller något.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Vikingbio brännare som krånglar lite....

Inlägg av bergatorparen »

Ja, det är du inte ensam om. Det är förvirrande så som det är. Som tur är så har de inte "horat" med själva chassit så delarna är de samma - om man bortser från rör och roster som uppgraderats - men de är inte modellbundna så de passar lika gott för en 2003 som en 2012.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar