fyller på brännarröret.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av Stegatorparn »

Föreslår att du kollar inställningarna från grunden.
Börja med att kolla matningen vid låg effekt.
Det gör du genom att samla upp och väga pelletsen som brännaren matar fram under 6 minuter i driftfasen.
Jag tycker att det är enklast att fejka en start utan pellets genom att dra ur kontakten till skruven och dra ur fotocellen och belysa den med en sladdlampa. Brännaren startar du genom att vrida upp drifttermostaten tillfälligt.
När brännaren kommit i driftfas (en lång och en kort blink) så lossar du matarslangen och trär på en plastpåse.
Sedan trycker du i skruvens kontakt under exakt 6 minuter.
När 6 minuter har gått, drar du ur kontakten och väger påsens innehåll.
Ligger vikten mellan 310 - 350 gram är det ok. Är vikten över eller under, justerar du den gröna ratten lite.
Medsols för att få mer pellets, motsols för att minska matningen. Gör sedan en ny mätning och fortsätt tills matningen är rätt.

Återställ sedan allt, ställ in luften på blå ratt vid kl 9, och starta brännaren.
När brännaren varit i driftfas i 10 minuter, drar du ur flamvakten och tittar i hålet.
Ser du en avlång springa fylld med en ljusgul låga är det ok. Om du ser några pellets, ökar (medsols) du lite på blå ratt. Ha flamvakten ute i max 15 sekunder, annars tror brännaren att elden slocknat.

Hör av dig om något strular.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av __plunkan__ »

Tack för era svar.
Stora enso pellets kommer och återtar dom 3 ton pellets jag köpt. På tok för mycket spån i förrådet jag har.
Kommer bli svårt att göra en installation just nu. Återkommer så fort jag fått hem pellets från en annan leverantör.
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av __plunkan__ »

Hej och ursäkta det sena svaret. Nu har jag äntligen fått bra pellets efter 2 missar av stora enso. Har fåttköra med elen över 2 månader och det är inte de billigaste alternativet.

Nu har jag kanske fått fart på brännaren och fått tiderna
Den matar i 7 sekunder från start till stopp.
Från att den börjar mata och till att den börjar mata nästa gång blev 40 sekunder.
Från att den slutar mata och tills den börjar mata blev 32 sekunder.
Inställt på låg effekt.

Ställt upp fläkten lite så nu fyller den inte fallröret längre :-D
Är de bra tider eller är de mer som ska ställas in?

Mvh
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av Stegatorparn »

Bra är det när matning och luft är i harmoni och pannväggarna är mellangrå.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av __plunkan__ »

Okej. Får stänga av imorgon då och kika hur se ser ut. Är de inne i pannan eller i brännarröret jag ska kolla då?
Skriv svar