Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Erik_73 »

Är drag och matning ojämn så kommer värdena att fara upp och ner, även om man lyckas få till så man tycker matningen är jämn så kommer CO och CO2 att pendla lite, jag satte in en tempgivare i utloppet på min Flex-a och justerade in matning och fläkt tills jag fick så jämn temperatur som möjligt, varje gång det föll ner några pelletsar så sjönk temperaturen lite och det tar en liten stund innan tempen hade stigit och då var det dags för några nya pelletsar så en viss pendling går nog inte att undgå.....senare lånade jag ett rökgasinstrument och även där kunde man se att strax efter att pellets ramlat ner och tempen sjunkit så stiger CO halten.....genom at jämföra tempen ut ur brännaren och vad rökgasinstrumentet visat för CO vid olika temperaturer så vet jag ungefär vart den nedre gränsen på tempen är för att hålla mig under 300ppm i CO, en viss pendling får man räkna med, det viktiga är att CO är under 300ppm för att undvika att det sotar
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

Klart att det går lite upp och ner.Men det ska ju inte fara upp å ner som en bergochdalbana!
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

En liten uppdatering av mitt experimenterande. Jag har kört med inställningen av luft och bränsle som jag skrev ovan i ett par veckor nu. Har brännaren inställd på modulerande läge nu.
Är fortfarande osäker på om inställningen verkligen är rätt, tycker det har varit enklast att gå efter röken i skorstenen. Vridit upp bränslet tills man ser rök och sedan sänkt den liiite i taget i 5 minuters intervaller tills man inte ser röken längre. Och sen samma med luften i låg effekt läget.
Men ibland tycker jag att jag ser att det kommer rök ur skorstenen speciellt när man är några hundra meter i från huset, då ser röken nästan blåaktig ut. Kanske har brännaren varit under uppstart då. För när jag varit hemma och kollat när brännaren är i driftsfas så kan jag inte se någon rök. Sen vet jag inte om jag vågar öka luften/sänka bränslet mer p.g.a. skador på brännarrör m.m.
Vet inte hur ofta ni rensar brännarröret? Innan gjorde jag det en gång i veckan i samband med sotning av pannan. Men nu har jag börjat göra det en gång i mellan sotningen också i hopp om att det ska spara brännarröret.

Tycker fortfarande det är svårt att se på sotet. Rakt fram i brännarutrymmet i pannan är det väldigt ljus färg, vet inte om det är aska som fastnar där? Sotet på sidorna är betydligt mörkare. Även taket i brännarutrymmet i pannan har denna ljusa beläggning, den går lätt att borsta bort.
Askkakan i brännarröret har blivit något sprödare än innan jag ändrade inställningarna.

Förbrukningen är det svårt att säga något om. Det har varit kallare nu sedan jag ändrade inställningarna.
De sista två veckorna har det väl inte varit direkt jätte kallt men det har varit 2-4 minus dygnet runt. Men nu är det plus grader igen i alla fall :)
Förbrukningen har legat på ca 9 säckar i veckan dessa 2 veckor.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Stegatorparn »

Du behöver inte högläget eller modulering för att värma det lilla huset.
Kör bara lågeffekt så spar du pellets, samt att du kan justera både matning och fläkt och välja den effekt du vill ha ut av brännaren.
Vill du spara brännarrör så är det lågeffekt som gäller.
Tar du bort skidbacken var tredje dag, sparar det också röret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Vet att jag egentligen bara behöver köra på lågläget. Men "skidbacken" framför rostret blir betydligt mindre om brännaren går på högeffekt någon gång då och då. Och efter vad jag märkt så går den bara in i högläge en gång o dygnet, när vi alla duschar direkt efter varandra. Och/eller när man haft brännaren avstängd vid sotning och tempen har sjunkit till 40grader. Förbrukningen blir det ingen skillnad på om jag kör på låg eller modulerande läge. Åtminstone ingen märkbar skillnad. Tänkte prova att köra med denna inställning nu ett tag i alla fall.

Men vid de senaste 2 sotningarna har jar märkt att det är något grönt på baksidan av rostret. Ser ungefär ut som kopparoxid. Men rostret är ju av rostfritt stål. Det gröna är längst ut på gälarna och även i brännarröret precis vid anliggnings ytan mot rostret. Någon som kan jag ha en aning om vad det gröna kan vara och vad det beror på?
Kan vara så att det började komma i samband med att jag påbörjade en ny pall med pellets. Kan det bero på pelletsen eller är det något annat?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

Jag är inte säker men tror att det är är koppar eller nånting som trädet sugit upp.Har sett när det pyrt i askan eller i askhinken att det kommer grön rök.Har googlat på det förut men får inga svar .Hamnar bara på pellets.info där nån frågar om nått grönt.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Jag har också googlat och sökt på forumet men inte heller funnit något direkt svar. Tror jag läste något om att någon annan fått något grönt i en annan brännare med askkopp med Laxå pellets tror jag att det var. Men eftersom tråden inte handlade om det så nämndes det bara utan några svar på vad det gröna kommer ifrån eller vad det beror på.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av stereotypen »

Har oxå gröntonat på undersidan.

Kan posta bild på det när jag sotar nästa gång.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Tack det hade varit schysst, tänkte också ta en bild men glömde det nu när jag sotade igår. Men kan göra det vid nästa sotning.
Tyckte bara det var lite konstigt för innan hade jag inget sånt grönt alls. Men förhoppningsvis så gör det inget.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

Sen tror jag att det gröna kan synas mer eller mindre beroende på temperatur.Det beror ju på vart träden kommer i från hur mycket och vilka mineraler som tas upp.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av stereotypen »

Blev ingen bild, för jag hade inget grönt under rostret......
Bytt märke för kanske 3 veckor sedan som kanske gjort sitt att det är borta.....
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

okej, tack i alla fall. men då verkar det som att det beror på pelletsen och inte något som jag har ställt in fel.
Men jag ska försöka komma ihåg att ta en bild imorgon när jag rensar ur brännarröret.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Här är ett par bilder på det "mystiska" på rostret. Kanske någon som kan ha en aning om vad det kan vara, eller om det är koppar eller något som finns lagrat i pelletsen.
Ursäkta för den dåliga bildkvaliten.

Bild

Bild
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av GoForIt Pellets »

Så ser de jag hanterar ut också.
Jag tror också på att det är pelletsens innehåll som påverkar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Det va ju skönt att höra, så att det inte det är jag som har klantat till något :)
Det känns nästan lite fett när tar med fingrarna på det. Påminner lite om bränd glykol.
Har fått för mig att glykol används inom impregnering?
Kan det vara så att det är spån från tryckimpregnerat trä som använts till pelletsen?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Skriv svar