Elfel i Värmebaronen Star 01á

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Karl.Johan
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 27 sep, 2013 16:07

Elfel i Värmebaronen Star 01á

Inlägg av Karl.Johan »

Har just installerat en Star-panna som jag har övertagit och som tills vidare skall ersätta min gamla utkastade kombipanna.
Alla anslutningar är gjorda, pannan fylld etc.
Endast anslutningen av trefasen att slutföra, med hjälp ev elektronik-kunnig polare.
Det visar sig att "nollan" är strömförande - vi har kollat, felsökt och kollat igen och då pannan är bortkopplad från strömförsöjningen på väggen finns givetvis ingen kräm i nollan på väggdosan - felet ligger alltså inte där, utan i pannan...
Har sedan gått igenom alla neutral (noll) anslutningar på kopplingsplinten, men kan inte fullt ut härleda felet...
Jag undrar därför om någon har stött på detta problemet?
När pannan är anslutnen finns kräm...överallt...men inga funktioner och inga kontroll-lampor lyser, ej heller fungerar huvudavstängningen eftersom nollan tycks "backa" in el i hela systemet...
Kan det vara elpatronen sär något är vajsing som resulterar i ett överslag? Har svårt att tro att någon liten komponent på kretskortet skulle kunna resultera i allt detta!?...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elfel i Värmebaronen Star 01á

Inlägg av Stegatorparn »

Var har ni mätt spänning på nollan? Mätte ni 230V mot skyddsjord?
Blir det spänning på nollan till elcentralen borde en säkring gå.
Någonstans är nolla och fas växlade.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Karl.Johan
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 27 sep, 2013 16:07

Re: Elfel i Värmebaronen Star 01á

Inlägg av Karl.Johan »

Tack för svar! :-)
Ja, jag har under eftermiddagen/kvällen insett ungefär samma sak...
Har konfererat med två olika elektriker och även förstått att märkningen av trådarna kan skilja sig ganska mycket från olika tidåldrar. Detta är en gammal kåk med ledningar från 70-talet, allt är synnerligen frsikt och väldimensionerat, men i vart fall ligger antagligen färgkodningen helt annorlunda än vad min kompis "elektrikern" förutsatte - och liksom "körde på".... Är tämligen sur på detta nu, för jag befarar att skador kan ha uppkommit på kretskort, kanske elpatronen m.m. till följd av den här ånga-på attityden...
jobbet ligger nere för kvällen, men får fortsätta undersöka imorhon...
Karl.Johan
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 27 sep, 2013 16:07

Re: Elfel i Värmebaronen Star 01á

Inlägg av Karl.Johan »

...konstiga är att inga säkringar har gått...3x16A, vilket borde vara tillräckligt. Tillverkaren anger detta som önskvärt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elfel i Värmebaronen Star 01á

Inlägg av danei »

Nollan ska vara stömförande, det är i jorden ingen ström skall flyta.

Av felsökningsbeskrivningen verkar det som att kunskapsnivån är lite för låg. Det bästa är nog att anlita en riktig elektriker.
Karl.Johan
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 27 sep, 2013 16:07

Re: Elfel i Värmebaronen Star 01á

Inlägg av Karl.Johan »

Haha...ja, så är det nog, i synnerhet eftersom - har jag som sagt förstått - märkningen inte går att utgå ifrån...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elfel i Värmebaronen Star 01á

Inlägg av Stegatorparn »

Eftersom säkringarna är hela, så är det ingen kortslutning någonstans.
Börja med att, med pannan frånkopplad, konstatera vilka trådar som är fas, nolla och jord från gruppcentralen. Kolla sedan att matningen stämmer med inkopplingen på pannans huvudplint.
Före 70-talet var skyddsjorden röd eller oisolerad, nollan svart och fasen vit eller grå.
Det fanns lokala bestämmelser så färgerna kunde skilja mellan olika elverk.
Skulle matningen vara rätt inkopplad, så är det någon felkoppling i pannan och då får man gå systematiskt tillväga.
Det troligaste är nog att felet ligger i matningen.

Nollan skall inte vara spänningsförande såvida det inte är avbrott mellan mätstället och elcentralen.
I elcentralen är i regel nollan och skyddsjord sammankopplade i äldre hus.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Elfel i Värmebaronen Star 01á

Inlägg av d_anders »

Man kan råka ut för ganska otäcka fel vid felaktiga trefassystem. Var försiktig!
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Karl.Johan
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 27 sep, 2013 16:07

Re: Elfel i Värmebaronen Star 01á

Inlägg av Karl.Johan »

Tack Stegtorparn!
Jag misstänker själv att det är precis som Du beskriver i inlägget!
Jag har som sagt aldrig påstått mig kunna trefas och hade därför avsikten att anlita elektriker, även om det "bara" handlar om att ansluta från kopplingsdosa/väggströmbrytare - men då min kompis, erkänt skicklig mekaniker (och som gjort hela röranslutningen samt svetsat till en mycket snygg och smart rökgång som är anpassad till denna pannan-murstocken) erbjöd sig att även assistera med trefas-anslutningen så tackade jag naturligtvis ja till detta...börjar bli kallt på nätterna och här handlade det inte om att vänta i veckor på upptagna elfirmor...
Men, efter att allt gick på tok så har jag via bekantas bekanta konfererat med ett par olika elektriker och nu lärt mig om detta med färgmärkningen, om hur man identifierar faserna oavsett färgmärkningen - samt att i äldre hus är det vanligt att den egentliga jorden är lagd på skärmkabeln/"strumpan" och att, som Du skriver, nollan ofta ligger på den svarta och inte som på moderna installationer - den blå!...
Hoppas som sagt att det här klanteriet/oförsiktigheten nu inte har skadat kretskortet och/eller andra komponenter i pannans elektronik... :-/
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Elfel i Värmebaronen Star 01á

Inlägg av Roli »

Risken finns att du har kopplat in en fas på nollans plats i pannan och på detta sätt fått 400 V över en matning i pannan som normalt skall ha endast skall ha 1-fas och 230 V mellan anslutningarna.

Men om du har gjort detta så borde en säkring ha gått, i bästa fall.....

Är man det minsta osäker på hur man skall koppla 3-fas så är det bäst att anlita en elektriker. Men det som är gjort är nu gjort. Hoppas att det inte blev något tråkigt elfel pga av kopplingen.

Jag lyckades "smälla" en batteriladdare till en borrmaskin när jag kopplade in laddaren på ett 1-fas uttag i en undercentral som matades med en 3-fas kabel. Min far hade kopplat en fas på nollans plats i den ena kontakten..... Resultatet blev 400 volt på 1-fas uttaget och det tyckte inte laddaren om......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar