yttre brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

Hej igen!

Att det inre brännarröret kan börja bubbla förstår jag, varmt och kanske fläckvis brännande låga. Det tjocka röret funkar ju för övrigt klart bättre än det tunna...men, nu har det yttre gett sig igen och den här gången bucklat mitt fina tjocka inre så båda är bäst att byta...

Varför ger det yttre röret sig nu flera gånger!? Kan det vara någon tätning som inte blir rätt eller bara blir det så att det nu tunnare yttre ger sig innan det inre gör det!?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Det brukar först bränna hål i inre röret innan yttre röret blir buckligt.
Blir yttre röret deformerat först är det något allvarligt fel.
Kolla att det är en luftspalt mellan inre rör och packningen på brännaren.
Luft från fläkten skall kunna passera till spalten mellan inre och yttre rör.
Kolla att hålen för sekundärluft i inre rörets framkant är fria och att ingen aska samlats i yttre röret när brännaren är demonterad.

Mitt yttre rör är original från 2004 och är i nyskick.

Hur ser slangen till fallröret ut? Är den brun av värmen?
1100 är ju trång och rökgaserna slår tillbaka mot brännaren innan dom går upp i tuberna.
Kan ju vara en idé att montera brännaren på en förlängningsstos så inte röret går så långt in i pannan.
Vilken effekt kör du på?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

Jo, jag börjar också misstänka att något inte är som det ska. Vilken packning menar du? Det sitter ju ett packningssnöre mellan rören men där ska det väl vara tätt?

Jag har en isolerad förlägningsstos till CTC-pannor, bubblorna blir alltid precis innanför luckisoleringen som givetvis går i en miljon delar och då också måste bytas för knappt 400:-...

Vore kul med lite bilder eller sprängskisser där man ser allt så det är rätt monterat, de sprängskisser jag sett har saknat de båda packningssnörena...oroväckande...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

När du lossar klämmorna och drar bak brännaren skall det vara minst 2-3 mm mellan innerröret och packningen på brännarhuset. Annars kommer det ingen luft till spalten och kyler yttre röret.
Alternativet är ju att montera packningen på yttre rörets fläns.
Det är också viktigt att det ligger brickor (2 st) mellan monteringsplåten och fästöronen i inre rörets gavelplåt, så att en spalt på c:a 5 mm skapas. Annars har inte sekundärluften någon chans att ta sig fram.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

Skulle du kunna ta bilder på dessa två detaljer så jag ser att det ser likadant ut här och inga missförstånd blir till?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Här kommer några bilder.
Ser att det ligger 3 st brickor och avståndet är 5 mm.

Bild

Bild

Bild

Klicka på bilden för större format.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

Tusen tack, guld värt! Det där brickorna minns jag aldrig ha sett! Ska nu plocka isär brännaren i atomer för att kolla att allt verkligen sitter som det ska! Packningsssnöret på översta bilden är alltså kring det inre röret? Har du ett snöre till någonstans?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Det är det enda snöret på brännaren.
Sedan sitter det en skör värmetålig packning mellan yttre rörets fläns och förlängningsstosen.
Det är samma material som värmeisoleringen bakom gaveln.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

Märkligt, jag har ett snöre till... Kan det vara årsmodellrelaterat? När du beställer rör, är det datum tom eller from du får beställa?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Mitt rör är av senare modell.
Var sitter dina packningssnören?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

Nja, det var nog inte så speciellt, jag hade ett band mellan förlängningsstosen och pannluckan som föll i småbitar.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Det här borde fungera istället för dyra packningar http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... ner-87468/
CTC-luckan har ju en dyr silikonpackning som borde kunna ersättas med glasfibersnöret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

Det är en annan lustig detalj, min lucka har aldrig haft en silikonpackning och ändå packade jag ur den ur kartongen, bara ett snöre på insidan!?
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

...och nu var det dags för yttre röret igen!?! Märkte när jag sotade idag att röret (vilket man är noga med att känna efter nu för tiden...) börjar kännas konstigt. Det sker alltid på exakt samma ställe, ovansidan precis i den vita packningen som sitter på CTC-luckan. Den här gången hade jag satt snöret på det yttre rörets fläns för att säkerställa *minst* 5mm´s spalt. Jäkligt irriterande!
Nå't är inte ok i konstruktionen! Jag börjar fundera på om man inte skulle ta bort den vita isoleringen på insidan av CTC-luckan men det kommer ju höja strålningsförluster samt kanske värma andra delar man inte vill värma... Det blir ju inte så billigt när man måste köpa delar för ca 2000:- titt som tätt...

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: yttre brännarrör

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det låter ju märkligt...
Vårt yttterrör är också original sedan 2003.

Vad kör du på för effekt Abbe? Har du mätt upp den?
Vad säger rökgastermometern?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar