[LÖST] Misslyckad start bara på morgonen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jonnyo
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 01 mar, 2014 13:28

[LÖST] Misslyckad start bara på morgonen

Inlägg av Jonnyo »

Hej på er

Jag tänkte jag skulle dela med mig av mina problem jag haft sista veckan med min anläggning.

Först lite info om anläggningen
Anläggningen köptes ny i maj 2005 och har gått felfritt i snart nio år så när som på slitagedelar (se nedan).
Körs på en Albin kombipanna från 1983.
Använder småsäck i ett egenbyggt veckoförråd. Förbrukar drygt 5 ton per år.
Skruven är 2,5 meter lång.

Tidigare fel
De enda felen jag haft är att det gick ett roster per år till jag fick ett tjockare inre brännarrör för många år sedan. Har inte bytt roster på de senaste fyra åren. Ser fortfarande helt okej ut.
Har bytt två tändelement. Ett pga att skruven till brännarröret lossnade i sitt fäste (gissar 7 år gammalt) vilket kan ge strul med rostret om man inte fixar det.
Har nyligen bytt gaveln som var svetslagad en gång sedan tidigare. Hade troligen inte behövt bytt den lagade, nu när jag vet varför den började tjuvstanna.

Tömning av skruv och förråd
Har på 9 år tömt förrådet helt 2 gånger och skruven tre gånger. En av gångerna för ca 3 år sedan då jag var idiotisk nog att tro att det inte skulle spela nån roll om jag blandade i en torkad fuktskadad säck ibland. Mitt tips: Gör ALDRIG det!
Fuktskadat pellets skall slängas bort om man har den typen av skruv som jag har (plaströr med en metallspiral i)

Misslyckad start bara på morgonen hela förra veckan - lösningen för mig
Varje morgon hela förra veckan har brännaren stannat med misslyckad start. Brukar aldrig ha startproblem om det inte är slut i förrådet eller för mycket sot.
- Hur f__n kan den stanna bara på morgonen?
Efter en massa uteslutande felsökning (tack till er som lägger in er feedback och kunskap på detta forum) återstod bara att köra ur förrådet. Har kollat allt annat och helt klart var att varje morgon, om jag körde slangen till en hink isf brännaren och strömsladden till skruven i vägguttaget ca 4 -5 varv och sedan kopplade tillbaka slagen och strömmen på brännaren, så var det bara starta om brännren och det fungerade ett dygn igen. Det kom helt enkelt "ingen" pellets under startdosen.

Kan även nämna att alltid då jag tittade i brännaren var det tomt på rostret.

Sagt och gjort. Körde slut i förrådet och "- Där var felet!!"

Före rengöring. Ser inte bra ut !!
Bild

Efter rengöring av förråd och skruv
Bild


Nu fungerar det som det skall igen. :D

Analys
Troligen med den udda vinter vi har nu (bor i Hälsingland) så dippar temperaturen på natten till minusgrader och sedan är det några plusgrader på dagen. Jag gissar att detta gör att spånet jag hade i botten blir lite lite fuktigt av kondens på morgonen (pellets har en otrolig förmåga att dra till sig fukt) och då kommer det mindre "pellets per spiralvarv" för det blir fuktiga spånklumpar som följer med eller inte alls följer med. Längst upp i skruven kommer det inte vara en fullgod dos när det kommer fram 2,5 meter längre upp.

Bort med spånet och nu är det frid och fröjd.

Vad tror ni?

/Jonny Olsson
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: [LÖST] Misslyckad start bara på morgonen

Inlägg av Icecap »

Bra analys och förklaring.

Jag får dock komma med lite tillägg:problemet kommer av den sorts skruv du har.

Själv köpte jag 4 pall fuktskadade pellets till ett attraktivt pris, vissa av säckarna var "bara" smulor men de drogs genom systemet utan problem.

Men du har helt rätt i att kärnlösa skruv är mindre toleranta - fast efter bilderna att döma är det inte skruven som ställer till det men rasvinkeln som med spån i kan bli våldsam.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar