Viking Bio, igen!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Viking Bio, igen!!!

Inlägg av Panntanten »

Hej igen alla därute! :)

Hoppas ni haft en skön sommar...
Som ni ser är jag tillbaka med nya bekymmer kring min Viking Bio brännare, den fungerade ju jättedåligt i slutet på förra eldningssäsongen, trots all hjälp jag fick av min snälla "granne" Thomas så till slut stängde jag av den helt. Det sista problemet var ju att askan samlades i en hög inne i brännarröret och då stannade den och sa "Misslyckad start", och jag tänkte att fläkten kanske är kass och bestämde mig för att köpa en ny, som enligt annonsen skulle vara till Viking Bio. Men när den kom och jag skulle montera den, så såg jag att kontakten inte passade, så jag började surfa runt på nätet och har förstått att det är rörigt med fläktarna! Min fläkt heter DSG 75-40 och har nummer 084233 och när jag "googlar" på det så visar det sig att den fläkten hör till en PellX-kamin! Jag kan inte förstå varför det sitter en sån fläkt i min brännare!
Så om jag vill kolla om det är fläkten det är något fel på, måste jag kanske köpa en ny sån i stället för den jag redan köpt... Man kan också se på bilderna att båda fläktarna behöver en adapterkabel för att passa i brännaren. Sen har jag också läst att man måste uppgaradera programvaran för att få det att fungera... och det betyder väl att jag måste ha hit någon som gör nya inställningar och hittills har jag verkligen inte haft någon tur med dem som varit hit och "justerat" saker åt mig, men dyra har dom varit...!
Här länkarna som jag har tittat på, först en som liknar den jag har fast ett annat nummer. Det som är märkligt är att det först står att den passar till alla Vikingbrännare med rund trafo (det har jag om nu "trafo" betyder transformator) men i slutet står det att den INTE passar till Viking Bio, även om det är samma produktnummer. Den skulle alltså inte passa ÄVEN om den har nummer 084233?! På den ena bilden ser man att den har en platt kontakt - precis som min gamla, men numret är 077484 efter vad jag kan se...
http://pelletsteknik.se/torin/BioNordic_Torin_flakt_24V

Sen har jag tittat på denna:

http://www.lohr.se/reservdelar-pelletsb ... flakt.html

Det är den fläkten jag har köpt, fast från ett annat ställe, tror ni man måste byta kretskort för att använda den?


http://www.pelletsbutiken.com/sv/pellx- ... assic.html

Den här länken visar alltså fläkten som har samma part no som min gamla fläkt och den hör alltså till en PellX-kamin! Den har också fel kontakt... Hur ska man veta att den funkar alls - många har ju skrivit här om att de bytt Torinfläkt och sen fått problem? Hur ska man få tag på en likadan fläkt som den man tänker byta ut? Har ni några förslag?

http://www.pelletsshopen.com/flakt-euro ... p-166.aspx

Den här länken visar en fläkt som exakt liknar den jag har, men den har ett annat nummer (077826) , tror ni att den skulle fungera? :roll:

Sen undrar jag till sist en sak om höljet till brännaren. Jag har inte haft det på, sedan en "montör" sa att det inte behövdes, för då stannade pannan p.g.a. överhettning, men nog bör man väl ha den på, jag kan se hur smutsig den gamla fläkten blivit, sedan min snälla "granne" Thomas blåste den helt ren. Den måste ju ha blivit så smutsig för att höljet inte varit på, eller hur? Tilluften ska fixas, men jag tycker det är märkligt om det är det som är problemet, för de två första åren gick ju allt som det skulle och jag har ju fortfarande samma pannrum... :!:

Jag hoppas att någon här på forumet har orkat plöja igenom min skrivelse och att någon har några goda råd att ge mig, kanske någon har erfarenhet av det här med fläkten...
Tackar på förhand gör en frustrerad Panntant!
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Viking Bio, igen!!!

Inlägg av Abbe »

http://www.eldkraft.se/produkt/flkt834 är väl fläkten du ska ha, beroende på hur din kontakt ser ut men jag skulle misstänka att du behöver den här med: http://www.eldkraft.se/produkt/adapter- ... av-flkt855

Huruvida du behöver en ny "bios" med den nya fläkten kan du ju alltid ringa VB om och uppge lite tillverkningsnummer på brännare & så...

Står din fläkt på max överhuvudtaget? Om du har blås kvar att ge och den inte stannar så förstår jag inte riktigt varför du ska byta den?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio, igen!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, fläktar till pelletsbrännare verkar vara en djungel.
Den fläkt du köpt skall passa till Viking Bio. Du behöver en adapterkabel som du köper billigast hos Eldkraft http://www.eldkraft.se/produkt/adapter- ... av-flkt855.
Jag hittar ingen rekommendation av programbyte hos Värmebaronen, så det borde funka med den du har.

Nu tror jag att det inte är något fel på din fläkt.
"Misslyckad start" blir det efter 4 - 5 dagars drift då aska har satt igen rostret.
Aska ur brännarrör och roster så borde den funka normalt igen.

Min fläkt har fungerat i 9 år nu utan problem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio, igen!!!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har bara fragment kvar av det jag läst tidigare om din situation och dina problem, men första frågan som dyker upp i mitt huvud är..

Har du varit i direkt kontakt med Värmebaronen?

Att köpa material/reservdelar som kanske fungerar dåligt (eller inte alls) blir ju bara dyrt i längden.

Tittar man i Värmebaronens serviceprislista så kostar en ny fläkt (500020) 1105 kr + moms.
Har man Torinfläkten tidigare så krävs även en adapter (219998) för 215 kr + moms.

Att det skulle krävas en programuppdatering/nytt prom kan jag inte minnas mig att jag läst om.
Den frågan får du ju ett glasklart svar på från Värmebaronen.

Självklart ska ju skyddshuven vara på.

Jag tycker du ska ta ett rejält samtal med Värmebaronen om dina problem. För de låter inte rimliga (såvida det inte finns någon annan "hund begraven"). De har folk på fältet också. Kräv att de gör ett besök hos dig, eller hänvisar till någon som verkligen kan produkten.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Re: Viking Bio, igen!!!

Inlägg av Panntanten »

Jag måste fråga ... kan man öka fläktens hastighet på något sätt? Jag har försökt läsa mig till något i manualen, men där står ingenting alls om fläkten mer än det som sägs om låg eller hög effekt. Hur gör man för att öka hastigheten i så fall?
Sen vill jag tala om att det inte gått 4 -5 dagar innan den sagt "Misslyckad start", snarare 4 -5 timmar!
Jag ska försöka ta mig till Värmebaronen i Kristianstad och kanske ta brännaren med mig, så kanske dom möjligen kan rekommendera någon reparatör... förra gången jag frågade så sa dom att jag skulle vända mig till installatören, men där svarade dom inte på mina mail överhuvudtaget...
Om ni har fler goda råd så tar jag väldigt gärna emot dom, det drar sig ju mot kallare tider... :(
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Viking Bio, igen!!!

Inlägg av stereotypen »

Den blåa ratten ökar/minskar fläkthastighet.

Här är manualen:
http://www.pelletsshopen.com/pub_docs/f ... _utg_2.pdf
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Re: Viking Bio, igen!!!

Inlägg av Panntanten »

Ja, det är förstås jag som är lite "korkad" :oops: ... Jag trodde det fanns någon "knapp" eller så som man kunde trycka på för att öka hastigheten på själva fläkten, den blå ratten visste jag ju om, men jag trodde som sagt att det fanns något mer...
Jag hoppas i alla fall på ännu fler tips om vad jag kan göra ... Kanske någon som känner till nån bra reparatör t.ex. Vill man inte skriva det här, så lämnar jag gärna ut min mailadress, så ni kan skriva privat...
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Viking Bio, igen!!!

Inlägg av Vednisse »

Tror att det behövs en ny bios till de nya Torin fläktarna. Följer med vid köp av fläkt hos eldkraftt.

EDIT: Ser att de har ändrat hemsidan, om bilden på fläkten stämmer är det inte samma de sålde innan.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio, igen!!!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det är inte säkert att VB är så vana vid besök på plats, så avtala tid i förväg..
Eller ring dem och beskriv vad som hände förra gången när du följde deras råd och ringde installatören.
Tryck på att du vill ha ett besök av någon från dem istället. Då kan de ju se alla förutsättningar på plats.

Bra att du tagit tag i dessa problem redan nu, innan säsongen drar igång..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
PBS
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 08 sep, 2013 19:30
Ort: Kinna

Re: Viking Bio, igen!!!

Inlägg av PBS »

Updatering av program varan behövs bara om du köper deras nya som är av en annan leverantör.
än torin.
Skriv svar