Ständigt misslyckad start :(

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Emma
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 jan, 2014 18:20

Ständigt misslyckad start :(

Inlägg av Emma »

Flyttade till hus i höstas och sedan dag 1 har brännaren (Viking Bio, osäker på årsmodell) krånglat :( till en början var det någon gång i veckan men sista tiden har den larmat för misslyckad start flera ggr/dygn. när den väl startar så misslyckas den oftast med nästa start.
Rostret är nybytt och sitter som det ska.
Hjälp med tips och idéer mottages gärna, jag börjar bli desperat här..
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Ständigt misslyckad start :(

Inlägg av jimmy28 »

Jag är nybörjare så jag är nog inte till någon större hjälp.
Tråkigt att det är så mycket problem :(
Vet inte vad ni har kollat förutom rostret. Men det verkar rätt vanligt att det blir spån nere i magasinet så att skruven inte får upp pellets som den skall.
Men det låter i och för sig som om det är själva starten som krånglar, så då är det kanske inte det. Kanske startdosen är fel, sen verkar vara känsligt om det är för högt drag också. Eller kanske tändelementet är dåligt.

Jag är absolut ingen expert men det är i alla fall några grejer som kanske kan vara värt att kolla.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Ständigt misslyckad start :(

Inlägg av rumpmasen »

När brännaren har stannat och avsvalnat så lägg i en halv kaffekopp pellets. Lossa slangen och häll i pelletsen, vänta tills pelletsbrännaren startar normalt, går den igång då normalt så får den för liten startdos.
Hoppas du har en manual så du ser var du kan justera pelletsmängden. Det är mitt första tips!
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ständigt misslyckad start :(

Inlägg av Stegatorparn »

Går brännaren på hög eller låg effekt? Syns på lysdiod nr 2 uppifrån.
Beroende på effektläge måste brännarröret askas ur regelbundet. Låg effekt var 3-4:e dag och hög effekt var 5-7:e dag.
I vilken panna sitter den i?
Finns det en dragbegränsare mellan pannan och skorstenen? En liten vippande lucka som öppnar lite när brännaren går.
Kommer det pellets i jämn ström när skruven går eller kommer det några enstaka sporadiskt?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Emma
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 jan, 2014 18:20

Re: Ständigt misslyckad start :(

Inlägg av Emma »

Startdosen är ca 2 dl pellets. Vi har testat att justera upp den till högre men utan framgång. Askat ur dagligen och trots det ingen förbättring. Sotaren var här innan jul och det gjorde nästan saken om möjligt ännu värre.
Vi har en dragbegränsare och jag tror att den har justerats hit och dit utan framgång där heller. Det låter som att det kommer pellets i en jämn ström.. Ingen riktig koll på pannan, förra ägaren har spraymålat hela pannrummet inklusive brännare och panna :roll:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ständigt misslyckad start :(

Inlägg av Stegatorparn »

Vore bra om du kunde ta av brännarens kåpa och ta några närbilder på brännarens styrkort så vi kan se inställningarna samt en bild på dragbegränsaren. En bild säger mer än tusen ord.
Fotona kan du lägga upp på http://www.forumbilder.com/ där du sedan kopierar lämplig länk och klistrar in i inlägget.

Kanske är dags att rensa pelletsförrådet från spån. Läs i den här tråden hur man gör http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 8&start=30
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Ständigt misslyckad start :(

Inlägg av rumpmasen »

Om du tar en ficklampa och lyser in i brännarröret så ska det finnas en liten fallbroms för pellets.
Alltså en liten plåt som hänger i två öglor. Den ska bromsa så att pelletsen hamnar på rostret. Kolla detta. Har du manual?
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ständigt misslyckad start :(

Inlägg av GoForIt Pellets »

Bilder säger ofta precis som ordspråket säger "mer än tusen ord"..

Komplettera gärna din profil med var anläggningen finns/ni bor, så kanske det bor någon annan deltagare på forumet i närheten som kan hjälp till "på plats". Det har hänt tidigare..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
crazyzed
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 02 feb, 2014 19:50

Re: Ständigt misslyckad start :(

Inlägg av crazyzed »

Hej. Jag är oxå en ny husägare med pelletsbrännare. Jag har samma problem.

Så jag ska kolla alla dessa saker som ni har föreslagit.

Tack på förhand
Skriv svar