Nytt problem, misslyckad start, LÖST!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Nytt problem, misslyckad start, LÖST!

Inlägg av Blomkvist »

Se sista inlägget för de nya problemen

Hej, tänkte börja med att säga att jag är rätt så färsk på pelletsbrännare, bara bott i huset i två månader. När vi flyttade in var det inre brännarröret trasigt (vilket jag inte visste).

Har sotat panna och brännare 1 gång i veckan under de 2 månaderna som vi bott här och har bara fått någon enstaka misslyckad start under den tiden, det har alltid varit 6-7 dagar efter jag sotat. I övrigt så har det fungerat riktigt bra. I helgen så ville den inte starta längre så därav köpte jag ett nytt inre rör. Då tände den upp iaf och alla pellets som låg på rosteret var brända/svarta.

I tisdags så beställde jag ett nytt inre brännanrör (utan gavel) som anlände igår, bytte ut det igår kväll efter lite mek och svordomar. Tycker att gaveln som satt på var i riktigt bra skick, det yttre brännarröret var det inte heller något fel på så de blev inte nytt. Monterade sedan tillbaka allt och startade upp brännaren men fick misslyckad start, då var det så sent då jag kom hem sent från jobbet att jag inte orkade göra något utan gick och duscha och lade mig.

Har nu ikväll efter jobbet hållit på lite och blir inte klok på det hela. Har inte ändrat på något men nu vill den inte starta längre, får hela tiden misslyckad start. När jag slår av brännaren efter misslyckad start och viker ut den så är något enstaka pellets lite ljusbrun men alla är så gott som obrända.

Jag mätte upp startdosen vilket var strax över 2 varv (45g) ökade den för att testa till cirka (70g) men ingen skillnad. Fallluckan sitter som den ska, pelletserna lägger sig på rosteret och även det sitter som det ska.

Vid uppstart lyser/blinkar en röd lampa i intervaller tillsammans med en grön på ett relä, vilket jag efter en massa sökning här indikerar på att startelementet fungerar som det ska om jag förstått det hela rätt. Med kablarna på startelementet mäter jag upp cirka 86ohm, tog bort från det ena elementet och då blev det omkring 170 ohm. Tog inte bort från det andra då det är så svårt att komma åt genom luckan under utan att montera bort hela elementet men även det bör ju mäta upp 170 ohm om man tar bort den blå & svarta kabeln.

Vet inte hur en motdragslucka ska se ut men jag tror inte att jag har någon. Switchen för skorstensdrag är ställd på normalläge 0 till -10 Pa, ska jag testa att slå över den till -10 till -15 Pa? Blir inte klok på det hela, den verkar ju vara hel iaf men efter att jag bytt till ett helt brännarrör så fungerar det inte längre.

Tips på vad jag kan göra?
Mvh, Andreas
Senast redigerad av Blomkvist den lör 28 sep, 2013 00:01, redigerad totalt 4 gång.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Ställ in switchen för högt drag så ska den tända om allt är rätt monterat.
Det är viktigt att rostret sitter rätt så att det är tätt mot röret.
Sitter tändelementet fast med en genomgående skruv?
En dragbegränsare skall du absolut skaffa. Den är nödvändig för att brännaren skall arbeta under konstanta förhållanden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Testade med swithen för högt drag, blev marginell skillnad. Rostret sitter hur bra som helst, ligger så nära röret det bara går, har fixat en ny genomgående skruv som håller ner tändelementet.

En dragbegränsare ska jag installera så fort jag fått ordning på detta. Börjar bli tokig, förstår inte vad som är fel.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Startdosen rekommenderas vara 110-120 gram.
Du kan ju prova att höja den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Visst kan jag testa att höja startdosen men om pelletsen är obränd så spelar det väl ingen större roll hur stor startdosen är?

Fan vad irriterad jag blir när jag inte förstår mig på saker riktigt.. kommer inte bli många timmars sömn inatt kommer väl sluta med att jag försöker justera om den från början.

Kanske är startelementet som det är fel på ändå =/
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Har du mätt upp tändelementet som du skrev tidigare så är det ok.
Koppla bort skruven från brännaren och lyft bort rostret.
Starta brännaren och kolla om tändelementet blir körsbärsrött.
Elementet får ström i pulser så färgen ändras med dem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Ska jag ha brännaren ute från pannan när jag gör det eller finns det något annat sätt att kolla? finns ju ingen "inspektionslucka" på den.

Direktcitering borttagen. / Roli
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, du plockar ur brännaren från pannan och lägger på golvet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Ok, ska ner och testa det om ett tag. Håller på att fixa lite käk, krävs lite ny energi innan jag fortsätter. Om det är som det ska har du något mer bra tips?

Är det bara en "injustering" som behöver göras isf? Justering för luftflöde för låg & hög effekt, påverkar någon av dessa starten?
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan inte påverka fläkten under startfasen, den ligger fast i chipet.
Det enda jag kan komma på är att det drar för mycket luft genom röret under starten och kyler tändelementet.
På dina tidigare bilder såg det ut att vara beläggningar på värmeslingorna.
Kolla så inte det sitter något som isolerar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Kan det vara så att du dragit skruven genom tändelementet för hårt så elementet ligger mot brännarröret?
Tändelementet skall "hänga i luften" strax under rostrets gälar.
Blir avståndet för stort kanske inte temperaturen blir tillräckligt hög.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Tack för tipsen Stegatorparn, ska fortsätta kolla mer imorgon efter jobbet. Jag ger mig själv helgen till att försöka få fart på det, annars ringer jag firma på måndag som får fixa det hela.

Jag återkommer imorgon.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Stegatorparn skrev:Kan det vara så att du dragit skruven genom tändelementet för hårt så elementet ligger mot brännarröret?
Tändelementet skall "hänga i luften" strax under rostrets gälar.
Blir avståndet för stort kanske inte temperaturen blir tillräckligt hög.
Tror att det kan vara detta som är problemet. Även utan skruv så ligger tändelementet långt ner. På bilden sitter det en skruv som håller ner det men även om jag tar bort den så ligger tändelementet på samma höjd, ingen skillnad med eller utan skruv. Har även testat att starta med och utan skruv och det blir ingen skillnad.

Ska riva isär "brännaren" och återmontera allt igen, går det på något sätt att justera tändelementet när jag monterar det så att det ligger högre?

Edit: Fast nu när jag kollar på bilder med det gamla röret så tycker jag att tändelementet ligger på precis samma höjd som det gjorde förut.

Elmätaren snurrar på lite för fort här hemma nu, det är inge roligt :evil:

Bild

Bild
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
KAN SJÄLV ?
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 24 mar, 2007 15:21
Ort: Västmanland/ Västerås

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

Ursäkta ett dumt förslag.
Men du kanske har vänt isoleringen fel på gaveln
så att inte fotcellen "ser" nån låga. :oops:
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

KAN SJÄLV ? skrev:Ursäkta ett dumt förslag.
Men du kanske har vänt isoleringen fel på gaveln
så att inte fotcellen "ser" nån låga. :oops:
Går det att sätta isoleringen fel? Rätt så säker på att jag satte tillbaka det likadant som det satt innan.

Hittade precis denna tråd, samma problem men hade hade vänt isoleringen fel. Hur ska fotocellen sitta? min "kvalificerade" gissning just nu är att den är ur läge, då samma sak händer hos mig.

Först startat fläkten, sen tänder matar den pellets och "tänder" en gång, några av pelletserna blir bruna, men den etablerar aldrig någon låga.

Bild

Bild

Edit: Så här ska det väl se ut? När det är monterat och man lyser in och kikar underifrån så kan man se fotocellen därinne genom hålet.
Bild
Senast redigerad av Blomkvist den sön 24 mar, 2013 00:58, redigerad totalt 2 gång.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Skriv svar