Hur gick det för begagnad Viking Bio?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Hur gick det för begagnad Viking Bio?

Inlägg av manin »

Det var då köpt jag ett hus nyss i oktober i år, så fanns det CTC 1100 -97 med oljebrännare i källare.
Tänker jag att det var inte dumt som det är ganska nyskick panna, och vad jag har erfarent med Viking Bio innan så jag sökte i Blocket vilken det var så många som säljes, så jag såg för 2500 kr tänker jag trist var jag idiot :roll:
----
Så kollade jag hos säljaren hemma och det var rätt trist, och fick prutade till 1500 då blev köpt även ingick 2.5m skruven och Mini mafa. ( otroligt rekord pris)
Han brydde inte om, - hela pannan ska åka till skroten på lördag sa han. (även Viking Bio mm) :shock:
----
Så installerade jag in och prov körde så det var ganska dåligt ... efter 3 veckor ...så plötsligt gick fläkt havare, och så gav jag f..n och renovering hela brännare, så som inre brännrör var max slit och små bucklar, då lika bra byte nya inre brännrör och gavel för 1595 kr och roster 295kr lapp 95 kr och packning 200 kr och fläkt med adapt 1100 kr.
----
Vilken blev totala 4785 kr (exkl frakt som jag beställde delar) för den brännare och har kört 1 vecka nu och fungera mycket fint och väl trimmad. Jag blev helt nöjd och glad så hoppas att den hålla mer än 3 år.
Då sparar man minst 10 000 kr i plånbok som ny skulle kostar sig mellan 15-20 Tkr.

Även har väckt bort oljetank så nu är jag "comeback" pellets fan :D
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hur gick det för begagnad Viking Bio?

Inlägg av micke_932 »

Jag gjorde nästan tvärtom :mrgreen:

Jag fick med en extra lucka till pannan så jag har modifierat den så jag kan sätta min gamla oljebrännare i den och har en separat 100 liters tank för diesel, bara utifall något skulle hända med pelletsbrännaren (om skruven pajar eller nått sånt som man inte har liggande hemma) så är det bara att smälla igång oljebrännaren medan man får pelletsbrännaren fixad tar under 5 minuter att byta (nej jag har inga elpatroner i pannan inkopplade).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Hur gick det för begagnad Viking Bio?

Inlägg av manin »

He he micke_932
Visst det är smart :)
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar