Viking Bio "misslyckad start"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thservice
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 17:13
Kontakt:

Viking Bio "misslyckad start"

Inlägg av thservice »

Har varit ute på en Viking Bio, den startar helt normalt och går klanderfritt till temperatur avslag.
Men sen när den skall starta igen så i 8 fall av 10 indikerar den misslyckad start.
Har kollat det mesta som ni tidigare har angett som felorsak på forumet men likfan går den inte som den
skall. Det märkliga är det att om jag bryter spänningen till brännaren och slår på den på nytt så
startar den istället i 8 fall av 10.
Kom gärna med förslag.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio "misslyckad start"

Inlägg av Stegatorparn »

Hur ser rostret ut efter en genomförd cykel?
Är brännaren rätt inställd skall gälarna i princip vara fria från askrester.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thservice
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 17:13
Kontakt:

Re: Viking Bio "misslyckad start"

Inlägg av thservice »

Rostret är relativt ny bytt, och ser ganska bra ut men skall prova att byta till ett nytt för att se om det blir någon ändring. Jag glömde kanske att säga att problematiken eskalerade efter ett byte av innerrör.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio "misslyckad start"

Inlägg av Stegatorparn »

Jag avsåg inte rostrets kondition utan hur mycket aska som var kvar.
Misslyckad start beror oftast på att ny pellets lägger sig på en bädd av aska som isolerar värmen från tändelementet.
Ställer du in med instrument så sikta på CO2 11,0-11,5 och luftöverskott 1,8-2,0.
Brännaren behöver lite större luftöverskott för att pellets inte skall byggas upp vid gaveln.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thservice
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 17:13
Kontakt:

Re: Viking Bio "misslyckad start"

Inlägg av thservice »

Tackar för tipset. Jag skall mäta om värdena och prova att justera för lite luftöverskott.
Det här med luftöverskott verkat nästan vara praxis för en del brännare eller vad tycker du?

Glada hälsningar

/TH
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio "misslyckad start"

Inlägg av Stegatorparn »

Brännare utan automatisk uraskning verkar fungera stabilare med ett lite större luftöverskott så att allt verkligen förbränns och lämnar så lite som möjligt kvar på rostret.
Mycket beror också på brännarkonstruktionen. På Viking Bio har jag märkt att ställer man in den optimalt, så bildas lätt en ansamling pellets vid gaveln som ibland kan bli så hög att den täcker för flamvaktens slits.
Brännaren tror då att elden slocknat och varvar ner samt fyller på en extra startdos som förvärrar problemet. Fyren kommer nu att sota och lämna dåligt förbrända rester på rostret, vilket bäddar för "misslyckad start".
Detta fenomen tillsammans med skruvens ojämna matning gör inställningen till en utmaning.
Jag brukar kolla in genom flamvaktshålet då och då för att se om pellets börjar täcka slitsen.
Gör den det går brännaren lite för fett.

Edit: Ställ in den på högt drag också om det inte redan är inställt. Startar snabbare och säkrare då.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Re: Viking Bio "misslyckad start"

Inlägg av Rayyan »

Om man ställer in den optimalt så är det konstigt att det ansamlas oförbränd pellets så till den milda grad att det täcker för slitsenen för lågvakten.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viking Bio "misslyckad start"

Inlägg av Eldvin »

Det är det som är det svåra.När man ställer in brännaren.Ibland så går det bara inte att få till det perfekt,vilket kan bero vilken pellets man kör med,mot vilken panna osv.Kan även bli knas vid alldeles för högt luftöverskott.Så de blir till att prova lite.
Skriv svar