Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Nu har jag vågat mig på att ändra på inställningarna. Får se hur det fungerar. Brännaren var redan inställd för "lågt drag" så jag lät den vara kvar där.
Satte den på låg effekt nu. Men injusteringen för luftmängden vet i tusan. Körde först i det läge den stod på och försökte se om det kom någon rök ur skorstenen men hur jag än ändrade så kunde jag inte se någon, nu började det ju i och för sig skymma så får väl kolla imorgon när det är ljusare. Läste någonstans här att man kunde titta in genom motdragsluckan med ficklampa och såg man rök där skulle man öka luften tills man precis inte kunde se röken längre. Men såg ingen rök där heller hur jag än ställde ratten.
Sen att se färgen på lågan vet jag inte hur man ska kunna göra på denna pannan, finns ju inget synglas eller något sånt. Plockade ut fotocellen och lyste med ficklampa på den och tittade in där för att se lågan men tyckte inte det blev någon skillnad på lågans färg.
Vet inte hur snabbt det reagerar och hur känsligt vredet är.
Jag ställde tillbaka vredet där det stod från början så får jag hoppas att inget händer, och vänta till imorgon och öppna luckan och se om jag kan tyda något på sotet/askan.

Nu står bränsle mängdsvredet på klockan 11 och luftvredet på kl.10
Skiljer väl massa från fall till fall så det går väl inte att säga om det kan vara rimligt?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Stegatorparn »

Med dom inställningarna är du ganska nära.
Kolla rök och sot imorgon. Sotet på pannväggarna ska ha en mellangrå färg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Kollade pannan och brännaren igår. Vet ju inte riktigt hur det ska se ut, men askan har ungefär samma färg som tidigare. Lite brunaktig, ungefär som blöt sand kanske man skulle kunna beskriva färgen.
Det låg några bitar i brännarröret som hade blivit svarta kolbitar, kan inte minnas att jag sett det tidigare.
Kunde även se lite rök från skorstenen. Så jag ökade fläkten något, så nu står vredet på ungefär kl. halv 12.
Har inte fått rökgas termometern ännu, men prov mätte med en stektermometer igår efter att jag ökat luften, och den ligger på ungefär 150grader.

Tog ett par bilder på askan men det är ju inte lätt att se på en bild.

Bild

Askan som låg i brännarröret
Bild
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Stegatorparn »

Tycker sotet på pannväggen är lite för mörkt.
Kanske är gamla synder.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Det som är på sidorna är nog gamla synder tror jag. Brukar bara borsta bort det lösa sotet där inne sen tror jag att det svarta inte går bort. Man kanske ska rengöra mer noggrant på pannväggarna?
Nu är det bara knappt ett dygn mellan att jag sotade och tog bilden, men i vanliga fall så brukar det se ut som det gör rakt fram på bilden på hela väggarna. Lite brunaktigt så där. Men jag tycker att det var lite ljusare när jag körde på hög effekt.
Men har jag som sagt ökat luften lite, så får väl kolla igen senare idag om det är någon skillnad.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Du hade rätt Stegatorparn det va sot på väggarna och det va rätt mörkt, inte riktigt svart men nästan.
Har borstat av väggarna och dammsugat ur panna och brännare och ökat luften yttligare något.

Så är det väl bara att kolla imorgon igen då.
Hur ser man om det blir för mycket luft?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

Om du har för mycke luft blir det vitt.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Nu vad det jag igen med min sot och aska, nu misstänker jag att jag har för mycket luft istället.
Pannväggarna såg i och för sig ljusgrå ut, men det var ganska mycket vitt i askan.
Så nu har jag sänkt luftmängden lite igen. Vet inte hur känsligt det är.

Tog ett par bilder men det är ju inte lätt få färgen att bli samma på en bild som i verkligheten.

Bild

Bild

Bild

Bild
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tycker det ser bra ut. 8)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Det låter ju bra :) Så det vita i askan är normalt?

Man kanske skulle anlita någon i alla fall som kan mäta och justera in det med instrument?
Som vanligt så verkar alla ha olika åsikter om att ta in en firma till det.
När jag frågade sotaren när han var här och besiktigade skorsten och anläggning så ansåg han att det var ganska meningslöst att göra det. Han menade att de möjligtvis kunde ställa in det lite grovt, men för att få det så optimalt som möjligt så måste man mäta vid flera olika tillfällen under en längre tid. Så han ansåg att det var bättre att fin justera själv och gå efter färg på sot/aska och rök och lågans färg, om man inte hade egna instrument och kan mäta själv vid flera tillfällen så klart.
Sen har jag frågat andra och en del håller med om hans resonemang medan andra menar att det är ett måste att anlita någon med rökgasinstrument för att det ska fungera bra.

Vad anser ni som har lite mer och längre erfarenhet än mig?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Stegatorparn »

Det är bortkastade pengar.
Matningen från skruven är så pass ojämn så förbränningen pendlar mellan mager till fet hela tiden. Har provat själv med instrument och slutat med det. Blir bäst när man kollar sotet.

Askan får gärna vara vit, men sotet på pannväggarna skall vara grått.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av GoForIt Pellets »

Så ser det ut i min panna också..

Instämmer med föregående när det gäller injustering. Bortkastade pengar.

Du besitter redan mer kunskaper gällande din brännare än flertalet installatörer.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Okej, då börjar jag förstå lite tror jag :) Får jag ställa tillbaka fläkten igen då, så att jag kommer tillbaka till det läget jag hade när jag tog bilderna :) hmm..eller ev. sänka bränslet något, för när jag körde på hög effekt så hade jag nog även något mörkare pannväggar än vad det var nu.
Tusen tack för all hjälp :)
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Håller nu på att väga pellets, ska ju tydligen vara bra att veta sen när man köper ny pellets om jag förstått det rätt.
Jag hittade denna formeln här på forumet för att räkna ut effekten.

"Om du är nyfiken kan du mäta upp den som tidigare under 6 minuter.
Pelletsvikt i kg x 4,8 kWh x 10 X 0,9 = Effekt i kW"

Har provat det och började mäta när brännarens effekt lampa började lysa.

På låg effekt: 384g (ca6,2dl) uträknad effekt 16,59 KW
På hög effekt: 482g (ca8dl) uträknad effekt 20,84 KW

Mätte även startdosen som låg på 91g (ca2dl)

Jag är inget matematiskt snille så jag undrar vad parametern 0,9 står för?
4,8 är väl energi innehållet, och 10 för att få tiden att bli 60minuter men vad 0,9 är kan jag inte lista ut.

Om man tittar på siffrorna så borde jag väl även kunna sänka bränslematningen något. Om man ska gå efter manualen så ska brännaren ge 20kw på hög och 15kw på låg här ligger det ju lite i överkant.
Sen är ju matningen inte helt hundra heller känns det som så man kanske borde göra fler mätningar?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Icecap »

0,9 = 90% verkningsgrad.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar