problem med brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vidar
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 dec, 2013 18:40

problem med brännaren

Inlägg av vidar »

Hej.
Jag har lite problem med brännaren efter jag bytt fläkten, och bytt till en nyare fläkt.
Har råd frågat han som jag köpte fläkten av.
Men det blir väldigt brunaktig rök från skorstenen och turbulatorerna blir svarta, har försökt att ändra lite på luftratten för den var nästan helt nerskruvad, så jag ställde den på ca 10 men det vart inte bättre det heller.
Jag vet att det finns kunnigt folk här på forumet, som säkert vill hjälpa mig
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: problem med brännaren

Inlägg av ronald »

Du skruvar upp fläkten tills röken bara dallrar ..eller syns liiite vit beroende på väderlek. Ställ in lite i taget och låt det gå några varv och sen öka på osv... För pelle matningen verkar du va nöjd med ? ...Själv brukar jag göra det omvända när jag ställer in..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
vidar
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 dec, 2013 18:40

Re: problem med brännaren

Inlägg av vidar »

vad menar du med pelletsmatningen?
Är det bränsleratten, den längst upp av dom tre.
För den blåa är väl luften?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: problem med brännaren

Inlägg av nyman »

Torin har ändrat på egenskaperna på sin fläkt utan att ändra på typnummret. Tror Eldkraft har den gamla typen kvar till Eurofire Millenium 2
http://www.eldkraft.se/produkt/flkt-eur ... nium-21070
Kanske fungerar men vet inte säkert.
Vad är det för typbeteckning på din gamla och din nya fläkt?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
vidar
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 dec, 2013 18:40

Re: problem med brännaren

Inlägg av vidar »

Jag hade en torin fläkt förut men har bytt ut den mot en ny tror den hette emg, har även bytt kablar till kretskortet och modulen.

Avänd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses (ej citera-knappen) annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
vidar
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 dec, 2013 18:40

Re: problem med brännaren

Inlägg av vidar »

Har nu fått brännaren att fungera, har ställt brännaren på lågeffekt istället för modelerande effekt.
Har även justerat in luften mot röken ut från skorstenen, det är väldigt lite rök nu, just bara några puffar ibland, man ser värmeflimmer.
Har även fått upp graderna på rökgasen lite, tyckte det var alldeles för lågt förut.
Kollade soten i pannan idag efter två dagars drift och den var ljus och fin, även tuberna.
Lågan är gul vit.
Tror jag har fått det att gå hyffsat nu.
Tackar för all hjälp på forumet.
Skriv svar