Stor skidbacke framför rostret

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Stor skidbacke framför rostret

Inlägg av Duetten »

(Visserligen har jag ställt frågan tillsammans med andra vid ett tidigare tillfälle men vill öppna för mer kommentarer genom att göra det till ett eget ämne)

Hur stor "skidbacke" har ni framför ert roster efter c:a 1 veckas förbränning? Min ser ni nedan:

Bild

Kanske lite svårt att se storleken, men den är minst 4-5 cm hög. Orsaken till min fråga är att detta är ett relativt nytt fenomen för mig trots 6 års drift. EN liten hög har jag nog alltid fått men inte så här stor. Nyligen bytte jag yttre brännarrör (första gången sen installationen) samt ny lucka till min CTC100 pga att luckan slagit sig. Jag tycker inte minnas att jag kommit åt något reglage under mekandet. Jag har inte heller bytt pellets eller gjort något annat (enbart nytt roster och ny flamsensor=diod) som borde ha kunnat inverka på detta.

Någon kommentar? Får även ni andra så här stor skidbacke?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Stor skidbacke framför rostret

Inlägg av Thomas_P »

Den där skidbacken har väl alla, antar jag. Själv tycker jag att skidbackens form eller storlek ändras beroende på vilken pellets man eldar med. Jag har eldat med pellets där brännarröret/rostret måste rensas för att anläggningen inte ska stanna, till sist. Just nu eldar jag med Fågelfors och med den känns det som att skidbacken når en viss storlek och sen blir den inte större, det som tillkommer följer med ut ur röret i stället.

Även om jag skulle missköta anläggningen så skulle den troligen inte stanna för att brännarröret eller rostret korkade igen p.g.a. för stor skidbacke. Det känns som att den skulle nog brinna tills askan nådde upp och var i vägen... Sen är det så att jag tycker att Fågelfors ger en hel del aska, men det är ju en annan fråga.

Om du har eldat i sex år och nyligen bytt brännarrör så har du haft en god harmoni i grejorna, det är bara att gratulera :D Hoppas att det fortsätter så med det nya röret.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Stor skidbacke framför rostret

Inlägg av GoForIt Pellets »

Som jag tror jag skrivit tidigare så tycker jag det ser fullt normalt ut.
Precis som det ser ut i vår brännare.
Fläktens hastighet och om du kör med konstant högeffekt påverkar liksom pelletskvalitén.
Märkligt att du upplever förändring..

Gällande det yttre brännarröret, så har vi fortfarande originalet från 2003 kvar.
Aldrig bytt. Jag kan inte heller notera några skador på det.
Det inre röret däremot byttes 3 gånger innan det nya tjockare kom dit 2009.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stor skidbacke framför rostret

Inlägg av bergatorparen »

Mount Ashberg som jag kallar skidbacken varierar med materialet i pellarna och med förbränningskvaliteten. Bra förbränningskvalitet = mindre skidbacke, sämre förbränning ger högre beroende på att det då blir mer "byggnadsmaterial" tillgängligt. Pellarna spelar stor roll, inställningarna lika så och givetvis driftsförhållandena i övrigt (långa eller korta driftstider/ kallt ute/milt ute och givetvis dragförhållandena som ju varierar lite - även om man har en bra dragbegränsare - den kan ju justera bara neråt, den kan inte öka draget om det är dåligt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar