Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av MatsA »

Hej.
Jag har med fått strul med fläkten ( tror jag). Jag har två brännare och precis samtidigt så ger den ena brännare felsignal om trasig fläkt och den andra brännaren kommer inte igång med att snurra fläkten. Om jag snurrar igång fläkten manuellt så går den en cykel. Den 'trasiga' fläkten är från 2006 så den kanske är slut. Men den rullar rätt lätt med en visst pulsande motstånd. Är detta normalt? Kommer det från tackometern kanske? Vad finns i den svarta kapslingen i kabelstumpen mellan kretskortet och fläkten? Är det en konding där som kanske tröttnat på livet?

Mats
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har inte haft några problem med min fläkt från -04 som är direktkopplad utan adapter.
Vet inte vad en adapter kan innehålla, kan vara en anpassningskrets för styrsignalen och/eller tachometern.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av MatsA »

Tack för ditt svar. Jag tyckte det var märkligt att båda stannar samtidigt så jag bestämde mig för att plocka ner och rengöra fläktarna. Tog den först som inte fungerade alls. Se bild om den nu kommer med. Men efter renblåsning så har den nu gått igång helt normalt. Ska testa den andra i eftermiddag men även den var ordentligt dammig på kretskortet.
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av Stegatorparn »

För att få med bilder i ditt inlägg måste du ladda upp bilden till en bildsajt t.ex. Forumbilder.com och klistra in en lämplig länk i ditt inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av MatsA »

Nu går den fläkten som visade felsignal utan problem :D .

Men den andra fläkten startar inte själv under uppstartningsfasen. Har markerat ett ställe på fläkten för att se om den hamnar på samma ställe varje gång den stannar och det gör den. Och om jag då roterar den ett kvarts varv så går den en hel cykel med avslutning. Men den startar inte själv. Däremot så fyller skruven på pellets till den fastnar i sig själv...... Så jag gissar att en spole är kass i den. Och att den hamnar på samma ställe är ju en liten gåta för fläkten är rätt så ren nu, men kanske inte tillräckligt. Har någon en aning om vad det kan bero på?
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av Stegatorparn »

Om skruven går hela tiden, har troligen reläet som styr skruven bränt ihop.
Det är relä nummer två uppifrån i kortets vänsterkant.
Om du inte har anslutit något yttre larm till brännaren så flytta ner det övre reläet som är likadant.

Kan vara avbrott i en lindning i fläkten så att den inte får tillräckligt startmoment.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av MatsA »

Jag var kanske inte helt tydlig. Skruven går inte hela tiden. Den går som normalt intermitent men eftersom fläkten inte snurrade så brann inte pelletsen upp och därmed fylldes allt på ända upp i skruven som efter några försök utan att kunna rotera stannade. Så det verkas som en trasig lindning och en nyinvestering i en fläkt kommer att lösa problemet. Men lite läskigt att brännaren ' kör på' även om fläkten inte roterar.
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av Stegatorparn »

Blir det fel på fläkten skall brännaren larma, så det låter lite underligt.
Kan vara att fläkten drar tillräckligt med ström för att ligga inom marginalerna trots att fläkthjulet står still.

Har också råkat ut för fylld slang ett par gånger under 9 år. Har berott på lite för hög matning eller för lite fläkt, så pelletsen inte hinner brinna upp i samma takt som det fylls på.
Viking Bio är lite känslig på den punkten. Brännaren får inte gå fett.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av MatsA »

Säg den glädje som varar med viking :? Nu har den tidigare felindikerande fläkten bestämt sig för att felindikera igen. Har beställt en ny fläkt och hoppas på den. Tur att kylan ännu inte bitit sig för hårt fast här.

Det känns som att det borde finnas bättre brännare än viking....gärna större med, minst 30 kwh. Någon som kan rekommendera någon som' sköter sig själv' med uraskning och inte har mycket startstopp. Jag klarar sällan mer än en halv pall utan att rengöra hela brännaren manuellt alternativt att den gör felstart. Tilläggas skall att eftersom huset är stort så körs den med relativt stor inmatning av pellets och det bildas en bula av förbränd pellets framför rostret ganska omgående.
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag förstår om du tröttnar på Bio´n för det gjorde jag.
Har bara kört BioBjörnen ett halvår, men har bara positiva erfarenheter.
Den är lika enkel som VB´n men betydligt driftsäkrare och enklare att ställa in.
Uraskningen gör sitt jobb. Beroende på pelletskvaliten kan man behöva skrapa bort lite fastbrända rester ur rostret ett par gånger i månaden.
Den finns också i en 30 kW version.
http://www.energibiten.net/pelletsbrannare/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av Eldvin »

Pellas har en större brännare ,likaså Ulma.
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av MatsA »

Att skrapa rostret en gång i veckan eller så är inget stort problem för mig med tanke på att vi eldar mycket pellets. Är det 10 minus ute så gör vi nog av med en pall i veckan. Men driftsstoppen är otrevliga. Förra året fanns ingen ackumulering av energi alls så vid -10 ute så hann jag inte göra rent brännaren o sota utan att det blev 30 grader i pannan. Nu finns 750 liter och ytterligare 1000 liter är snart på plats med. Men vad har ni för erfarenheter av era andra brännare i förhållande till vikingen? Finns någon med erfarenheter från 30kwh +?
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Trasig fläkt i Vikingen. Vad göra?

Inlägg av MatsA »

Har nu fått en ny fläkt och den verkar fungera normalt igen. Så det är bara att beställa en till till den andra brännaren.
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Skriv svar