Service värmebaronen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Hej!

Vi har blivit med villa som har Comet + Viking Bio. Nu har vi problem med att brännaren ofta stannar så jag tänkte passa på att serva och trimma in pannan. Har ringt några företag men de har inte återkommit eller varit förtroendeingivande.

Någon som har tips på bra och pålitliga företag som servar? (Bor i Bromma)

Tack på förhand!

Jonas
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Service värmebaronen

Inlägg av stereotypen »

När stannar brännaren?

Tänder den och får låga och går in i driftfas, eller är det så att den inte alltid tänder?
Kan vara så enkelt att du får ställa upp startdosen en aning, den gröna ratten intill den gula ratten...

Här finns manual på brännaren:

http://www.pelletsshopen.com/pub_docs/f ... _utg_2.pdf
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Service värmebaronen

Inlägg av nyman »

Koppla inte in några servicefirmor. Efter ett par besök har du i värsta fall betalat lika mycket som brännaren är värd. :(
Stegatorparn har nog mer kunskaper om den här brännaren än de flesta installatörer.
Dessutom verkar det inte finnas kunniga installatörer i norra Stockholm.
Hjälpte en bekant i Sollentuna i vintras som köpt hus med samma kombination av brännare och panna. Betalade för servicebesök men de dagliga driftstoppen fanns kvar.
Vi monterade en större dragbegränsare, ställde om brännaren för "högt drag" och gjorde en grundlig injustering med hjälp av skorstensröken och sedan har det fungerat.

Har du dragbegränsare? Stannar brännaren vid upptändning eller stannar den när den brunnit ett tag?
Hur ser det ut i brännarröret när den stannat? Finns bara fin aska, aska med kolbitar eller ren oförbränd pellets?
Pannan behöver ingen service annat än att du tömmer ur askan och drar ut sotet ur tuberna varje vecka.

Hade förra ägaren noll koll på allting kan det också vara andra inställningar som panntemperaturen som behöver kontrolleras.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Har varit utan internetanslutning i ett dygn. Vad handikappad man känner sig. :)

Om det skall bli någon ekonomi med pelletseldandet så är det bäst att lära sig hur brännaren och värmeanläggningen fungerar. Det mesta är väldigt enkel teknik som alla kan lära sig att sköta och reparera.
Det är nödvändigt att kunna avhjälpa driftstörningar själv, för lägger brännaren av så händer det alltid en sen fredagskväll när det är svinkallt ute.

Börja med att läsa igenom manualen. Skruva av kåpan på brännaren och med hjälp av manualen orientera dig vad reglagen har för funktion.

Finns det en dragbegränsare, en liten lättrörlig lucka på rökkanalen?

När brännaren stannar och larmar, vilken kod blinkar den röda lampan?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Hej och tack för svaren!

Jag är också inne på att det är bästa att göra så mycket som möjligt själv. Det jag främst tänkte att en serviceperson skulle kunna göra var översyn och injustering från skorstensröken. Det behövs väl lite specialinstrument som jag inte har (men det kanske det är värt att skaffa och sätta sig in i!?)

Tror att den förra ägaren hade hyfsad koll men har ingen aning om grundinställningarna är rätt eller om det behövs göras ändringar. Har kollat igenom beskrivningarna för båda panna och brännare och inser att det finns rätt många inställningar och kombinationer.

Så till problemen. Felet jag får är "misslyckad start", ofta går den igång men stannar någon gång per dag när det är som sämst. Jag misstänker att det har att göra med pelletsmatingen och det kanske är så enkelt som att ställa upp startdosen.

En annan observation är den har en tendens att ryka in vid uppstart. Vet inte om det tyder på något problem eller om det är normalt. Det sitter en dragbegränsare på rökgången. Har bifogat ett par bilder så att det är tydligare vad det är för monster jag har där nere.:)
Bilagor
bild 3.JPG
bild 3.JPG (128.85 KiB) Visad 5099 gånger
bild 2.JPG
bild 2.JPG (93.28 KiB) Visad 5099 gånger
bild 1.JPG
bild 1.JPG (90.06 KiB) Visad 5099 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Om vi börjar med dragbegränsaren, så är den feljusterad.
Balansaxeln med motvikt skall vara horisontell. Det justeras genom att lossa två skruvar som låser spjället till axeln. Detta framgår av manualen http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf.
Sedan justeras motvikten för 10 Pa undertryck.

Sedan justerar du startdosen till 100 - 120 gram. Samla upp frammatad pellets i en plastpåse och väg på hushållsvåg eller brevvåg.

Vilken färg har sotet på pannväggarna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Ok, tack för det. Jag har justerat dragbegränsaren så den ska vara rätt nu. Givet att den var fel kan man misstänka att det finns andra saker som inte är korrekta.

Får vänta med startvikten tills i morgon kväll då pannan kör för fullt nu. Har för mig att sotet är gråsvart men ska kolla noga i morgon.

Och återigen tack för tipsen! :)
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Hej igen,

Har nu kollat startdosen och den var inte mer än ca 50 gram. Dock var det svårt att få upp den så mycket som till 100. Jag har maxat vredet och kommer inte upp till mer än 70 g. Osäker på hur mycket det borde komma upp till, är kanske något strul med matning. Har relativt nyligen rensat bort spån från skruven så det borde inte vara ett problem. Något som jag funderat på är att behållaren är relativt liten och det händer emellanåt att den går tom, osäker på hur lång tid det tar för den att gå jämt igen. Dock startar den utan problem så det verkar var tillräckligt för nu.

Har bifogat två bilder som visar nuvarande inställningar. Ska kolla på färgen på sotet senare idag.
Bilagor
bild 1.JPG
bild 1.JPG (109.91 KiB) Visad 5051 gånger
bild.JPG
bild.JPG (135.24 KiB) Visad 5051 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Jag får nackspärr :roll:
Först några frågor som påverkar injusteringen.
Hur lång tid brukar brännaren gå när den startat?
Har du stort hus med högt effektbehov?
Nu har du modulerande drift där hög effekt går in efter 20 minuter.
90% av alla villor klarar sig med låg effekt vilket sparar på materialet i brännaren.

Mitt på kretskortet sitter 6 st microswitchar där 5 st är i vänsterläge.
Ställ alla i vänsterläge och mät startdosen igen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Tjaaa, den brukar nog gå 30-40 min efter att den startat, lite osäker på tiden dock.

Vi bor på 110 boyta plus 70 källare, med golvvärme både uppe och i källaren.

Jag har provat att ändra switchen. Fick upp startdosen till ca 90 gram nu men då är vredet på max! Sista två dagarna har pannan gått utan problem (förutom att pelletsen tog slut i morse) så det känns som problemen med att den stannat (=misslyckad start) berott på för låg startdos.

Misstänker dock att det kan finnas massa andra inställningar som inte heller är optimala, ex vis i pannan. Väldigt tacksam för alla tips! :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Då föreslår jag att du enbart kör på låg effekt.
Ställ switch 1, den översta i högerläge och switch 5 också i högerläge.
Den senare är för högt drag, vilket gör att brännaren tänder snabbare och säkrare.

Tycker inställningen för matningen och fläkt ser skum ut.
Ta och väg pelletsen som matas fram under 6 minuter enligt den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 3&start=15.
Jag tror att matningen är i lägsta laget i förhållande till fläkten vilket äter stål.
Blir som en svetslåga i röret.

Du får räkna med att aska ur brännaren var 3:e - 4:e dag vid låg effekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Halloj!

Fastnade på den sista raden i ditt inlägg, sota ur var 3-4 dag. Hur mycket skiljer det sig om man kör på hög effekt? (brukar ha svårt att få till sotningen mer än max en gång per vecka, hur dåligt är det?). Så jag skulle spontant hellre köra på inställningar som ger lägre frekvens på sotning om det är möjligt.

Den kollen om matning som du föreslår, gäller den enbart vid låg effekt eller även vid hög?

Sotade ur pannan idag och såg att askan var vitgrå på väggarna (du frågade i tidigare inlägg). Går det att dra några slutsatser från det?
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Hej igen!

Provade att göra de ändring du föreslog nedan och mätte mängden pellets på 6 min till ca 340 g. Kör nu enligt dessa inställningar, har skruvat upp luften till ca kl 11 givet att det syntes pellets kl 9. Ska utvärdera under något dygn och se hur det går.

Verkar lovande än så länge...! :) (men så var det dethär med frekventa sotningar...)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Kör du enbart på hög effekt så innebär det c:a 20 kW.
Fördelen är att uraskningsintervallen förmodligen kan utsträckas till 5 - 7 dagar, mycket beroende på pelletskvaliteten. Det viktiga är att rostrets gälar inte sätts igen av sintrad aska, vilket ofelbart leder till misslyckad start.
Nackdelarna är att brännaren går hetare vilket sliter på materialet.
Det går bara att justera matningen, för fläkthastigheten är fast i programmet.
Eftersom fläktvarvtalet är fast, anpassar man matningen tills förbränningen är ok. Ingen rök och ljusgrå pannväggar. Effekten blir vad den blir. Om du är nyfiken kan du mäta upp den som tidigare under 6 minuter.
Pelletsvikt i kg x 4,8 kWh x 10 X 0,9 = Effekt i kW.

Jag gjorde ett test för många år sedan och jämförde pelletsförbrukningen mellan låg och hög effekt.
Hög effekt drog c:a 10% mer pellets.

Det är viktigt för brännarrörets livslängd att det inte samlas för mycket aska i röret som koncentrerar lågan.
Du får prova dig fram och se vad som gäller för din pellets beträffande uraskningsintervall.

Vitgrå pannväggar verkar vara nära idealet, kanske lite för mycket fläkt. Prova och sänk till kl 10,30.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Två steg framåt, ett bakåt.....

Idag när jag kom hem var nerfallsröret helt fullt med pellets och pannan hade stannat. Har gjort en ny 6 min kontroll och justerat ned mängden något (var ca 380 g, minskade till ca 320 g).

Kunde även konstatera att det låg en rätt stor mängd aska framför rostret och lite på rostret. Kan även konstatera att det inre brännarröret ser rätt slitet ut, osäker om det har någon betydelse för driften.(har bifogat en bild)

Nu har jag justerat ner mängden och pannan går igen, får se hur den fungerar närmsta dygnet. 8)
Bilagor
image.jpg
image.jpg (127.21 KiB) Visad 4917 gånger
Skriv svar