Hjälp de ryker!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sandström
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 24 feb, 2013 23:04

Hjälp de ryker!

Inlägg av Sandström »

Nybörjaren här igen. Nu har pannan gått superbra nån månad efter byte av inre å yttre rör. Tändelement. Packningar å lager i matarskruven. Men nu ryker det ur bingen! Förrådet alltså. Inte bolmar. Mer kommer som ett dis.. Sitter en brandlarm strax över men den har inte utlöst så inte så illa men känns ju Inge tryggt... Vad göra? Vad kan va fel?
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Hjälp de ryker!

Inlägg av sänkan »

Får du inte varning för "hög temperatur i fallrör" som det blev tidigare?
Är brännaren inställd för att bara gå på låg effekt?

Problemet beror på att pannan inte hinner med att svälja den effekt som brännaren går med. Att det blivit sämre nu beror troligen på att temperaturen ute är högre och därigenom så är draget från skorsten sämre.
Enda jag kan hitta på är att sänka effekten på brännaren och se till att pannan är välsotad.

Hur ser det ut i skorstenen? Kan det ha fastnat något som gör draget sämre. Är pipan rak kan man stoppa en kraftig lampa in där sotluckan i skorstenen finns och gå upp på taket och titta ned.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp de ryker!

Inlägg av Stegatorparn »

Dåligt drag!
Vad har du för skorsten och hur hög är den?
När det blir varmare ute blir draget sämre.
Sota pannans alla kanaler och rökrör samt kolla att det är fritt lopp i skorsten.
Nu på vårkanten börjar kajorna att bygga bo.

Ser att sänkan var snabbare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sandström
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 24 feb, 2013 23:04

Re: Hjälp de ryker!

Inlägg av Sandström »

Ja den är inställd på låg effekt.. Fick det rådet när jag hade min lilla renovering. Ska jag ändra på det? Är väldig nybörjare på det här, slags skorsten??? En gammal hederlig murad sådan :) 3 vån med källaren. Meter vet jag inte :) har precis sotat ur allt jag kommer åt. Får mig försöka kolla skorstenen... Men får nog vänta med det tills jg har sällskap ifall jag ramlar ner :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp de ryker!

Inlägg av Stegatorparn »

Din skorsten är nog 9 -10 meter och då ska det inte vara några dragproblem om pipan är fri.
Kolla att alla luckor är täta och att spjället i rökröret är helt öppet (inskjutet).
Brännaren skall gå på låg effekt. Försöker du med hög effekt blir problemen bara värre.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar