Val av beg. panna till VB?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Noz »

Hej igen alla kunniga och hjälpsamma experter/nybörjare :wink:
Det var ett tag sedan jag var härinne och härjade och då var det i denna tråden :evil:

Nu är det som så att vi är inne på 2á vintern med våran underbara CTC Total -83, den fullständigt älskar pelletsen, det gör å andra sidan inte jag men nu har vi tagit ett beslut att försöka byta ut pannan till en mer effektiv rackare, men frågan är då vad :?:

Det nämns några i tråden ovan men för att ställa lite mera "krav" så ligger budgeten på max 10 000 för pannan, rörmokare har vi 3st så den kostnaden behöver inte räknas in, likaså en elektriker finnes så den kan vi också ta bort, så ber om färska råd vad som kan vara en bra investering.

Anledningen är att pannan är inte effektiv och den kanske klarar av en vinter till känns det som, om inte annat så klarar vi inte av den mer än en vinter till, det är förbannat tradigt att behöva aska ur den var 4é till 6é dag beroende på hur vädret artar sig.
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av msh16 »

Hej
Tittar också efter pannor ibland. Det billigaste jag sett var en Focus PE20 för 12000.
Den pannan är lång och behöver ett högt pannrum. Dessutom horisontella rökgångar som ska sotas rätt ofta.

Tror inte du får något annat än en oljepanna för under 10000 för vi är många som snabbt skulle nappa om det någon gång dök upp ett fynd.
Vill man inte betala så blir man utan.

Är nog lättare att få tag på en komplett anläggning med både brännare och panna hos någon som får fjärrvärme. Då får du kanske allting modernt på en gång och slipper harva med brännaren varje vecka.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Noz »

Hej, precis som du säger så är det rätt omöjligt att få tag i en effektiv pelletspanna under 10 000kr men tanken är att skaffa en såpass billig och mer effektiv panna än den nuvarande, inte sagt att det måste vara en pettespanna, dock skulle det vara bra med en sådan såklart :wink:


Dock så får den inte vara för hög, vi har kanske 50 cm upp till tak idag med Totalen tyvärr, men det kanske går att göra om rördragningarna då det är de som gör höjden besvärlig?
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tycker ju att vår JOKER från Värmebaronen fungerar bra tillsammans med Viking Bio.
Lätt begagnade pannor går på Blocket för små pengar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av lövet »

Håller med GoForIt Pellets att Joker och Comet funkar bra ihop med Viking Bio.Här har du en komplett anläggning för 10000:-bjud på pannan vet ja, eller köp allt och sälj resten.
http://www.blocket.se/alvsborg/Pelletsp ... w=1&last=1

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Noz »

Ja, eftersom jag inte tillbringar alltför mycket tid vid datorn som förr så gick jag miste om pannan men å andra sidan är det inte aktuellt innan sommaren börjar närma sig så tid finns kvar som tur är.

Joker och Comet har jag för mig att du tipsade om sist Goforit, hej igen och tack för alla råden ang. den förra tråden.

Som sagt, det är inte hållbart med denna totalen, tror jag, vi hade förhoppningar om att klara av vintern med 4 pall pellets (OPTIMISTISKA VI), vi är inne på den sista pallen nu och 2 pall kommer beställas denna månad för att klara av behovet.

Vi har även installerat en braskamin på övervåningen (gick inte installera på nedervåningen tyvärr) som värmer den delen, elementen går på halvfis/cirkulation mer eller mindre bara då vi kommer installera värmeförflyttare, tanken var att det redan skulle vara klart men som allting drar renoveringen ut på tiden :roll:

Men jag skall hållla koll. En fråga till, har Comet/Joker inbyggd vattenberedare eller måste det till Acctank?


*edit
Hittade faktiskt en, http://www.blocket.se/sodermanland/Varm ... w=3&last=1
Kanske för dyr? Pruta?
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Joker/Comet har inbyggd beredare.

Med tanke på att pannan du länkade till aldrig varit eldad i så får väl priset anses som rätt.
Vi gav en bit över det dubbla för 10 år sedan för våran vill jag minnas..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av lövet »

Går säkert att pruta lite på det priset skulle jag tro. :-)

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av sänkan »

Stopp nu Noz stanna upp ock tänk! Låt dig inte förföras av värmebaronenfantasterna. :)
Joker och Comet är höga pannor för det första och du behövde en låg panna.
Joker, Star och Comet är precis lika mycket oljepannor som CTC 1100, CTC 1200 och Nibe City.
Mer än 3500 ska du inte betala för en oljepanna även om den är ny.

Mät upp höjden till rökröret på totalen och gå in på http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/ och ctcvarme.se. Läs handböckerna för dessa pannor och titta på måtten så får du se hur den kommer att passa i ditt pannrum. Kan du palla upp pannan och använda samma hål för rökröret i skorsten som totalen har sparar du arbete. Nibe City som är den bästa av de här fem pannorna sotas nedifrån luckan, CTC 1100 sotas uppifrån.
De blåa Nibe City är från år 2000 och framåt, de röda är äldre. Lägg märke till utseendet bara. Nu har nibe gjort en fuling och döpt om den värdelösa pannan Nibe Attack till Nibe City som inte tillverkas längre. Man ser lätt skillnaden. Inkludera tidigare modeller när du söker på nibes sida.

Kan du göra allt jobb själv med installationen så stoppa in en CTC 1100 eller Nibe City. Blir dålig affär om du ska betala för installationen.
Mitt råd är köp en komplett begagnad pelletspanna med modern brännare och sälj brännaren innan brännarröret behöver bytas för du är ju redan trött på oljepannor. Det blir dyrt att vara för snål. :)
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Noz »

Men vi har ju nyss skaffat oss en VB-brännare, årsmodell 2010 och jag är SJUKT nöjd med den varför byta ut den? Är den för gammal?

Jobbkostnader är ingenting som jag betalar för som sagt, det enda som skall betalas för är som sagt pannan, och pris kontra effektivitet är såklart A och O men fakta är att CTC Total är totalt värdelös i sammanhang med pellets :evil:

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av sänkan »

Har du så ny brännare så ha den kvar och försök få tag i en panna utan brännare.
Har du riktig tur kanske du får tag på en Nibe Pellux av den gamla modellen utan automatsotning. Kostade ny bara drygt 22000 och den är inte så hög.
I en pelletspanna kan du köra brännaren på full effekt men i oljepannor får man dra ned på effekten.
Med en VikingBio i en oljepanna som VB Star, Nibe eller CTC får man kapa bort en bit på turbulatorerna eftersom brännaren knappt går under 15 kW och det är för mycket för en oljepanna.

Behöver du inte betala någon installatör så blir oljepanna en billig uppgradering men fortfarande samma jobb med asktömning och sotning.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av lövet »

Min ger 13.7kW på lågeffekt.Kör bara på låg effekt och har satt har in tre långa turbolatorer vilket gjorde att förbrukningen gick ner,sen kan man köra 2-3veckor om man vill utan att sota vilket tar c:a 10-15min att göra. Så Joker eller Cometpannan funkar mycket väl som pelletspanna tycker jag.

//Lövet :)
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av GoForIt Pellets »

JOKER är 1722 mm hög med det överliggande rökröret inräknat.
Leveransutförande 15-25 kW effekt enligt tekniska data i Värmebaronens manual.

Vill du ha hela manualen för att kika i, så skicka e-postadress via PM.

Svärföräldrarna har en NIBE City som de också kör med en Viking Bio.
Enligt både min och svärfars uppfattning är vår JOKER definitivt att föredra.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av sänkan »

Nu Noz är det dags att agera!
http://www.blocket.se/vasternorrland/Pe ... ?ca=10&w=3

Sälj den gamla stökiga janfire Flex A för 4000 och montera din egen rätt så nya brännare.
Du kommer inom budget för en toppenpanna.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av lövet »

Noz kan detta vara något ? http://www.blocket.se/kronoberg/Pellets ... ?ca=16&w=3


//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Skriv svar