Service värmebaronen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Så länge det inte blir några bulor i röret så är det bara att köra på.
Bulor syns lättast om du drar ur brännaren från yttre röret. Bulor tyder på tunn plåt och det dröjer inte länge förrän röret spricker. Det kan då även skada yttre röret, så byt inre rör i tid.

Brännaren är lite knepig att ställa in. Går den lite fett, så bygger det på i bakkant tills slitsen för flamvakten täcks. Då tror brännaren att elden slocknat och fyller på en startdos till upp i röret.
Det gäller att få pelletsen att brinna undan utan att förbränningen blir mager. En lite knivig balansgång.
Skruvens ojämna matning gör ju inte situationen bättre. 2,5 meters skruven är fullständigt hopplös, jag vet, för jag har en och har upplevt problemen.
Alltså bättre med lite mager förbränning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Uppdatering efter några dagars drift....

Har fortfarande problem med att brännaren stannar minst en gång per dag (misslyckad start). Efter att den stannat så brukar det bara vara att stänga av/slå på pannan så startar brännaren igång och kan gå under några timmar (alltså starta stanna ett par gånger utan problem). Men till slut händer något som gör att den stannar med misslyckad start som felmeddelande. Därefter brukar det räcka med att bryta strömmen för att den ska starta igen.

De sista dagarna har jag även råkat ut för att nedfallsröret är fullt med pellets, vilket har hänt 2 gånger. Då får jag lyfta ut brännaren och ofta har det legat ett tjockt lager aska på rostret (tillsammans med pellets). Därefter fungerar den bra ett tag igen...

Några bra tips på hur jag ska komma vidare i intrimmningen? :?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Stannar den under drift eller enbart i starten?
Hur ser det ut i röret när den stannat? Rent roster eller fullt av aska, oförbränd pellets?
Blir det mycket aska kvar på rostret efter en driftcykel?

Med en bra pelletskvalitet blir det nästan ingen aska kvar efter en körning.
Har råkat ut för sämre pellets som sätter igen rostret på ett dygn.
Kan mycket väl vara pelletskvaliteten. Testa några säckar från en annan leverantör t.ex. Byggmax.

Har du gjort rent pelletsförrådet från smul någon gång?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Något oklart när den stannar, verkar vara två olika situationer. Var nyss nere och kollade och då hade den stannat och nedfallsröret var helt fullt med pellets. När jag kollade i brännaren var det rejäla asklakor på rostret så jag antar att det är anledningen till stoppet. Varför kakorna uppkommit har jag däremot ingen aning om, kan kanske vara pelletskvaliten!?

Vi kör på Fredell, har kört byggmax eller Bauhaus förra vintern och då fick vi inte dessa problem. Nu har jag iof ändrat en del inställningar så jag har ingen aning om det är kvalitén eller inställningar eller en kombination.

Någon annan som har dåliga erfarenheter av fredells pellets?

Den andra situationen den brukar stanna vid är det nog snarare pga för lite pellets. Felkoden är misslyckad start och det räcker med att starta om den så kommer den igång och kan gå flera cykler utan problem.

Rengjorde förrådet för några veckor sedan så det borde vars ok. Verkar iof som att dessa pellets innehåller mer spån så det är möjligt att det sätter igen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Service värmebaronen

Inlägg av GoForIt Pellets »

Några spontana kommentarer från mig..

Jag rengör brännaren först efter 12-13 säckar (motsvarande en MAFA-Mini silo) och har i normalfallet inga problem med den intervallen. Brännaren går endast på lågeffekt.

Har du utrymme så överväg att växla till ett större veckoförråd, så du slipper fylla på så ofta, och får de driftsproblem med ojämn matning som uppstår när det går tomt. Ex. MAFAs Mini silo säljs ibland till småpengar på Blocket.

Hur ser lågans färg ut, när du tittar i synglaset?

Hur ser röken i skorstenen ut?

Rökgastemperatur?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Service värmebaronen

Inlägg av d_anders »

Du kan även testa att ställa om brännaren för högt drag, kanske hjälper mot dina misslyckade starter. Har du så pass litet askutrymme i pannan så att det snabbt fylls upp så kanske det även kan påverka starterna.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Tack för input!

Idag hade pannan stannat igen efter att ha gått ett par cykler under dagen (ca 1/2 säck). Jag provade att starta om utan framgång och när jag tog ut brännaren kunde jag konstatera en rejäl askkaka på rostret (se bild nedan). Såg i andra trådar om kvaliten på pelletsen från Fredells, att det var vissa säckar som var sämre, oklart om det får denna typ av konsekvens.

@GoForIt Pellets, jag skulle gärna skaffa ett större förråd, behöver hitta ett att klämma in i tvättstugan bara men jag ska kolla på den modellen du föreslog.

Det går inte att se lågan i synglaset men givet tidigare diskussioner i tråden så verkar förbränningen vara rätt ok (gråvit aska på väggarna av pannan).
Temperaturen ligger på ca 150 grader med nysotad pannna.

@d_anders, jag kör på högt drag sedan någon vecka så det verkar tyvärr inte hjälpa.
Bilagor
Aska.JPG
Aska.JPG (130.81 KiB) Visad 3128 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Sånt där kan jag också få med usel pellets.
Kan tro dom har använt spånskivor som råvara.
Testa några säckar av annat märke om det blir någon skillnad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Ok surt men jag får prova det.

Finns det några inställningar som skulle kunna göra det mindre dåligt (typ hög effekt eller något sådant)?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Service värmebaronen

Inlägg av GoForIt Pellets »

Mr Pjes skrev:Det går inte att se lågan i synglaset..
Varför inte?
VB Comet är ju identisk med vår VB Joker (så när som på styrningen) och i vår syns lågan tydligt..

Jag lägger också en slant på pellets av usel kvalité.
Möjligen kan du kanske göra slut på den om du blandar upp den med annan av bättre kvalité.
Troligen kombinerat med tätare rosterbyte.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan ju testa på hög effekt om det gör någon skillnad.
Det blir ju högre temperatur i röret så du kan ju hoppas att skiten förgasas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Provade att ändra till hög effekt (allt annat samma) och då har pannan gått mycket bättre och det hade bildats mindre aska nu när jag kollande. Dock så har det rykt in ganska mycket, verkar som röken trycks upp genom nedfallsröret och upp genom pelletsförrådet. Detta har hänt i mindre utsträckning tidigare men då i uppstartsfasen, nu var hela rummet rejält rökigt. Dessutom gick panntemperaturen upp till ca 250 grader vilket är 100 grader högre än i låg effekt.

Provade just att ändra till lågt drag, får se om det gör någon skillnad. Kanske borde jag göra andra justeringar, exvis matning och luft, nu när jag kör på hög effekt!?

@GoForIt Pellets, det går inte att se lågan i pannan, enbart om man tar ut flamvakten från brännaren.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Switchen för lågt/högt drag påverkar bara tändelementet, alltså tiden för hur snabbt brännaren tänder, så återställ den. Har inte något samband med draget.
Vad du kan göra är att ändra dragbegränsaren till 15 eller 20 Pa.
Troligen är 20 kW för mycket för pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Service värmebaronen

Inlägg av GoForIt Pellets »

Mr Pjes skrev:@GoForIt Pellets, det går inte att se lågan i pannan, enbart om man tar ut flamvakten från brännaren.
Det låter ju extremt märkligt då våra pannor bör vara identiska.. :shock:
Har du inget synglas i pannluckan alltså??

Edit Tittade på nytt på bilderna du bifogat, och visst sitter det ett synglas i pannluckan. Är det igensatt så skruva ur det och rengör..

Med tanke på att det ryker in...
Hur har du det med tilluften till pannrummet?
Vad har du för skorsten (area)?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

ahaa, japp det sitter ett synglas som jag måste kolla om det går att rengöra!

Ang att det ryker in, jag bedömer att utloppet ovanför pannan till skorstenen är ca 15 cm. Inluften består av två ventiler, en ca 15 cm och en på ca 10 cm.

Det märkliga är att det inte rykt in tidigare. Har gjort en hel del justeringar av inställningarna den sista tiden, osäker på om det är dessa som gjort att det ryker in mer eller om det är dags att ringa sotaren och göra ren pipan. (ska enligt tidigare ägare vara rostfritt rör inne i skorstenen).

@Stegatorparn, ok ska ändra tillbaka inställningen och justera dragluckan. För mycket för pannan, vad får det för konsekvens tro?
Skriv svar