Dåligt fotomotstånd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Dåligt fotomotstånd

Inlägg av Eld »

Jag fick problem med att pannan började sota.
Såsmåningom fick jag problem med att överhettningsskyddet löste ut.
Det jag upptäckte då var att fallröret blev fullt med pellets och nereldningsfasen tog så lång tid att överhettningsskyddet löste ut. (Brännaren försökte ju förbruka all pellets i röret.)

Efter att ha stått och tittat på brännaren konstaterade jag att vid start så tog det lång tid från att lågan tändes innan den detekterade låga. Jag gjorde givetvis rent fotomoståndet och såg till att det verkligen hade "fri sikt", det hjälpte inte. Jag upptäckte sedan också att den helt plötsligt när den gick för fullt kunde detektera att lågan hade slocknat, vilket den absolut inte hade gjort.

Det var upprepade falska detekteringar av lågsvikt som gjorde att den matade på för mycket pellets, sänkte farten på fläkten och då sotade och fyllde fallröret.

När jag tog ut fotomotståndet och lyste på det med en lampa så verkade det fungera.

Ett nytt fotomotstånd löste problemen helt så slutsaten blir att ett fotomotstånd kan tyckas fungera när man lyser på det med en lampa men det har ändå "slitits" så att det blivit alltför okänsligt och inte detekterar ljus på rätt sätt. Det har blivit alltför okänsligt.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dåligt fotomotstånd

Inlägg av Eldvin »

Man skulle kanske testat med en ficklampa med dåliga batterier i. Jag har märkt att fotoceller kan ge sken av att fungera i starkt ficklamps ljus.
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Dåligt fotomotstånd

Inlägg av MatsA »

Jag har fått tipset att göra rent motståndet med jämna mellanrum. Detta så glaset/plasten inte hindrar ljuset....
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt fotomotstånd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror jag har haft borta vårt fotomotstånd en gång sedan den startades för 10 år sedan..

Möjligen har man bytt till en annan typ som kräver mer rengöring i senare varianter.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Dåligt fotomotstånd

Inlägg av Abbe »

Jag brukar putsa av den en gång på hösten innan det är dags att dra igång anläggningen...den brukar dock aldrig vara speciellt dammig då heller...!

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar