Värmebaronen Comet bångstyrig!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Värmebaronen Comet bångstyrig!

Inlägg av shootking »

Har lite funderingar över hur min panna beter sig. Använder en Arduino och loggar temperaturer, tändning och diftstid.

Nu när det har blivit lite varmare så tycker jag ju att pannan borde värma lite mindre. Och det gör den också. När inomhustermostatens inställda temperatur passeras så borde ju framledningstemperaturen sänkas i radiatorslingan. Men ibland så höjs framledningsremperaturen helt utan märkbar anledning.

Idag nyligen vid 13-tiden så höjdes framledningstemperaturen från "tomgång" på runt 20 grader till runt 30 grader. Utomhus är det ökande temperatur konstant sedan 05.00 imorse. Inomhus har det varit över 20 grader (just nu 21 grader) sedan 05.00 imorse. Jag ser ingen synbar anledning till varför pannan får för sig att värma huset just nu??? Vi har ett 60-talshus som är känsligt för solinstrålning, blir mycket varm på dagaran emellanåt. Jag vill ju definitivt INTE att pannan värmer huset på dagarna. Jag kan förstå ett litet tillskott på nätterna, vilket också verkar ske nattetid.

Kan utomhusgivaren bli "sliten"? Den har ju varit med i 5 år numera? Kan man mäta upp den termistorn på något enkelt sätt? Eller har någon en annan teori över vad som kan vara fel??? Går det se vad pannan "triggat" på, vad det är som gör att den får för sig att värma?
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värmebaronen Comet bångstyrig!

Inlägg av Stegatorparn »

Det första jag misstänker är oxidation i utegivarens kopplingsplint, där det brukar bli dålig kontakt med åren. Den är ju ständigt utsatt för väder och vind.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Re: Värmebaronen Comet bångstyrig!

Inlägg av shootking »

Kollade i manualen. Där fanns en tabell över hur mycket motstånd det ska vara genom tempgivaren vid givna temperaturer. Får ta och mäta upp den imorgon till att börja med.
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Skriv svar