Hjälp en nybörjare! :)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Sandström
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 24 feb, 2013 23:04

Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Sandström »

Hej. Har en Viking bio brännaren som jag kört sen i höstas. Köpte huset i somras. Så är rätt grön på det här. Nu har den börjat krångla. Matarskruven skar men nu är lagret bytt. Satte igång och rök gick "baklänges" och kom upp i bingen, förrådet. Och på rostret ser det ut som halvbrända pellets. I gen "kaka". Nästan lite vitt i kanterna. Vad har hänt? Köpt nytt inre rör och tändelement så det ska bytas nu för röret va spräckt vid gaveln. Beror problemet på detta eller är det nån som har en annan idé? Tacksam för all hjälp och överlycklig över den här sidan som hjälp! :):):)
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Eldvin »

Går röken bakåt så är det för ont om plats för röken framåt. Om du har bruksanvisningen på brännaren så läs igenom den. Antingen går brännaren på för hög effekt,för hög matning,eller har du dåligt drag i pannan av någon orsak. Skulle vara intressant och veta lite mer om va panna osv som du har för ge nått korrekt svar.
Sandström
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 24 feb, 2013 23:04

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Sandström »

Pannan är en Parca norrahammar, norah 3000. Tänkte om de kunde va tätt i skorsten men sotarn va ju här för bara 2 mån sen. Å allt jag kommer åt i pannan har jag rengjort så gott jag kan. Bruksanvisning de har jag men hittar inget i den. Brännaren stänger av direkt å larmar för "hög temperatur i fallrör". Kopplade bort den sensorn för att kolla men då kommer röken i bingen. Verkar nästan bli "för" varmt i inte röret oxå? Kan det stämma?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Välkommen till forumet..

Läppen som hänger vid gaveln upp mot fallröret hänger där den ska?

Byt röret för att utesluta att problemet ligger där.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Sandström
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 24 feb, 2013 23:04

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Sandström »

Tack :) ja läppen ser okej ut. Skickade efter nytt rör så ska byta det så fort som möjligt :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Stegatorparn »

Förmodar att brännaren sitter i oljebrännarhålet.
I en Norah 3000 kan du köra max 15 kW så det är låg effekt läget som gäller.
Kolla så anslutningar panna - rökrör - skorsten är täta och att ev. spjäll i rökkanalen är öppet.

Finns det tillräckligt stora tilluftsöppningar i pannrummet?
Den fria arean skall vara minst lika stor som skorstensarean.
Testa att öppna ett fönster eller dörr mot det fria.
Under drift skall brännarens fallrör bli högst lite handljummet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Eldvin »

Kan det va så att när du fixade mataröret så ändrade du vinkeln?? Att skruven ger mer pellets än den gjorde innan??Kolla hur baffeln sitter i pannan,Öppna vedluckan,i taket sitter en plåt som går att dra ut,den går att sätta i på två sätt,ett för olja ett för ved.Mellan olje sidan och ved sidan sitter en liten kanal som kan va tät.Öppna och kolla.När började problemen?? Om det sitter ett spjäll på pannan så ta bort det och kasta det.
Sandström
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 24 feb, 2013 23:04

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Sandström »

Okej nu har jag bytt inre rör, yttre rör, packningen och tändelementet. Satte igång å de verka hoppa igång men börja sen ryka lite i skarven mellan brännaren å pannan å på rostret ligger det som förkolnade pellets. Inte uppeldade. Försökte lägga med bild men den är för stor.... Suck.. Nu ger jag snart upp å börjar elda upp möblerna istället :)
Sandström
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 24 feb, 2013 23:04

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Sandström »

Å förresten, läppen hänger där den ska. Tillluft finns det nog så det räcker. Flera ventiler och en kattlucka. Matarskruven sitter i samma läge som den gjorde innan... Den är oxå inställd på lågeffekt... Å vill passa på att tacka väldigt mycket för era svar!!! Betyder mycket för en nybörjare de :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Stegatorparn »

Har du kollat startdosen?
Verkar vara lite problem med draget.
Hur kunde det ryka in mellan panna och brännare om du bytt packning?
Kolla om andra luckor är otäta och stjäl nödvändigt drag.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Stegatorparn »

Här finns en manual för din panna http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... 9505781250
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sandström
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 24 feb, 2013 23:04

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Sandström »

Men Gud va snällt!! Här ska pluggas nu så kanske jag fattar :) och det rök ut från själva pannan. Mellan pannan och luckan ser jag nu...
Sandström
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 24 feb, 2013 23:04

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Sandström »

Så här ser de ut på rostret...
Bilagor
image.jpg
image.jpg (138.81 KiB) Visad 3208 gånger
Sandström
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 24 feb, 2013 23:04

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Sandström »

Kollade instruktionen och den där baffeln... Den finns inte...???
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp en nybörjare! :)

Inlägg av Stegatorparn »

Det är visserligen normalt att det blir kvar aska på rostret men av askresterna att döma ser det ut som att du ska öka fläkten lite.
Jag har råkat ut för liknande där det samlas rester närmast bakre gaveln.
Min teori är att det inte blir tillräckligt varmt vid bakre gaveln pga att det samlas lite för mycket pellets.
Pelletsen hinner inte brinna upp innan ny kommer varför det stundtals kan bygga på och t.o.m. täcka springan för flamvakten.
Mitt tips är att dra ur flamvakten en kort stund och kolla om du ser någon pellets täcka springan.
Ser du pellets, så öka fläkten lite.
Vänta 10 minuter innan du gör nästa koll.

Nu vet jag inte hur din panna ser ut invändigt, men det bör gå att klippa till en plåtbit till baffel om det finns något kvar att hänga upp den på.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar