Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av kbking »

Hej,

jag skriver och frågar för en grannes vidkommande. Han lät en rörfirma konvertera sin vedpanna till pelletseldning i oktober förra året. Det har inte varit en angenäm upplevelse fick jag veta idag. Efter att ha eldat med pellets i drygt ett år, så fungerar det ännu inte tillfredsställande. Jag kommer precis därifrån och har fått höra om hur grannen gång på gång har fått kalla ut installatören för justering av anläggningen, men inget har hjälpt annat än för stunden möjligen. Värmebaronens experter har också varit på plats ett flertal gånger för att avhjälpa de fel som uppenbarligen finns i anläggningen. Grannen har fått veta att han inte själv skall laborera med inställningarna, utan det sköter installatören i samråd med Värmebaronen.

Grannen sade till mig att han kastat cirka ett ton med oförbränd pellets sedan starten för ett år sedan. Jag fick med mig ett typiskt prov på hur askan ser ut, se bild:

Bild

Jag skulle gärna vilja hjälpa honom så att han slipper mer bekymmer, han är över 80 år och han tycker det känns som att han blir lurad av både installatören, som inte gärna svarar längre när han ringer, och av Värmebaronens tekniker, vilka var och en på sitt sätt försöker intala honom att allt fungerar som det skall. Det tror grannen inte på och det gör inte jag heller. Hur skall jag bäst gå tillväga för att utröna vad som är fel?
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Verkligen tråkigt att läsa..
Och positivt att han har en granne som vill hjälpa till!

Jag tycker att han i princip borde reklamera hela installationen till installatören.
Vill inte han vara behjälplig så kontakta Värmebaronen direkt.
Kommunens konsumentvägledare kan också vara behjälplig.
Om inte du kan hjälpa honom, kanske det finns någon anhörig som kan hjälpa till?

På bilden ser det ju ut som mycket oförbränd pellets vilket kan ha flera orsaker.
Innan man kan sia så mycket mer behöver vi mer information om anläggningen:
Vad är det för panna?
Om aktuellt, Var i pannan (vilken lucka) sitter brännaren monterad?
Typ av skorsten och längd?
Finns det dragbegränsare?
Vilken rökgastemperatur finns?
Hur är inställningarna på brännaren? Låg/Hög/Modulerande effekt?

Har du möjlighet till en bild, så säger den ju ibland, som ordspråket säger "mer än tusen ord"..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av johano »

Är problemet de oförbrända pellarna i askan eller vad exakt betyder "fungerar inte tillfredsställande"??

Kan det inte vara så enkelt att en del av pellarna studsar förbi rostret och in i pannan
och att en liten pelletsbroms skulle kunna hjälpa till här?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av kbking »

Bild

Bild

Bild

Jag var där igen och tog då några bilder. Ni som kan Viking Bio, är det så det ska se ut? Så som "skidbacken" av kolbitar ser ut i brännarröret är också i stort sett som askan ser ut. Grannen menar att köpet gällde en fungerande pelletsbrännare med tillbehör (skruv, pelletsbehållare och dragbegränsare) och inte en "kolmila", som ju, om man skall vara elak, är vad som byggs upp inne i brännkammaren, därför är han missnöjd.

När jag var där, såg jag att brännaren gick in i avsvalningsfas när den var mitt i temperaturspannet som såg ut att vara 67-72 grader. Som jag kunde utläsa ur instruktionsboken skall den gå in i avsvalningsfas endast om inställt gradantal uppnåtts (72) eller om brännaren jobbat oavbrutet i 3 timmar, inget av det var uppfyllt. Det var alltså den gamla oljetermostaten som slog till och från. Jag frågade varför inte installatören/Värmebaronens tekniker inte ställt in fördröjning så att hysteresen exv. istället var 10 grader och även varför inte lågeffekt ställts in, men han, grannen, hade fått beskedet att de inställningarna skulle inte röras.

Runt fallröret där det ovanifrån genom ytterhöljet går in i brännaren, är det en liten springa runt om, där om jag höll en cigarettändarlåga, så blåstes den ut direkt, är det som det skall vara? Själva höljet till fläkten och hela dess innanmäte är lite löst så att det går att rucka några millimeter fram och tillbaka, kanske 5-6, är det rätt att det inte skall vara fixerat (en utbytesbrännare som först provats i anläggningen och som låg vid sidan där, hade också löst fläkthus)?

Det hör inte till ovanligheterna att brännaren stannar och inte startar självmant igen, om jag förstod det rätt. Då får grannen, säger han, ta bort "skidbacken" och dammsuga brännarröret noga för att den skall gå att få igång igen.

Skorstenen är c:a 9 m hög och han värmer upp skulle jag tro c:a 100 m2 till 20 grader och ytterligare 150 så att det håller sig kring 10-12 grader eller i varje fall ovanför nollan. Installatören har, såg jag satt 2 stycken Tigex 25 dragbegränsare.
Senast redigerad av kbking den lör 14 dec, 2013 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av kbking »

Bild

Bild

Pannan är den som syns på bilderna ovan.

Skorstenen är c:a 9 m. Det finns ingen huv över.

Brännaren sitter i den övre luckan med handtag. Brännkammaren ser i mitt tycke väldigt stor ut och jag kunde inte se några bafflar, vilket där vad jag förstår fanns gott om plats till.

Dragbegränsarna är 2 st. Tigex 25

Rökgastemperaturen är direkt efter pannan i rökröret cirka 150 grader (lufttryck 1050 mbar, nästan vindstilla och hög luftfuktighet och 4 °C)

Brännaren är inställd på hög effekt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har en Viking Bio som har gått sen 2004. Vad jag kan se är det en normal askhög i röret efter 3-5 dagars drift. En pelletsbrännare är inte lika underhållsfri som en oljebrännare, som sköter sig själv tills oljan tar slut.
Viking Bio behöver askas ur var 5-7:de dag vid hög effekt och var 3-4:e dag vid låg effekt för problemfri drift.
Pelletskvalitèn har stor betydelse för intervallen. Jag har haft usel pellets där jag i princip fått göra rent rostret varje dag.
Jag kan förstå om installatören valde hög effekt för att få längre skötselintervaller, men inte är det mest ekonomiskt för fastighetsägaren.

En startfördröjning på 30 minuter kan vara lämpligt när brännaren styrs av oljetermostaten.

Brännarens översida är luftkyld av fläkten, så att en låga blåses ut är inte konstigt. Mellan fallröret och dess fästfläns är en liten springa eftersom den inte är eller behöver vara tätsvetsad.

Fläkten och brännarens komponenter skall sitta fast ordentligt .Skall inte glappa alls.

Det var ju förnuftigt att installatören satte in två Tigex, eftersom en oftast är för liten.

Det jag ser av dina bilder så är det inget onormalt som jag reagerar på.
Hade nog varit bättre om installatören offererat en brännare med automatisk uraskning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av kbking »

Hej,
jag fick låna värden som mättes upp kring förra årsskiftet, som jag skannat in enligt nedan. Ni som förstår er på att tolka sådana siffror, hur ligger de i förhållande till godkända/acceptabla värden? De översta två lapparna kommer från ett Testo-instrument.



Bild

Bild

Bild

Eftersom oerhört mycket förkolnade pelletsbitar ansamlas i askutrymmet, så öppnade jag nedre luckan under drift och såg då att det formligen regnade ned glödande kolbitar, mest då pelletsskruven matade fram men även då den stod stilla. Så kan det ju inte vara meningen att de skall vara, det kan jag inte tänka mig. Skruven gick lite drygt ett varv var femtonde sekund.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av Stegatorparn »

Man kan inte tro att det är proffs som justerat in anläggningen. Rena katastrofen!!!

För det första är draget för högt ställt till 28 Pa. Skall vara 10 Pa för att brännaren ska kunna arbeta i lugn o ro.
Rökgastemperatur 268° är alldeles för högt för att inte tala om den usla verkningsgraden 70 - 80% som borde ligga mellan 85-90%.
Det måste gå åt en massa pellets i onödan.

En injustering är nödvändig för att få en rimlig ekonomi.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av Abbe »

Ruskigt luftöverskott, för högt drag och för hög effekt...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av Vednisse »

Ja, det var ju några roliga justeringar :) . Synd att slösa skrivarpapper på dom, hade inte ens mätt med proben innan jag grovjusterat med ögat och det hade blivit bra mycket bättre än så......

Är brännaren i driftfas eller renblåsning på den sista lappen? Över 19% O2

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av Eldvin »

De är inte så att dom mätt tokigt med?? Efter dragbegränsare tex?? En Co på 2200 ppm?? Skulle inte förvåna mig om det finns fler saker som går att få bättre.Fyra torbolatorer till att börja med.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag står fast vid att det rätta är att reklamera hela installationen.
Har någon satt in en anläggning till en person över 80 år, och lämnat det på detta usla sätt så är det det enda rätta.

Kräv att anläggningen skyndsamt ska injusteras korrekt. Har det inte skett inom 30 dagar så anlita annan.
Kräv ersättning för minst 50% av förbrukad pellets på grund av den felaktiga installationen.

Och så namnge denna installatör så att någon annan slipper se till honom.. :x

Det allra mest förvånande är om det verkligen har varit personer från VB på plats....... :shock:
Det betvivlar jag är sant, då installationen är så uppenbart galen.
I vilket fall som helst så skulle jag skicka en kopia på reklamationen till dem.

Vi råkade ut för en skitinstallatör (som inte kunde sin sak eller orkade läsa installationsinformationen) när vi installerade för 10 år sedan. Jag har haft en omfattande dialog med VB genom åren (och även haft besök av deras regionchef) och alltid blivit väl bemött.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av kbking »

Den mellersta lappen är från ungefär 4 månader efter installationen och det är ju anmärkningsvärt att inte anläggningen kunnat justeras till att avge bättre värden efter så lång tid.

Det jag kan se idag är att rökgastemperaturen efter pannan i rökröret ligger på cirka 160 °C och det är ju bra. Men askan är, som sagt, inte bra, inte jämfört med min egen pelletsbrännare som avger just aska som är nästan antracitgrå och mycket finfördelad. Mer än så går nog inte att säga; det som grannen nu väntar på är att installatör och tekniker återigen skall komma ut och ställa in brännare och annat, men det tycks gå trögt.

Stegatorparen: Du säger att verkningsgraden skulle ligga betydligt högre, bortåt en 90%, jag antar att du menar brännarens verkningsgrad då, eller? Vad undertrycket är i Pa nu vet jag inte, men jag utgår ifrån att det provas med instrument när de vinner masa sig ut nästa gång, något jag också sade till grannen d.v.s. att begära en sådan analys, så att det finns något nytt och aktuellt att förhålla sig till.

Vednisse: Jag vet inte var i brännarcykeln som den sista lappen hänför sig, men eftersom det är installatören som mätt, så antar jag att det är när brännaren gått en stund och värdena stabiliserats. Och om något, så måste det ju ligga i hans eget intresse att få fram optimala värden.

Eldvin: Grannen sade att instrumenten hade stuckits in där termometern annars sitter i rökgaskanalen; men också tydligen in genom motdragsluckorna och, om jag förstod rätt, in genom ett hål där turbolatorerna sitter.

Jag har inte kunnat uppfatta annat än att grannen fortfarande har ett gott förhållande till både Värmebaronens representanter, som varit ute på plats minst fyra gånger, och till installatören. Men det säger sig ju självt att detta är ett irritationsmoment så länge det inte går att få klara besked och slutgiltiga mätvärden att räkna med. Man tycker ju att fackfolk i sina bästa år skulle ha ork nog att på bästa sätt hjälpa en som är dubbelt så gammal som de själva till en bra fungerande produkt. Och är det så som jag förstått har antytts på sistone nämligen att det menas vara fel på panna och skorsten (och för varmt i källaren, är c:a 23 grader, med mera) och att det skulle vara orsaken (vilket jag tror är försök att flytta fokus från huvudsaken), så är de väl så gamla i gamet att de borde ha gjort sådana kontroller innan de började konverteringen från olja/ved, alltså från första början.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av Eldvin »

Vad man får tänka på när man justerar en äldre panna är att man inte alltid får lika perfekta värden som en nyare.Pannluckor kan läcka och suga tjuvluft som lurar instrumentet. Sen saknas de bafflar och turbolatorer så blir ju rökgastempen hög. Sänker man då matningen för mycket går inte brännaren bra istället. Sen om de är en Diom panna som de länkades till så sitter det en rökgashylla innanför pannluckan som brännarens låga kan slå i och ge konstiga värden.Där till om draget är alldeles för kraftigt. Vad man inte ser är om drag mätningen gjordes före eller efter justeringen. Och Vb brännarna är inte så enkel att få till bra alla gånger heller.Men de beror ju på deras dumma styrning som dom ännu envisas med att ha kvar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det låter som att du har en väldigt snäll och (kanske lite för) godtrogen granne..

Du skriver själv i första inlägget att
kbking skrev:.. Det har inte varit en angenäm upplevelse... Efter att ha eldat med pellets i drygt ett år, så fungerar det ännu inte tillfredsställande... grannen gång på gång har fått kalla ut installatören för justering av anläggningen, men inget har hjälpt annat än för stunden möjligen....kastat cirka ett ton med oförbränd pellets sedan starten för ett år sedan..


Installatören har ju haft över ett år på sig att rätta till problemen med inställningarna.
Kanske är det t.o.m. så att installationen är olämplig.
Brännaren passar så dåligt i den aktuella uppställningen att det inte går att få till bättre funktion (med aktuella krav på husets effektbehov och skorstenen)?

Så länge grannen insisterar på att godtroget följa rekommendationen att inte röra brännaren själv, så får väl knappast du göra det heller.. Eller?
Som du får beskrivet så är ju de mest elementära inställningarna uppåt väggarna..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar