fyller på brännarröret.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

fyller på brännarröret.

Inlägg av __plunkan__ »

Har en viking bio som för de mesta går bra. Meeen nu har det blivit något tok med den.
När de tex blir misslyckad start som heller inte var något problem förut, men iaf så fyller den brännarröret med pellets. Den fortsätter fylla fast att brännaren slagit ifrån. Någon som varit med om det förut?

Mvh
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av Stegatorparn »

Om jag förstår dig rätt, så fyller den på pellets trots att den larmar rött för misslyckad start.
Hur länge då? Stoppar den själv?
Kan vara reläet för skruvmotorn som klibbat ihop.
Skulle vilja veta lite mer precis om händelseförloppet.
Har själv aldrig råkat ut för något liknande.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av __plunkan__ »

Ja nu har ju inte jag hunnit kolla när den börjar larma och så.
Men den fyller pellets upp till fallröret "den i plast". Jag tror den slår ifrån själv när pellen kommer upp dit.??. Har slagit av allt när jag kommit ner i pannrummet så har inte tänkt på att vänta och se om den fyller på mer. Vart sitter de där relät som kladdar igen? Kan man rengöra den? Tack för dina svar och hoppas du kan hjälpa mig. :-)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av Stegatorparn »

Du måste sätta dig vid brännaren och konstatera vad som verkligen händer.
Töm brännaren från pellets, gör ren rostret och starta om.
Fyller brännaren på en startdos, tänder och går in i driftfas, så är det inget fel på reläet.
Om däremot skruven går kontinuerligt, är det fel på reläet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av __plunkan__ »

Jag var ner nu och satt där en stund efter sotning och rengöring.
Har aldrig vågat pilla på brännaren men nu har jag ställt in den på låg effekt. Jag tyckte att den fyllde på med pellets väldigt ofta fast jag ställde ner doserna. Är det relät då?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av Stegatorparn »

Om skruven startar och stoppar på signal från brännaren, är det inget fel på reläet.
Förmodligen är brännaren bara lite feljusterad.
Det är bra om du enbart kör på låg effekt, för det spar på materialet och brännarröret samt roster varar längre. Brännaren kan fyllas med pellets om det är för lite fläkt.
Hur ser väggarna ut i eldstaden, vilken färg på sotet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av __plunkan__ »

Okej.
Jag ställde in allt som det står i instruktionsboken nu så får vi se imorgonbitti när jag kommer hem från jobbet.
Jag får "skidbacke" av sot efter rostret som är svart och på väggarna så är det typ mörkgrått eller vad man ska säga. Om du menar i brännaren?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tänkte väl närmast på pannväggarna som brukar ha en mellangrå färg när det lirar.
Blir det svart, får brännaren för lite luft.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av __plunkan__ »

Resultatet av dom inställningar efter instruktionsboken slutade med rökfyllt hus och ingen sömn efter 10 timmars arbete.
Fallröret "slangen" nästan helt uppbränd.
Nu är jag bra nog less.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av Stegatorparn »

Hur står den gröna och den blå ratten för bränsle resp. luft?
Jag kör alltid på låg effekt och bägge rattarna står ungefär kl 9.
Problemet med din brännare är att bränslematningen är för hög i förhållande till luften.

Brännaren har säkert sotat mycket så gör ren flamvakten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av __plunkan__ »

Ska vädra ur innan jag går ner i källaren. Knäpper kort och lägger in så får du se hur de ser ut. Är som sagt färsk på brännaren så är väldigt tacksam för de du gör. Tack. Återkommer efter lunch tid
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av Eldvin »

Går verkligen fläkten som den ska??
__plunkan__
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 10 mar, 2011 11:20
Ort: Söderfors

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av __plunkan__ »

Problemet nu efter allt strul och inrökt kåk så går grejerna igen. Näe ju problemet med att den fyller röret med pellets. Jag får gå ner var 10e minut och putta ner pelletsen från röret. Det bygger upp från rostret tror ja det ser ut som. Vad är de för feeeeeeel?
Och nu när man kör på låg effekt, hur ofta ska skruven starta då?
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av ronald »

Plunkan:
Om fläkten är nedställd att blåsa så lite som möjligt ..och pellets-matningen inte synkar ihop=Fläkten hinner inte blåsa/ bränna ut pelletsen innan nästa laddning av pelle fyller/ramlar ner så fylls ju röret som nu såklart ! :wink:
Checka manualen /Checka stegatorparns inställning ..Ta det som ca... Sen checkar du röken i skorstenen eller i dragbegrluckan..Ser du synlig rök ställ ner liite ..så är du i hamn..

Finns några trådar om det att läsa om inställning/matning

Lycka till
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: fyller på brännarröret.

Inlägg av d_anders »

Hur lång tid går skruvmotorn i taget och hur lång paus gör den mellan gångerna (driftfas)?
Jag kör min på högeffekt och kan jämföra imorgon, men om jag får gissa så går min skruv tiotalet sekunder och gör sen en paus på kanske en halv minut.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar